The Velvet Underground - Loaded (1970)

Rock / Pop
Label: Cotillion

1. Who Loves the Sun (2:50)
  2. Sweet Jane (3:55)
  3. Rock and Roll (4:47)
  4. Cool It Down (3:07)
  5. New Age (5:20)
  6. Head Held High (2:52)
  7. Lonesome Cowboy Bill (2:48)
  8. I Found a Reason (4:15)
  9. Train Round the Bend (3:20)
  10. Oh! Sweet Nuthin' (7:23)
  11. I'm Sticking with You [Session Outtake] *
  73. Head Held High [Live at Second Fret, Philadelphia, May 9, 1970] *
  74. Train Round the Bend [Live at Second Fret, Philadelphia, May 9, 1970] *
  75. Oh! Sweet Nuthin' [Live at Second Fret, Philadelphia, May 9, 1970] *
avatar van Ducoz
Merken jullie dat ook? Who loves the sun is een redelijk hard nummer(Kwa volume) en voor de rest moet je je stereo weer iets harder zetten, dat is wel erg jammer aan deze plaat

avatar van LucM
Het vierde album van Velvet Underground die ik onlangs heb aangeschaft klinkt luchtiger dan eerder werk, wellicht om een breder publiek te bereiken. Opener Who Loves the Sun doet mij zowaar zelfs aan the Monkees denken maar is toch leuk. De overige nummers vind ik ook sterk, weliswaar geen uitschieters - Sweet Jane vind ik het beste nummer hoewel ik de solo-versie van Lou Reed beter vind - maar ook geen echt zwakke songs.
Van de eerste 4 VU-albums vind ik het debuut magistraal en duidelijk het beste, de 3 daaropvolgende zijn eveneens het aanschaffen waard.

avatar van Choconas
Over de gehele linie is dit inderdaad geen topalbum, maar er staan wel twee absolute wereldnummers op: Sweet Jane en Rock & roll. Zo hoor ik Lou Reed het liefst!

avatar van lost in music
Heerlijke cd vindt ik dit!

Is voor mij mijn 2e Velvet Underground cd na the velvet underground and Nico die ik ook erg goed vindt.

Nu moet ik wel zeggen dat de Fully loaded versie met alle bonus tracks heel erg veel toevoegt.

Het demo materiaal en de alternatieve versies zijn eigenlijk zonder uitzondering van zeer hoge kwaliteit en bij sommige nummers vind ik de alternave versie zelfs beter dan degene die het op de plaat gered heeft. Who loves the sun bijv.

Bij Pitchfork staat deze cd zelfs op nr 14 in hun top 100 van de jaren '70.

avatar van Bijdevaate11
Lonesome Cowboy Bill Gewoon keihard aanzetten!

avatar van James Douglas
Choconas schreef:

Bij die songs in het bijzonder hoor ik de opmaat naar Lou Reed's Transformer. Natuurlijk weet ik dat daar nog een eerste soloplaat tussen maar dat onversneden cynische doch rijk gearrangeerde hoor ik hier ook al. Nu bemerk ik in de laatste zin dat de kracht van Lou Reed zich niet altijd makkelijk in woorden laat vangen.

avatar van Choconas
Me dunkt dat je toch een heel behoorlijke poging hebt gedaan om Reed's kracht te vangen. Overigens ken ik van Transformer alleen de beroemde liedjes, ik zal de hele plaat binnenkort eens aandachtig beluisteren.

Lekker plaatje met twee klassiekers.
Sweet jane en Rock n Roll.
Luistert lekker weg.
Worden alle nummers trouwens gezongen door Lou Reed of ook door Doug Yule ?
4 sterren

Stijn_Slayer
Ook door Doug Yule, maar hun stemgeluiden lijken best veel op elkaar.

okee bedankt. Weet je ook welke nrs door Doug Yule gezongen worden?

k.grubs
Doug Yule zingt op "Who Loves the Sun", "New Age", "Lonesome Cowboy Bill", and "Oh! Sweet Nuthin'" en achtergrondzang op andere nummers. (edit: stond ook al in een eerder bericht zie ik net)

avatar van Booyo
Wat is dit een waanzinnige band.. Met of zonder Cale.

ondertussen luister ik deze plaat het meeste van alle V.U platen.
Is ook gewoon een lekkere simpele rockplaat zonder rare fratsen.

avatar van Ducoz
Oh! Sweet nuthing Vergeten hoe mooi dit nummer is/was.
Gauw een halfje omhoog gedaan!

Nooit geweten dat Lou Reed voor Sweet Jane de akkoorden van dit nummer uit 1968 heeft gebruikt. Doet mijn waardering voor Sweet Jane geen goed, want Crimson and Clover vind ik nog wat mooier bovendien.

YouTube - Crimson and Clover - Tommy James & The Shondells

Stijn_Slayer
Ja, al is het natuurlijk geen enorm inventieve akkoordenreeks (en de Bm ontbreekt). Zulk soort reeksen worden in alle toonsoorten gemaakt. 'Helpless' van Neil Young is 't zelfde.

Ik ben als het op muziek aankomt technisch niet zo onderlegd, dus ik geloof je meteen, maar die reeks is wel enorm bepalend voor het nummer. Binnen 10 seconden 'Crimson and Clover' dacht ik al aan Sweet Jane. Helpless heb ik even opgezet en daar hoor ik het ook wel inderdaad, maar dat nummer heeft niet zo'n gelijkaardig ritme als die andere twee nummers, dus daar had ik de link waarschijnlijk niet gelegd.

Stijn_Slayer
Klopt. Soms is het verbazingwekkend hoe anders dezelfde akkoorden kunnen klinken met een ander ritme.

avatar van Reint
Heerlijk album. Lou Reed doet het wederom prima zonder John Cale (en schrijft een paar rock & roll klassiekers on the way), en met Doug Yule heeft hij er een erg sterke vocalist (ik denk dat Yule mooier zingt dan Reed op deze plaat) en schrijverspartner bij. De plaat gaat voor mij ook altijd heel snel voorbij, voor ik het doorheb ben ik altijd al bij nummer 8, terwijl ik bij nummer 4 of 5 denk te zitten. Fijn ook om de band eens met een kraakheldere productie te horen, dat verdienen ze natuurlijk.

avatar van Cor
Cor
Cor schreef:
Toch een beetje een merkwaardig album in het oeuvre van The Velvet Underground. Ik vind het geluid van deze plaat en zijn voorganger 'The Velvet Underground' mooier dan de eerste 2, maar 'Loaded' mist hier en daar toch de onderkoelde urgentie die zijn voorganger wel kende. Bij de tracks 7 en 8 is het toch wel een beetje meligheid troef. Aan de andere kant staan er een paar echte pareltjes op die hoogtepunten vormen in het werk van Reed en de zijnen: 'Oh! Sweet Nuthin', 'Rock & Roll', maar vooral 'Sweet Jane' zijn juweeltjes van songs.

Even mezelf een corrigerende tik geven. Dit is zonder voorbehoud een prachtige plaat. Hoppa, naar 4****.

avatar van IntoMusic
Na een erg zware zit (gister White Light / White Heat na jaren weer eens geprobeerd), is dit album een heerlijke verademing. Dit is Velvet zoals ik ze graag hoor en niet het onsamenhangende geschreeuw en gerag op de instrumenten. De reloaded-versie is dan ook een absoluut must-have.

avatar van Tupelo
Het mag dan wel Vu's minste studialbum zijn, maar het is nog steeds heel erg lekker. Prima nummers, relaxed gebracht.

En nu heb ik net de "Fully Loaded Edition" gekocht met maar liefst 23 extra nummers. Normaal heb ik niet zo op uitgaven met een overdaad aan alternate takes, outtakes en demo's, maar wat is dit een fantastische heruitgave. De demo versies zijn heerlijk, en we krijgen bovendien "Oh Gin" - vroege versie van Oh Jim, een vroege Sad Song en nog veel meer. Dat allemaal in prima geluidskwaliteit. Geloof me, deze tweede disc is het waard om dit opnieuw aan te schaffen. Dit zijn de extra's in deze set:

11. Ride Into The Sun (demo)
12. Ocean (outtake)
13. I'm Sticking With You (outtake)
14. I Love You (demo)
15. Rock & Roll (alternate mix)
16. Head Held High (alternate mix)

Disc: 2
1. Who Loves The Sun (Alternate Mix)
2. Sweet Jane (Early Version)
3. Rock & Roll (Demo)
4. Cool It Down (Early Version)
5. New Age (Full-Length Version)
6. Head Held High (Early Version)
7. Lonesome Cowboy Bill [Early Version][#]
8. I Found A Reason (Demo)
9. Train Round The Bend (Alternate Mix)
10. Oh! Sweet Nuthin' (Early Version)
11. Ocean (Demo)
12. I Love You (Outtake)
13. Satellite Of Love (Alternate Demo)
14. Oh Gin (Demo)
15. Walk And Talk (Demo)
16. Sad Song (Demo)
17. Love Makes You Feel Ten Feet Tall (Demo)

avatar van Deranged
Sweet Jane vind ik niet alleen een van VU's beste nummers maar ook een van Lou's beste vocale performances ooit. Heerlijk expressief. Zijn latere monotone versies zoals op de VU reünie halen het nummer naar mijn idee dan ook redelijk onderuit.

avatar van Rudi S
Tupelo schreef:

Nee , Squeeze (zonder Lou gemaakt) is duidelijk de minste van VU.
Tja, de eerste 3 vind ik ook nog mooier, maar dit is ook een fantastische.

Head Held High klinkt als een Stranglers nummer; Lonesome Cowboy Bill als Fatal Flowers.
Duidelijk dus dat deze bands door Velvet Underground beinvloed zijn.
Rock & Roll en Sweet Jane zijn de hoogtepunten; een Nico mis ik niet echt, maar een John Cale dus zeker wel.
Een stuk minder experimenteler dan het debuut, maar zeker een goed album.

avatar van SemdeJong
Uit de tijd dat ik nog niet in muziek geïnteresseerd was in muziek. Vandaag luister ik naar de HD remasterd uitvoering. Who Loves the Sun is gelijk een mooi begin van het album. Sweet Jane valt direct op dat de productie eenvoudig is. Je hoort de instrumenten duidelijk afzonderlijk van elkaar in een fraai stereo beeld. Rock and Roll heeft een lekker pakkend refrein en een hoog meezing gehalte. Cool It Down heeft een lekkere blues sound. Ook bij dit nummer moet ik denken aan de Rolling Stones. New Age is echt zo'n nummer waarbij je naar de tekst moet luisteren zoals met de meeste muziek van Lou Reed. Head Held High is ok. Lonesome Cowboy Bill is grappig gedaan.I Found a Reason is erg mooi. Train Round the Bend en Oh! Sweet Nuthin' sluiten het album mooi af.

avatar van captain scarlet
Na hun debuutalbum is dit toch wel mijn favoriete VU plaat. Bovendien eentje die ik nog regelmatig draai, in tegenstelling tot White light/ White heat bijvoorbeeld, dat ik tegenwoordig toch wel zware kost vind met nummers als the Gift en Sister Ray.

avatar van matthijs
captain scarlet schreef:
... eentje die ik nog regelmatig draai, in tegenstelling tot White light/ White heat bijvoorbeeld, dat ik tegenwoordig toch wel zware kost vind met nummers als the Gift en Sister Ray.

ja dit is best toegankelijk! In vergelijking met de vorige drie platen valt deze positief op door (1) Meerstemmige zang (2) Sterke melodieën met meer dan drie akkoorden, zelfs een melodieuze gitaarsolo (iets anders dan bv op Sister Ray en European Son. De bonustracks voegen echt wat toe.

avatar van RuudC
Hier had ik zowaar al een beoordeling staan: 2*. Nu vind ik dat een wat overdreven lage waardering, maar ik merk ook dat de band hier eigenlijk niets losmaakt. Loaded is een verzameling doordeweekse liedjes. Meestal klinkt het wel aangenaam, maar zelden wordt het interessant. Ik dacht dat het wellicht wat tijd nodig had, maar vind deze plaat gewoon echt niet boeiend.

Tussenstand:
1. The Velvet Underground & Nico
2. The Velvet Underground
3. Loaded
4. White Light/White Heat

avatar van lennert
Het eerste album waar er niet (erg) vals gezongen of gemusiceerd wordt en stiekem vind ik het daarmee ook fijner om naar te luisteren dan het gros van de discografie. Dat het mijn band niet is, is me in de tussentijd wel duidelijk, maar op de achtergrond ergert het nergens. Who Loves The Sun vind ik zelfs een erg mooie opener en het dromerige New Age bevalt ook prima, maar verder is het allemaal gewoon kabbelend zoals veel van Velvet Underground's nummers. Het is in ieder geval niet vervelend en bij vlagen erg mooi, maar heel veel meer haal ik er hier ook niet uit.

Tussenstand:
1. The Velvet Underground & Nico
2. Loaded
3. The Velvet Underground
4. White Light/White Heat

avatar van Germ
Germ (crew)
Mijn vinyl exemplaar heeft echt de lelijkste hoes ooit. Het is de originele cover zoals hierboven maar dan met dikke zwarte omlijsting en in blinkend gele letters 'Original Rock Classics' er boven gekalkt.

Waarom toch, vraag je je dan af.

Neemt niet weg dat dit natuurlijk een topplaat is, met Sweet Nuthin misschien wel één van de mooiste nummers ooit.

avatar van Dirruk
Germ schreef:

Dat is een serie met verschillende uitgaves. Heb zelf ook zoiets van Van Morrison en Fleetwood Mac. Vindt de kwaliteit al erg slecht, maar ze verpesten die hoes ook behoorlijk ja. Vermijd liever hun exemplaren.

avatar van jorro
Niet een echt sterk albium van VU. Het is allemaal wat te veel binnen de lijntjes. Een nummer als Sweet Jane is live veel spannender en vooral opzwepender. Dat mis ik hier toch echt al blijft het een van de twee favorieten op dit album. Oh! Sweet Nuthin' is de andere.
Op 33 in de 100 Greatest Albums of 1970 en wat te hoog(13) in Best Ever Albums 1979.
Een album wat ik niet snel opnieuw zal draaien.