Dibbel schreef:
Deze in nieuwstaat verkerende LP (Hollandse persing) die ooit door iemand bij Grammofoonplatenzaak H. v.d. Bergh in Hoensbroek is gekocht, nog eens opgezet gehad.
Haha, ik houd hier wel van. Van die stickers van (meestal voormalige) platenzaken achterop de hoes, die illustreren dat de plaat een 'verleden' heeft. Hetzelfde geldt voor handgeschreven namen van de kopers die die plaat later hebben weggedaan, al besef ik dat dat de verzamelwaarde van sommige items enigszins teniet doet. Ik heb sommige namen van voormalige eigenaars wel eens gegoogled, en soms kom je dan op grappige dingen uit, al blijft het natuurlijk de vraag of het dan om dezelfde persoon gaat. Hoe dan ook, dat zijn enkele van de leuke dingen die je kunt ervaren bij de aankoop van een tweedehands plaat.
Over Joan Armatrading: ik heb een jaar of zeven geleden een hele zwik tweedehands platen van haar gekocht bij de Plato-vestiging in mijn woonplaats. In nieuwstaat, en in prijs variërend van 1 tot 3 euro, wat toen al heel goedkoop was. Ik sprak mijn verwondering er over uit tegen de verkoper, die meldde dat 'eigenlijk niemand haar meer kent, vandaar dat ze zo goedkoop zijn'. Dat verbaasde me enigszins, maar vermoedelijk heeft hij ten dele gelijk gehad. Joan Armatrading is, bijvoorbeeld net als genre- en tijgenote Janis Ian, een begenadigd componiste en zangeres die door het grote publiek vergeten lijkt te zijn, ook door mensen van mijn generatie. Terwijl ze in haar glorietijd toch behoorlijk succesvol was. Ze maakt, net als Ian trouwens, nog steeds albums.
Het klopt wel wat hierboven meermalen gesteld wordt, dat haar muziek weliswaar aangenaam wegluistert, maar nergens de impact heeft om het tot 'tijdloze klassieker' te schoppen. Enfin, ik ben haar gelukkig niet vergeten en geniet nog met enige regelmaat van haar albums. Ik heb een voorkeur voor haar vroegere werk, dat meer neigt naar folk met jazzy invloeden, maar toen ze de popkant opging - ongeveer vanaf dit album - heeft ze ook nog wel enkele meer dan acceptabele albums gemaakt.
Dit is een van haar betere, en bovendien een van haar meest succesvolle. Uitstapjes richting rock en reggae, maar bovenal gedomineerd door de toetsen van Thomas Dolby. Met name de single I'm lucky is ondanks het ietwat gedateerde toetsentapijt niet tijdgebonden. Kun je nog steeds met veel plezier aanhoren. Het berustende The weakness in me is de andere topper op deze plaat. De overige nummers zijn degelijk, zonder al te veel op te vallen.