Joan Armatrading - Walk Under Ladders (1981)

Label: A&M

1. I'm Lucky (3:07)
  2. When I Get It Right (3:04)
  3. Romancers (3:50)
  4. I Wanna Hold You (3:49)
  5. The Weakness in Me (3:33)
  6. No Love (4:00)
  7. At the Hop (3:27)
  8. I Can't Lie to Myself (3:26)
  9. Eating the Bear (3:00)
  10. Only One (4:14)
Dit is een sterk album van een zangeres die naar mijn mening nooit de erkenning heeft gekregen die ze verdient. Vooral "The weakness in me" is een subliem nummer op dit album.

avatar van musicfriek
Van deze zangeres wil ik ook het fijne weten. Ken nu alleen de nummers Rosie en The Weakness In Me:

En ze heeft een stem waar je U tegen zegt!

Mensen bekend met deze zangeres?

musicfriek schreef:

Mensen bekend met deze zangeres?

Ja, hoor. Dat wil zeggen, ik heb 4 van haar albums, allen van begin jaren '80. Dit album vind ik daarvan wel duidelijk de beste, maar ook het latere The Key is nog goed te pruimen.

Inderdaad een dijk van een stem en over het algemeen lekkere melodieuze songs. Vooral haar ballads kunnen adembenemend mooi zijn (Romancers, The weakness in me, foolish pride).
Wel erg amerikaans.

Thunder
Nou, erg Amerikaans is het niet want deze zangeres komt uit Engeland. Voor de mensen die haar nog niet zo goed kennen kan ik vooral haar vroege jaren 70 werk aanraden. Daar zitten echt een aantal juweeltjes van platen tussen waaronder Back to the night.

avatar van Dibbel
Bijna 6 jaar later ... .

Ik zie dat ik The Key 3,5 * heb gegeven, dus dat ga ik voor deze ook doen.
Joan Armatrading ging hier langzaam aan wat meer een popkoers varen, je hoort dan ook weinig bluesy en jazzy liedjes meer.
De moderne sterproducer Steve Lillywhite werd aangetrokken en op veel nummers horen we Thomas Dolby op toetsen terug. Op overige instrumenten weer eens de zeer bekende sessiemuzikanten Jerry Marotta, Tony Levin, Hugh Burns, Mel Collins, Ray Cooper en Nick Plytas.
Gelukkig heeft Steve zich wel ingehouden en blijven de voor hem zo kenmerkende knallende drums grotendeels achterwege. Past ook niet zo goed bij de muziek van Joan.

I'm Lucky kent misschien nog wel iemand en haalde in september 1981 de tipparade.
Mooi nummer net als de ballad The Weakness In Me.
1 reggaenummer (I Can't Lie To Myself) waar dan wel meteen Sly en Robbie aan meedoen en nog een reggae-achtige ballad (Romancers) die ook wel aardig zijn.
De rest is redelijk aangenaam wegluisterende poprock met steeds Joans kenmerkende stem.
Klinkt nog best fris eigenlijk .
Op vinyl.

avatar van Martijn Jonkers
Ik hoorde I'm Lucky vandaag voorbij komen op Radio 2. Wat is dat toch een bloedmooi nummer.

avatar van Dibbel
H. v.d. Bergh in Hoensbroek is gekocht, nog eens opgezet gehad.
En die 3,5 * blijft wel staan.
I'm Lucky blijft een mooi nummer inderdaad en de rest luistert ook nog steeds lekker weg.

Dibbel schreef:
Deze in nieuwstaat verkerende LP (Hollandse persing) die ooit door iemand bij Grammofoonplatenzaak H. v.d. Bergh in Hoensbroek is gekocht, nog eens opgezet gehad.

Haha, ik houd hier wel van. Van die stickers van (meestal voormalige) platenzaken achterop de hoes, die illustreren dat de plaat een 'verleden' heeft. Hetzelfde geldt voor handgeschreven namen van de kopers die die plaat later hebben weggedaan, al besef ik dat dat de verzamelwaarde van sommige items enigszins teniet doet. Ik heb sommige namen van voormalige eigenaars wel eens gegoogled, en soms kom je dan op grappige dingen uit, al blijft het natuurlijk de vraag of het dan om dezelfde persoon gaat. Hoe dan ook, dat zijn enkele van de leuke dingen die je kunt ervaren bij de aankoop van een tweedehands plaat.

Over Joan Armatrading: ik heb een jaar of zeven geleden een hele zwik tweedehands platen van haar gekocht bij de Plato-vestiging in mijn woonplaats. In nieuwstaat, en in prijs variërend van 1 tot 3 euro, wat toen al heel goedkoop was. Ik sprak mijn verwondering er over uit tegen de verkoper, die meldde dat 'eigenlijk niemand haar meer kent, vandaar dat ze zo goedkoop zijn'. Dat verbaasde me enigszins, maar vermoedelijk heeft hij ten dele gelijk gehad. Joan Armatrading is, bijvoorbeeld net als genre- en tijgenote Janis Ian, een begenadigd componiste en zangeres die door het grote publiek vergeten lijkt te zijn, ook door mensen van mijn generatie. Terwijl ze in haar glorietijd toch behoorlijk succesvol was. Ze maakt, net als Ian trouwens, nog steeds albums.

Het klopt wel wat hierboven meermalen gesteld wordt, dat haar muziek weliswaar aangenaam wegluistert, maar nergens de impact heeft om het tot 'tijdloze klassieker' te schoppen. Enfin, ik ben haar gelukkig niet vergeten en geniet nog met enige regelmaat van haar albums. Ik heb een voorkeur voor haar vroegere werk, dat meer neigt naar folk met jazzy invloeden, maar toen ze de popkant opging - ongeveer vanaf dit album - heeft ze ook nog wel enkele meer dan acceptabele albums gemaakt.
Dit is een van haar betere, en bovendien een van haar meest succesvolle. Uitstapjes richting rock en reggae, maar bovenal gedomineerd door de toetsen van Thomas Dolby. Met name de single I'm lucky is ondanks het ietwat gedateerde toetsentapijt niet tijdgebonden. Kun je nog steeds met veel plezier aanhoren. Het berustende The weakness in me is de andere topper op deze plaat. De overige nummers zijn degelijk, zonder al te veel op te vallen.

Thunder schreef:

Reagerend op een bericht van vijftien (!) jaar oud: haar Engelse achtergrond klopt, maar die Amerikaanse invloeden in haar muziek zijn ook niet onlogisch: Armatrading zag het levenslicht op St. Kitts, een eiland in de Cariben. Dat weliswaar nog altijd tot het Gemenebest behoort, maar natuurlijk dichter tegen Amerika aanleunt. Ze groeiede overigens wel op in Engeland.

avatar van Joram
Wat een ontdekking. Vele jaren terug gekregen toen mijn meter haar verzameling lp's wegschonk. Tot een tijdje terug nog nooit beluisterd. Ondertussen ook wel nog ander werk van haar gehoord. Zo divers en een aparte stem. Ook de opname kwaliteit vind ik voor die tijd prima.

avatar van Spring_affair
Geweldige plaat van Joan Armatrading. Haar eerste echte pop plaat. Zoals altijd steken de ballads er met kop en schouders bovenuit. Toch hou ik zeker ook van het stevigere werk. At the hop vind ik bijvoorbeeld een geweldig leuk nummer. Dit is echt een van mijn favoriete albums. Op cd is ook een remaster verschenen met 3 extra tracks: Shine, Dollars en Crying. Leuke bonus voor de liefhebber. Opvallend is dat er zo weinig gedaan is met het oeuvre van Joan. Nauwelijks remasters van originele albums, geen cd's met bonustracks. geen boxsets etc. Er is w.m.b. werk aan de winkel om haar oeuvre bij het publiek opnieuw onder de aandacht te brengen. Zelf lijkt ze daar helaas nauwelijks in geïnteresseerd.

Spring_affair schreef:

Het Nederlandse CD-heruitgavelabel Music on CD doet z'n best. Die heeft een paar van haar albums de afgelopen jaren opnieuw uitgegeven (deze overigens niet). Maar volgens mij zijn de meeste titels alweer vervallen. Ik had zelf wel belangstelling voor haar live-album Steppin' out, ondanks het feit dat de hoes een heel andere is dan die van mijn LP. Maar die is volgens mij maar heel kort leverbaar geweest, want ik viste achter het net...