Osdorp Posse & Nembrionic - Briljant, Hard en Geslepen (1996)

Hip-Hop / Metal
Label: Djax

1. Briljant, Hard en Geslepen (1:57)
  2. Wat Ik Effe Kwijt Wou! (3:22)
  3. De Schijnheil Hitlers (3:50)
  4. Adrenaline (Instrumentaal) (1:40)
  5. Zondebokken (4:06)
  6. Krab- en Roershit (0:24)
  7. Over en Uit (5:48)
  8. In Je Smoel! (Instrumentaal) (1:22)
  9. Een Stevige Beurt (Instrumentaal) (3:12)
  10. Mislukkig Zijn (3:35)
  11. Marie Johanna (Mijmeringen in een Strandhut) (4:59)
  12. Voor de Fans (Hermengsel) (3:01)
  13. Machteloos (5:18)
  14. Commerciële AIDS Nog Steeds! (Hermengsel) (2:35)
  15. Nepsupporters (3:33)
  16. Je Kan Ons Niet... (Metalversie) (1:43)
  17. Boodschap aan de Wereld? (3:38)
  18. De Stalen Heupoperatie (Instrumentaal) (1:29)
avatar van HammerHead
Zeer sterke nummers op deze plaat, met name de eerste 5. Lekker zware gitaar-riffs gecombineerd met de rap van Def P. Echter ook enkele zeer vervelende tracks (bijvoorbeeld Mislukkig Zijn).

avatar van postpunker
Machteloos is wat mij betreft een hardrock-klassieker.

avatar van Psycholamp
Een van de mindere O.P. albums. De samenwerking is niet echt heel verrassend; hoeft ook niet. Maar ik ben een groter voorstander van de hiphop met metal invloeden ipv. metal met hiphop invloeden. Iets wat, las ik later, tot de nodige discussies tussen beide bands heeft geleid. Het geheel luistert toch wel lekker weg en de lay-ouy ziet er erg cool uit.

avatar van MAS
MAS
Ik vind deze samenwerking geen heel groot succes maar wel een leuk project van de OP. Dat van die discussies wist ik niet. Wel een grappig feitje.

avatar van Boermetkiespijn
Eenmalig, maar later af en toe terugkerend experiment/project. Ik vind het gaaf, was in die tijd verrast maar ben het toch gaan waarderen.

Staan een paar echt knetterharde nummers op, zoals "Wat ik effe kwijt wou".
Bij "Adrenaline", "Krab- en roershit" en "In je smoel" hoor je waarom het volgende album toch maar weer zonder metalband is: die beats van Seda zijn geweldig!
"Zondebokken" is een iets te "lief" nummer, al behandelen ze natuurlijk wel een nog altijd belangrijk onderwerp... De sample aan het begin is natuurlijk uit de film Ciske de Rat.
Van "Commerciële Aids" zijn natuurlijk meerdere versies bekend, denk dat ik deze het vetst vind.
"Nepsupporters" is lekker hard, weer met een mosh-stuk erin... Hou ik van!

Nummers als "Over en Uit", "Een stevige beurt", "Mislukkig zijn", "Machteloos", en "Boodschap aan deze wereld" vind ik (vooral) tekstueel niet bij de O.P. passen, en hadden er wat mij betreft wel uit mogen blijven.

avatar van trebremmit
Toen deze uit kwam heb ik hem direct gekocht op cd en helemaal grijsgedraaid. Osdorp Posse was in die tijd echt heel erg gaaf, vooral live, volgens mij hadden ze toen een hele tent zowat gesloopt op Lowlands.
Vandaag maar weer eens opgezet, en productioneel valt het wel wat tegen, maar de muziek en raps vind ik nog steeds erg tof, en ik kan alles zo weer mee blèren. Er zitten echt geweldige stukjes in met scratchen en dikke metalriffs, zoals het einde van de Schijnheil Hitlers en de outro van Zondebokken met die geinige sample van Ciske de Rat. Jeugdsentiment dit, maar ik geniet er nu ook nog weer van.
Volgens mij is dit wel de groep die ik het vaakst live heb gezien, ze hadden er ook wel eens breakdancers bij, meen me nog te herinneren dat ze in de Oosterpoort erbij waren.