Motörhead - Overnight Sensation (1996)

Label: SPV

1. Civil War (3:02)
  2. Crazy Like a Fox (4:32)
  3. I Don't Believe a Word (6:32)
  4. Eat the Gun (2:13)
  5. Overnight Sensation (4:10)
  6. Love Can't Buy You Money (3:07)
  7. Broken (4:34)
  8. Them Not Me (2:47)
  9. Murder Show (3:03)
  10. Shake the World (3:30)
  11. Listen to Your Heart (3:45)
avatar van Sinner
Overnight Sensation is wellicht mijn favoriete Motorhead album van de jaren '90, en behoort ook makkelijk in mijn top 5. Het is voor mij ook één van de meest gevarieerde Motorhead cd's. Van de snelle, typische opener Civil War, tot het catchy Crazy Like A Fox of het rock 'n roll nummer Listen To Your Heart, er staat ditmaal echt wel van alles op. Ook het platte en ironische Eat The Gun is lachen, en Shake The World opent met een echte killer riff. Goede plaat!

avatar van ricardo
overnight sensation is mijn favoriete motorhead album vergelijkbaar met de kraker ace of spades of orgasmatron veel pakkende songs hierop als civil war , crazy like a fox maar ook het prachtige nummer i don"t believe a word meest gevarieerde motorhead album voor mij daarom een dikke 5 sterren hiervoor

avatar van ricardo
waarom worden bij het beste motorhead album aller tijden niet meer berichten geplaatst een album met zo een cult status( voor mij dan) verdient wel wat meer aandacht dan slechts 3 berichtjes

Absoluut het beste Motörhead-album van de laatste, pakweg, tien jaar.

avatar van ricardo
Eindelijk weer eens een berichtje bij 1 van de beste Motorhead albums aller tijden.Zeker top 3 werk en niet alleen van de laatste 10 jaar.

avatar van ricardo
Ik ben de laatste dagen even door mijn Motorhead collectie aan het spitten, en ben veel aan het beluisteren, maar ik vind dit de laatste 'echte' klassieker van Motorhead, wat een variatie is hierop te vinden, ze gebruiken ook wat nieuwe dingen in tegenstelling tot hun voorgaande albums, en die variatie stopt bij het album Inferno vind ik.

En de draad wordt beslist niet opgepakt bij 'Motörizer'!

avatar van sinkthepink
Ik heb een zwak voor Motorhead, maar irriteer me nogal eens aan het geluid (produktie). Maar deze klinkt geweldig en de nummers zijn ook lekker, vol met de nodige humor in de teksten: "Watch you're mouth, or you might get the dentist you deserve". I don't believe a word is voor mij een absolute uitschieter!

avatar van B.Robertson
Vreemd;ook mijn broer vind het,om met zijn woorden te spreken,een meesterwerk.Ik vindt hem gewoon goed.Alleen al Civil war was voor mij de aanschaf waard.I don't believe a word is ook erg goed.Meer geschikte liedjes om de buren te laten horen dat je thuis bent zijn:Crazy like a fox,Them not me en Eat the gun.Sommige deuntjes behoren niet tot mijn favorieten:Broken,Shake the world,Listen to your heart,en het titelnummer.Niet dat ik het matig vindt,maar het slaat gewoon niet aan.Vooral Civil war draai ik veel vaker.Ditmaal een beter geluid van producer Howard Benson.Sterk hoesontwerp. 4sterren voor deze eerste plaat zonder Wurzel.

avatar van Kef
Kef
Hoewel het moeilijk was in de jaren '90, heeft Motorhead bewezen dat ze ook toen niet kapot te krijgen waren. Overnight Sensation is een prima album, hoewel sommige nummers wat minder zijn zoals het saaie Don't Believe a Word is het voor de rest een feest van herkenning.

buizen
B.Robertson schreef:

...Meer geschikte liedjes om de buren te laten horen dat je thuis bent zijn:..
Crazy like a fox,Them not me en Eat the gun.

Ozric Spacefolk
Deze plaat met minder schokkende hoes, lijkt een beetje buiten de boot te vallen.
Maar deze plaat was wel toevallig ook een favoriet van me, met name door de boze tracks die er op staan.

Hier staat ook gelijk één van de beste Motorhead ballads op, samen met Don't Let Daddy Kiss me.

Ozric Spacefolk
Altijd lachen met Spotify.

Bij Eat the Gun, staat bij vergelijkbare muziek: Scorpions - Wind of Change.

buizen
Ozric Spacefolk schreef:

..In 1996 ging het niet bijster goed met me; drugs, alcohol, geweld etc. Deze plaat sleepte me er wel doorheen......

...Misschien deze plaat toch maar weer even opzetten. Dat nostalgische gevoel op snuiven en blij zijn dat ik het toch gered heb.

Respect, Ozric. En mooi dat je positieve identificatiefiguren (al was Lemmy dan een voorbeeld van hoe het vooral niet moest) in de muziek hebt gevonden.

Ken dit album niet. Een nog in te halen Motorheadalbumperiode.

avatar van ricardo
Dit is idd een geweldige plaat, beter dan de voorganger en de opvolger, vooral qua variatie een super plaat. Eigenlijk hoort deze ook nog beslist bij mijn beste 10 motorhead platen, maar daar kunnen helaas maar 10 ingezet worden ?

buizen schreef:

Ken dit album niet. Een nog in te halen Motorheadalbumperiode.

Thanks amigo. Dat Lemmy het verkeerde voorbeeld was, wist hij zelf ook wel.
Maar de teksten van Motorhead (en Allman Brothers en Lynyrd Skynyrd) over geweld, wapenbezit, alcohol- en drugsmisbruik zijn wel vaak heel raak.
Dat Lemmy godsdienst en politiek ook aanpakte, pakte mij wat minder.

Maar vergeet niet dat Lemmy ook een grote sarcast was. Luister maar naar Them not Me. Hij houdt ons een spiegel voor.

Hawkhead
Als Lemmy niet in een interview verteld had dat Eat the Gun een anti-jacht song is, was mij dit volledig ontgaan...

avatar van AOVV
Zo, dit album van Motörhead rockt weer 'n lekker end weg, zeg.

Het begint meteen heerlijk met 'Civil War', een geweldig adrenalineshot. De trein dendert voor de gehele speelduur onverstoord voort; het lange 'I Don't Believe a Word' is wat mij betreft een hoogtepunt.

Op dit album laat Motörhead horen de rock 'n roll nog lang niet uit hart en nieren te hebben verbannen, en dat ze die drang tot loudness tevens op een aanstekelijke manier kunnen brengen. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

3,5 sterren

avatar van Kondoro0614
Hé Hé, het klinkt eindelijk is beter dan de meuk wat ik hiervoor heb gehoord van deze band. Er zit eindelijk weer wat meer pit in de band en de hardheid waar ik naar opzoek was is zeker bij het eerste nummer te vinden. Ja, over 'Civil War' was ik zeker te spreken, heerlijk hard nummer waarvan ik gehoopt had en altijd dacht dat Motörhead zo meer in elkaar zat, al vond ik het eerst altijd best een eentonige band.

Toch is niet 'Civil War' het enige goeie nummer uit dit album, ook 'I Don't Believe a Word ' is een prachtig, toch wat rustiger nummer in de naam van de groep. Ook het titelnummer 'Overnight Sensation' is geweldig om naar te luisteren, dit waren toch onder andere wel mijn drie favorieten van dit album. Maar ook nummers als 'Murder Show' rockt stevig door.

En dan laat Motörhead hier wederom zien dat ze daadwerkelijk beter kunnen dan wat ik nu veel van ze gehoord heb, enige variatie in de nummers en niet die eentonige klanken die er door werden gegooid. De stem van Lemmy is weer prima en de productie is ook prima gelukt en dan heb ik me toch uitstekend vermaakt met dit album.

Voorlopige tussenstand:
11. Iron Fist
12. Motörhead
13. March ör Die

avatar van hellboy123
Na al die jaren is er nog een officiële video vrijgegeven voor I Don't Believe a Word!
Motörhead – I Don’t Believe A Word (Official Video) - YouTube

avatar van wizard
Dit album begint, zoals alle Motörheadalbums die ik de afgelopen weken heb beluisterd, met een uitstekend nummer. Civil War is een snel doordenderende opener, die het nodige belooft voor de rest van het album. En die rest stelt allerminst teleur. Overnight Sensation is een gevarieerd album, dat de hele rit weet te boeien. In plaats van de beste nummers allemaal vooraan de plaat te zetten, zoals op zoveel andere albums, staan ze hier verdeeld over het album, wat helpt om de aandacht erbij te houden.

wizard schreef:
Jouw recentie en 3* matchen niet met elkaar, want 3* is krap aan een voldoende, terwijl je alle loftuitingen verkondigd over dit album!