Nina Simone - Pastel Blues (1965)

Jazz / Soul
Label: Philips

1. Be My Husband (3:23)
  2. Nobody Knows You When You're Down and Out (2:39)
  3. End of the Line (2:55)
  4. Trouble in Mind (2:41)
  5. Tell Me More and More and Then Some (3:08)
  6. Chilly Winds Don't Blow (4:01)
  7. Ain't No Use (3:01)
  8. Strange Fruit (3:29)
  9. Sinnerman (10:19)
Improvision
Strange Fruit, wat een aangrijpend nummer.

Improvision schreef:
Strange Fruit, wat een aangrijpend nummer.

nou zeker...doet voor mij maar net een ietsiepietsie onder voor het origineel van Billie Holliday

Maar de werkelijk knaller van dit album is Sinnerman

pretfrit schreef:

Ik vind de boodschap bij Nina Simone beter overkomen, maar ja, meningen verschillen!

pretfrit
de tekst lijkt mij hetzelfde.

maar goed, als jij van mening wil verschillen...prima

Improvision
Ik bedoel dat de boodschap beter overkomt door de emotie die Simone in haar stem legt en haar stemgeluid.

pretfrit
ken je de versie van Billie Holliday eigenlijk wel?

Improvision
Jawel, anders zouden we deze discussie niet hebben.

avatar van kemm
5 stemmen? Hoe beschamend! Is dit geen klassieker? Dacht het wel toch!
Al verkies ik Billie Holliday's versie van 'Strange Fruit' en ook Bessie Smiths origineel van 'Nobody Knows You...', dat heeft op zich weinig te maken met Nina Simone, des te meer met de reeds perfecte uitvoeringen van genoemde dames. Beide songs zijn een mooie aanvulling voor het album, maar de echte pareltjes zijn toch elders te vinden. En de grootste blinkt helemaal op het einde...

Door het succes van Sinnerman in de MuMe-ladder dit album weer eens naar boven gehaald en het blijft lekker allemaal. Nina Simone stelt mij nooit teleur.
Antony and the Johnsons liefhebbers kennen misschien zijn cover van Be My Husband wel. De man wordt nog wel eens met Simone vergeleken. Ik snap de vergelijking wel alhoewel ik beide artiesten in een compleet andere hoek vind opereren.

avatar van lebowski
Dit album kan wat mij betreft gevoelsmatig in de kast naast First Take van Roberta Flack. Mooie jazzy begeleiding, sterk repertoire, eigenzinnig en intens gebracht. Sterretje minder dan Roberta's debuut, omdat Pastel Blues een paar onopvallende nummers oplevert (zoals Chilly Winds) heeft en meer de blues dan de jazz opzoekt.

avatar van Rhythm & Poetry
Goed album, toch wordt het pas indrukwekkend naar het einde toe met het geweldige Strange Fruit en de sterke afsluiter Sinnerman. Op een of andere manier lijkt dit album ook toe te werken naar het einde, hoewel de climax nog fraaier blijkt te zijn dan verwacht.

avatar van chevy93
5 stemmen halverwege 2009. Na twee jaar succesvol ladderen is dit dus vertienvoudigd.

Overigens vind ik ook dat dit album pas echt loskomt op het einde en dat de eerste paar nummers mij bijzonder weinig doen. Helaas.

avatar van LucM
Van Nina Simone ben ik nu ook albums aan het verzamelen en tot nu toe heb ik nog geen zwak album van haar gehoord. Dit album dat stlistisch in het midden ligt van soul, blues en jazz kocht ik vanwege het prachtige Sinnerman, een nummer dat ik dankzij de MuMe-ladder leerde kennen. Ook de overige songs zijn sterk en bewijzen de vocale klasse van Nina Simone die beslist een unieke stem heeft en vele stijlen aan kan.

avatar van Sith Lord
Ik vond Sinnerman van Sixteen Horsepower een erg goed nummer, maar nu ik Nina heb gehoord vind ik de versie van Sixteen Horsepower ineens niks meer. Wat een nummer zeg!

Misterfool
Sinnerman is een van de meest geniale nummers die ik via Mume heb leren kennen. De kracht die dat nummer heeft, is welhaast ongeëvenaard. Jammer dat de rest van de nummer, hoewel zeker niet verkeerd, niet dat niveau halen. 3.5*

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Misterfool schreef:

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn

avatar van Rudi S
Hier staan naast het geweldige Sinnerman toch veel meer prachtige nummers en vocale hoogstandjes op.
In ieder geval mijn nummer 1 in dit topic.

Muziek >> Muziekgames >> Diva's of Soul & Funk Album Top 100

avatar van Droombolus
Was m'n vinieltje al jaren kwijt. Gegeven moment zat er een andere plaat in de hoes en nooit kunnen achterhalen op welk feestje die verwisseling plaats gevonden heeft en dus ook nooit terug kunnen ruilen.

Uiteindeluk dus maar op CD gekocht waar ik ( schande over mij en mijn nageslacht tot in de 1000ste graad ) veeels te lang mee gewacht heb want ik was volkomen vergeten wat voor een parel dit album is. Onmiddeluk mun skore opgevoerd met een volle *.

Wonderschone lijst ( over de volgorde valt te twisten); Diva"s of Soul and Funk top 100... ga hier zeker mijn voordeel mee doen... en ja Nina Simone zal daar zeker onderdeel van uitmaken.

Cured
Zal me ook eens wat meer verdiepen in zangeressen als Nina Simone, Billy Holiday en Ella Fitzgerald. Hiervan ken ik alleen (van naam) Sinnerman, een schitterende song.

Wat een plaat, inderdaad Strange Fruit en Sinnerman, wat een gevoel, deze lady heeft heel wat meegemaakt en dat hoor je wel. Heb meer lps van haar maar deze is onovertroffen.
Vergeet ook niet de backing band van haar, bv de slaggitaar op het eind van Sinnerman.
Ben in het gelukkige bezit van een originele Philips stereo persing uit 1965,

Waarom is de hoes van de lp niet gebruikt?

avatar van Reijersen
Hoe soul is de muziek van Nina Simone eigenlijk? Naar onze mening soul genoeg, helemaal als je naar dit album luistert. Nina Simone is natuurlijk altijd te herkennen aan haar eigen geluid en op dit album pakt ze die ook nog eens prachtig in. Of het nu een cover als Strange Fruit is of good old Sinnerman, het is allemaal spot on. Geweldig album!

Be My Husband – wat een intens begin zeg! De pijn, de emotie, de urgentie, alles klinkt zo door in de stem van Nina Simone hier. Komt keihard binnen.
Nobody Knows You When You’re Down and Out – origineel van Bessie Smith en het mist de swing uit het origineel nergens. Hier zingt Nina wat meer dan op de opener, meer echte lijntjes zeg maar. Erg mooie versie
End of the Line – subtiel nummer, maar met grote waarde. Prachtig het pianospel, bijna klassiek (zoals Nina ook geschoold is). De zang statig en herkenbaar. Prachtig en subtiel intens.
Trouble in Mind – een nummer met zo’n titel zo vrolijk en onbezorgd laten klinken, dat kan alleen Nina Simone zijn. Licht bluesy ook, erg sterk nummer ook weer.
Tell Me More and More and the Some – licht teruggetrokken, beetje verdrietig en ook een beetje mistig qua sfeer. Prachtig gezongen, wat was Nina vocaal toch eigen en top zeg! Vooral de sfeer van dit nummer doet het hem.
Chilly Winds Don’t Blow – dreigender qua toon en sfeer. Alles zorgt daarvoor, ondanks dat de piano blijft swingen. Conceptueel sterk aangepakt.
Ain’t No Use – misschien wel de meest standaard song van het stel. Maar aan de andere kant is er met Nina Simone nooit iets standaard.
Strange Fruit – fenomenale versie van de bekende Billie Holiday song. Dit nummer gaat zó diep en dat weet Nina ook heel goed over te brengen. Red het net niet bij het origineel, maar die is dan ook net iets fenomenaler.
Sinner Man – voor dergelijke nummers is het woord episch uitgevonden, want dit muzikale epos is episch. Voor mij het beste wat Nina Simone ooit gemaakt heeft. Je wordt helemaal door elkaar geschud, van emotie naar emotie, van stijl naar stijl. Wat een prachtig geweld.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Broem
In bezit gekomen van een box met 7 albums die Nina voor het Philips label heeft gemaakt. Sporadisch bekend met haar werk en de afgelopen week op m'n gemak naar een aantal cd's geluisterd. Dit album trekt me me het meest. Het epische Sinner Man ken ik uiteraard wel maar ik geloof niet dat ik eerder een heel album van Nina had geluisterd. Prachtige blues/soul/jazz or whatever van een vrouw die als inspiratie voor veel artiesten geldt. Mooie opgepoetste (weet overigens niet hoe het origineel klinkt ) remasters die goed klinken in deze cd box.

avatar van Mastroianni
Naar aanleiding van het topic MuMeLadder 2019 Finale Albums - MusicMeter.nl dit album voor het eerst in zijn geheel beluisterd. En dat smaakt naar meer!
Naast Sinnerman vind ik Tell Me More ... en Strange Fruit ook meteen erg goed.

avatar van hoi123
Het is maar goed dat ik niet een plaat vol Sinnermans verwachtte toen ik eindelijk besloot om een volledig album van Simone te beluisteren, want Pastel Blues is op een heel andere manier goed. De rest van de plaat is simplistischer, mistroostiger en melodieuzer en - ik zou bijna het taalkundige cliché "maar daardoor niet minder goed" willen noemen, maar dat is niet zo, Sinnerman is gewoon echt buitencategorie. Desalniettemin is de plaat nog steeds gevuld met heerlijke soundtracks voor rokerige, melancholische nachten.

avatar van AOVV
Blues, jazz, soul, folk..

Neen, deze plaat van Nina Simone valt niet onder te brengen in één van bovenstaande categorieën. Het is het soort album dat genres met gemak overstijgt, niet in het minst dankzij de klasse van Nina Simone. Het is niet zozeer dat zij de mooiste of zoetste (verre van, zelfs) stem heeft; ze weet rauwe emoties over te brengen als geen ander. De intensiteit op deze plaat ligt enorm hoog, en dat begint al bij opener Be My Husband, nota bene geschreven door Nina Simone's echtgenoot destijds, Andy Stroud.

Daarna wordt er fraai opgebouwd richting de vleesgeworden intensiteit, in de vorm van Sinnerman. De songtitels liegen er niet om; Nobody Knows You When You're Down and Out, Trouble in Mind, Ain't No Use... De doemsprofeet zelve lijkt in Nina Simone te zijn gevaren!

Strange Fruit is de gedroomde prelude voor de schitterend schrikwekkende afsluiter. Waar de "oude" versie van Billie Holiday al ontzettend goed is, doet Nina Simone er nog een schepje bovenop. De bijzonder indringende tekst (de songwriter nam geen blad voor de mond) helpt natuurlijk, maar het is vooral de uitvoering van Nina Simone die het 'm doet. Je leeft mee, je kan het je levendig voorstellen, die verschrikkelijke mistoestanden in het Zuiden..

Dan moet het klapstuk nog komen. Sinnerman, een ruim 10 minuten durende epische bewerking van een traditional over een zondaar die amechtig probeert te ontkomen aan zijn (al dan niet door God zelve opgelegde) straf op de Dag des Oordeels, en daarvoor alle middelen aanwendt. De religieuze inslag valt natuurlijk niet te missen, en hoewel ik me verder niet tot een schare geloofsbelijders zou rekenen, kan ik wel geloven dat dit soort uitspattingen een mens in hogere sferen kunnen brengen. Simpelweg door ernaar te luisteren.

4,5 sterren

avatar van Lau1986
Een prachtig album van deze dame. Op dit album vind ik vooral Sinnerman een fantastisch nummer. Dat neemt niet weg dat de rest er niet mag zijn, wat een heerlijke zangeres. Genieten.

avatar van remcodurez
Samen met het debuutalbum, mijn favoriete album van Nina Simone.

Vanaf de eerste uithaal in Be My Husband wordt je direct meegezogen in de gekwelde wereld van haar. Om te eindigen bij Strange Fruit en Sinnerman waar je bijna fysiek de pijn voelt die Nina tracht over te brengen.

Het is zo'n album dat zijn beste tot zijn recht komt tijdens een nachtelijke autorit, eenzaam alleen op de weg.