Belle & Sebastian - I'm Waking Up to Us (2001)

Label: Jeepster

1. I'm Waking Up to Us (3:51)
  2. I Love My Car (5:14)
  3. Marx and Engels (3:44)
Dit is echt zo'n fukcing vette EP! I Love My Car is ver uit hun beste nummer ooit.

I'm Waking Up to Us beschouw ik als een fantastisch nummer dat tot het beste behoort van B&S (wat dat aan gaat zijn de e.p.'s net zo de moeite waard als de gewone albums).
I Love My Car hun beste nummer ooit ? Moeilijk, er zijn er meer die daarvoor in aanmerking komen, maar daarmee geef ik al aan dat dit nummer dan zeker meedoet in de race om die titel
Marx and Engels is een juweeltje. Qua sfeer denk ik dan vaak aan een Nick Drake.

Heerlijk bandje dat Belle & Sebastian

avatar van Ward
In het boekje van Push Barman to Open Old Wounds staat dat deze EP uit 2001 is.

avatar van starbright boy
Ward schreef:

In het boekje van Push Barman to Open Old Wounds staat dat deze EP uit 2001 is.

Klopt ook, heb het even verbeterd.

Ace
I'm Waking Up To Us is met afstand mijn favoriete B&S-nummer!

She was the one love of my life, and I let her go!

avatar van Kaaasgaaf
Dat nr is wel de reden geweest dat Isobel de band uit is gestapt. Dat nr gaat namelijk over haar en is geschreven door Stuart toen het net uit was tussen hen en hij dwong haar erop mee te zingen en spelen, terwijl het haar pijn in het hart deed en het nr gaat over dat ze zo'n bitch is. Stuart ontkent in interviews dat het over haar gaat, maar Isobel zegt dat het wel zo is en dat Stuart gewoon een gefrustreerde crypto-homo is (ik denk wel dat hij minstens bi is, komt ieder geval nogal nichterig over).

Maar wat doet het er allemaal toe? Geweldig nummer, geweldige e.p.!
Mooie hoes ook (zoals altijd), met Sarah op de voorkant en Isobel op de achterkant. Ja, die Stuart is als fotograaf minstens zo goed dan als songsmid.

avatar van Cor
Cor
Mooie EP met het inderdaad schitterende I Love My Car. Dat relaxte big band gevoel met al die blazers galmt al weken door mijn hoofd. Kunstenaars zijn het!

avatar van Snoeperd
Weet niet of deze mening gedeeld word, maar I'm Waking Up To Us had zo geschreven kunnen zijn door Love voor op Forever Changes. Ongelooflijke gelijkenis tussen beide bands op dit nummer (al is het nog altijd onmiskenbaar Belle & Sebastian).

Het viel me in ieder geval erg op en was benieuwd of anderen het ook horen. Briljante EP overigens.