Phideaux - Doomsday Afternoon (2007)

Label: Bloodfish

1. Micro Softdeathstar (11:15)
  2. The Doctrine of Eternal Ice (Part One) (3:00)
  3. Candybrain (4:06)
  4. Crumble (2:55)
  5. The Doctrine of Eternal Ice (Part Two) (8:08)
  6. Thank You for the Evil (9:17)
  7. A Wasteland of Memories (2:21)
  8. Crumble (2:55)
  9. Formaldehyde (8:17)
  10. Microdeath Softstar (14:39)
avatar van Leeds
Phideaux bracht met Doomsday Afternoon zijn beste werk uit. Terecht 1 van de beste prog albums uit 2007. De plaat staat zelfs op nummer 1 op progarchives voor het jaar 2007. En dit wil toch al wat zeggen. Voor ieder progliefhebber een must-have. Niet?

Voor mij althans wel.

avatar van Leeds
Iemand enig idee wanneer de nieuwe plaat Infernal nu precies uitkomt? Het is wel heel stil geworden omtrent die nieuwe plaat.

avatar van Wibren
Heb de plaat in het verleden net iets te veel beluisterd maar hij staat nu, na een jaar aan de kant te liggen, weer in mijn top 10. Absoluut over the top en dat maakt deze plaat een meesterwerk in het proggenre Bij deze plaat heb ik me ook nooit druk gemaakt over wat het eigenlijk gaat en wat er gezongen wordt.

avatar van Clownvis
Al een tijdje in mijn bezit maar nog geen beoordeling zie ik. Zal er weinig woorden aan vuil maken, na talloze malen gedraaid verveeld de CD nog steeds niet, 5 sterren.

avatar van El Stepperiño
Een van mijn leukste ontdekkingen van MusicMeter! Echt genieten, vooral met dit winterweer vind ik.

avatar van Anamorph
Bij het uitblijven van de nieuwe CD Infernal (de laatste van de trilogie), deze maar weer eens gedraaid. Was lang geleden en dat heeft de plaat geen slecht gedaan. Heerlijk om weer te horen!

avatar van PaulKemp48
Nooit van gehoord en nu pas ondekt! Deze muziek boeit van de eerste tot de laatse noot. Jammer dat de CD (uitgegeven in Eigen Beheer) moeilijk te krijgen is. Hoop dat er ooit een LP van uitkomt!

avatar van Alicia
Dit album (en het overige werk van deze formatie) staat bij mij al geruime tijd op de emmerlijst. En... hoewel bekend met de bandnaam, ben ik nog altijd niet echt aan Phideaux toegekomen. Maar ja, het zou ook zomaar kunnen dat ik ooit (voortijdig) de brui aan Phideaux heb gegeven. Soms maakt een album (of band) nou niet direct een goede indruk. Hoe dan ook, gaat deze of desnoods een andere Phideaux het nu wel worden voor Alicia? Ik heb zo mijn twijfels... een of andere zanger(es) staat (nog) behoorlijk in de weg.
Een andere keer nog maar eens proberen? Of een ander album misschien?

avatar van Aproxis
Eindelijk dit album kunnen toevoegen aan mn collectie, voor een prikkie, goedkoper dan wat je nu voor een nieuwe cd betaalt en in zeeeer goede staat. Die krijgt een speciaal plekje in mn collectie

Alicia schreef:
Een andere keer nog maar eens proberen? Of een ander album misschien?

Misschien inderdaad nogmaals proberen. Ik denk dat een ander album niet veel nut heeft. Als de stem je echt tegenstaat zal het waarschijnlijk niet lukken en dat is heel erg jammer, want het is wel echt een symfonisch meesterwerkje met verwijzingen maar de grote namen, maar het houdt altijd zijn eigen identiteit.

Aproxis schreef:

Helemaal goed! Ik ga mij er nog een keer aan wagen! Tenslotte is het bij Sylvan ook (deels) gelukt. Maar die zanger ging dan ook minder 'overdreven' - of hoe moet ik dat noemen - zingen of wellicht beter gezegd: naar wat ik zelf mooier vind om te horen en waardoor de zang niet meer zo in de weg stond/staat.

avatar van Alicia
En ik ben dit keer niet van mening veranderd.

Een verwijzing naar grote namen zegt eigenlijk nauwelijks iets over het feit of ik een gelijkaardige artiest eveneens fijn vind om te horen. Blijkbaar weet dit type 'progressieve rock' mij toch niet in voldoende mate te boeien om er nog vaker naar te luisteren. Het ligt dus aan mij!

Alicia schreef:
En ik ben dit keer niet van mening veranderd.

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind meestal een verwijzing naar de grote namen helemaal niet interessant, maar hier is het op een leuke manier gedaan. Phideaux is een van de band die mij in dit type prog nog wel raakt.

Grappig dat je Sylvan noemt. Daar ben ik ook mee bezig, maar ik kan daar nog steeds niet aan de stem wennen. Misschien moet ik een ander album proberen dan Posthumous Silence.

avatar van Alicia
Ja, ik had - en heb ook nog steeds problemen met de zanger van Sylvan. Maar het laatste album van Sylvan vind ik erg mooi en daar zingt hij ook niet zo 'raar' meer op! Of stukken minder in elk geval. Maar het is niet alleen de zang - de zangeres is hier eveneens het struikelblok - het is in het geval van Phideaux ook wel de folky inslag. Weliswaar goed gespeeld, maar niet helemaal wat ik zoek en fijn vind om te horen!

Alicia schreef:

Ah dan moet ik de laatste van Sylvan maar eens snel gaan proberen. Ik ben benieuwd