Foreigner - Best Of Live (1993)

Alternatieve titel: Classic Hits Live

Label: Atlantic

1. Double Vision (4:49)
  2. Cold as Ice (6:23)
  3. The Damage Is Done (4:32)
  4. Women (4:19)
  5. Dirty White Boy (3:57)
  6. Fool for You Anyway (4:29)
  7. Head Games (4:03)
  8. Not Fade Away (3:39)
  9. Waiting for a Girl Like You (5:39)
  10. Juke Box Hero (5:42)
  11. Urgent (6:00)
  12. Love Maker (6:47)
  13. I Want to Know What Love Is (6:11)
  14. Feels Like the First Time (7:39)
Prima LIVE album met een heerlijk lang uitgesponnen versie van Cold as Ice met een prima toetsensolo

avatar van RonaldjK
In 1992 verschenen er twee compilatie-cd's van Foreigner (The Very Best... and Beyond en The Very Best of), een jaar later deze live-cd. Dat niet alleen om nog eens inkomsten te genereren. Op deze wijze werden de fans warm gemaakt voor de comeback van Lou Gramm bij Foreigner en wel op het album dat het jaar erop zou verschijnen: Mr. Moonlight. Althans, dat was de bedoeling, maar die studioplaat flopte.

Een dikke dertig jaar later is Best of Live nog altijd slechts op cd verkrijgbaar. Ik luister via streaming en desondanks: hier voel ik de opwinding die ik bij Mr. Moonlight mis.
De productie van de mij onbekende Bud Prager is helemaal prima en ook al is het een aaneenschakeling van opnamen van diverse concerten van 1977 tot 1985, het klinkt als één geheel. Vijf kwartier genieten. Mijn grootste favorietjes zijn die uit de eerste jaren, maar ook Waiting for a Girl like You staat er in een spetterende uitvoering op. Of hoor eens hoe Juke Box Hero luid knalt en in Urgent Mark Rivera zijn sax heerlijk buiten de lijntjes kleurt. Foreigner bewijst hier simpelweg een ijzersterke livegroep te zijn (geweest?).

Onverwacht zijn de covers. Eerst die van Buddy Holly's Not Fade Away en zoals Gramm zelf na afloop meldt, het werkt ook nog; idem knallend is Lovemaker, oorspronkelijk (1973) van soulzangeres Betty Wright.
Mocht ik Best of Live fysiek tegenkomen, dan schaf ik 'm aan, tenzij ie voor een exorbitante prijs weg moet. Want het is enorm genieten. Eigenlijk had dit gewoon in de jaren '80 moeten verschijnen met een klaphoes en op de binnenhoezen allerlei livefotootjes. Gewoon zoals de traditie voorschrijft.