Miles Davis - Greatest Hits (1969)

Jazz
Label: Columbia

1. Seven Steps to Heaven (6:22)
  2. All Blues (11:35)
  3. Someday My Prince Will Come (9:07)
  4. Walkin' (13:29)
  5. My Funny Valentine (6:03)
  6. E.S.P (5:29)
  7. Round Midnight (5:55)
  8. So What (9:25)
avatar van kaztor
Vanmiddag van de rommelmarkt meegenomen.

Alhoewel een verzamelaar van Miles Davis natuurlijk not done is (vooral als het zo'n onbeschaamde titel meekrijgt) vind ik dit toch wel een fijn samengestelde compilatie van de man's meest bekende werk van vóór 1969. De kwaliteit van het gebodene staat natuurlijk buiten kijf.

Toch wil ik me best eens even verdiepen in hoe de geremasterde cd tot stand is gekomen.
Het boekje reproduceert namelijk ook de achterkant van de originele lp en ik geloof dus totaal niet dat deze bijna 78 minuten over 2 plaatkanten is gesmeerd.
Dat moeten haast wel ingekorte versies geweest zijn op de lp.

avatar van kühnekxs
kaztor schreef:

Dat moeten haast wel ingekorte versies geweest zijn op de lp.

Wellicht een wat late en inmiddels overbodige reactie, maar het zijn toch 68 minuten?

Overigens eens met je opmerking: voor wat een verzamelaar van Miles Davis waard kan zijn, is dit een fijne en evenwichtige verzamelaar van 's mans vroege werk. Mocht hem graag draaien (toen ik nog cd-tjes in de la schoof) en het kan een fijne instap tot Miles of sowieso tot 'de jazz' zijn.

avatar van gaucho
Sommige nummers op de oorspronkelijke LP waren inderdaad ingekort:

Miles Davis - Miles Davis' Greatest Hits (1969, Vinyl) | Discogs

Blijft niettemin een verbazingwekkend lange speelduur voor een LP uit 1969: ruwweg 55 minuten speeltijd. Al had je in die dagen ook al klassieke LP's die een dergelijke speelduur hadden.

avatar van kaztor
gaucho schreef:
Sommige nummers op de oorspronkelijke LP waren inderdaad ingekort:

Miles Davis - Miles Davis' Greatest Hits (1969, Vinyl) | Discogs

Ja, en dan had je nog de UK versie van de Stones’ Aftermath.

avatar van gaucho
Miles - of degenen die zich met zijn releases bemoeiden - had er sowieso een handje van om al in de jaren zestig platen met een extreem lange speelduur uit te brengen. Ik heb bijvoorbeeld deze zowel op LP als op CD. CD duurt 78 minuten, wat voor een vroege uitgave (want dat was het, circa 1985) ook al heel wat was. De LP is korter, maar duurt ook nog altijd een uur. Kennelijk was er op vinyl een nummer weggelaten en was er geknipt in sommige solo's.