Loreena McKennitt - Nights from the Alhambra (2007)

Canada
Wereld
Label: Quinlan Road

1. The Mystic's Dream (6:36)
  2. She Moved Through the Fair (5:11)
  3. Stolen Child (4:17)
  4. The Mummers' Dance (4:27)
  5. Penelope's Song (4:25)
  6. Marco Polo (4:52)
  7. The Bonny Swans (4:45)
  8. Dante's Prayer (5:07)
  9. Caravanserai (6:58)
  10. Bonny Portmore (4:09)
  11. Santiago (5:38)
  12. Raglan Road (5:41)
  13. All Souls Night (5:30)
  14. The Lady of Shalott (5:03)
  15. The Old Ways (5:13)
  16. Never-Ending Road (Amhran Duit) (6:29)
  17. Huron 'Beltane' Fire Dance (5:27)
  18. Cymbeline (5:01)
avatar van platedraaier
Mooi live cd van een concert in spanje. (met dvd).
Nu had ik verwacht dat ik dit na 1 uur wel zat zou zijn(het zijn 2cd`s en een dvd) , maar Loreena blijft boeien.
Veel nummers uit haar gehele repertoire en daardoor niet steeds hetzelfde.
Beetje keltisch, daarna wat oosterse invloeden. Ik vind ook haar stem live behoorlijk uit de verf komen.
Al met al een mooie luisterplaat en zeker 3,5 * waard.

avatar van Justinx
Leuk dat je dit album ook in bezit hebt. Ik heb hem laatst aangeschaft, na dat ik het zag liggen tussen de rekken van een bekende muziekwinkel. Ik kende het laatste album van Loreena en was positief verrast door de Oosterse tint die zij graag mag mee geven aan haar muziek. Het was echter de bijgeleverde dvd die de doorslag maakte dit album te kopen. De dvd heb ik nog niet bekeken, maar als ik de achterkant van de hoes mag geloven is het gefilmd in HD. Een reden om mijn HD-tv op hoge kwaliteit bezig te zien. Naar de dvd ben ik dus erg benieuwd met name omdat het concert een heel orket bevat. Erg interessant. De cd's heb ik al meerdere malen beluisterd (heel toevallig luister ik nu naar de tweede) en ik ben erg te spreken over Nights From The Alhambra. Inderdaad de mooie stem van Loreena komt goed tot haar recht. Mijn zwak ligt nog steeds bij de opzwepende Oosterse muziek, maar ook de rest kan mij zeker bekoren. Een hoogstaander, naar mijn mening. Mijn beoordeling blijft liggen bij 4*. Nogmaals, erg mooi!

avatar van ChrisX
De reden om deze set te kopen is niet zo zeer de beide cd's maar de concert-dvd. Want eindelijk, eindelijk is er dan zo'n ding van haar. Omringt door wat volgens mij haar grootste live-band tot nu toe is krijgen we muziek te horen uit haar gehele carriere. Maar dan bij vlagen een stuk krachtiger uitgevoerd dan waar ook. Het helpt dat ze nu naast haar vaste percussionist ook weer een drummer in de band heeft.

Mooi ook om te zien dat naast een paar vaste bandleden (Brian Hughes op gitaar, die percussionist met die sik, Hugh Marsh op electrische viool) er nu ook muzikanten uit andere windstreken zijn toegevoegd waaronder een hele Mediterrane sectie.

Het is die kruisbestuiving ook van traditionele Ierse folkklanken met muziek uit het Nabije Oosten dat dit ook zo intrigerend maakt.

avatar van sander.h
Ook voor mij was de concert-dvd de reden voor aanschaf. Ik heb hem gisteren voor driekwart bekeken en ik moet zeggen dat hij mij zeker niet teleurstelt. Want wat heeft deze dame toch een groot aantal prachtige nummers gemaakt. Zoals platedraaier hierboven al aangeeft zit het met de variatie in de setlist ook wel goed. De wat meer gedragen Keltische nummers worden prima afgewisseld met het wat meer oosters getinte werk.

De uitvoeringen van de nummers zijn erg goed, door live ook gebruik te maken van al die typische instrumenten wordt de sfeer van de albums zeker bereikt. Daarnaast zingt mevrouw McKennitt zelf gelukkig ook de sterren van de hemel.

Alleen de ietwat blije uitvoering van The Mummer's Dance vind ik iets minder, al kun je dat nauwelijks een serieus minpunt noemen.
Persoonlijk hoogtepunt is de bijzonder mooie uitvoering van Dante's Prayer (sowieso al mijn favoriete Loreena McKennitt-nummer).

avatar van Metalhead99
Erg mooi optreden met een erg leuke setlist. Een echte aanrader voor de liefhebbers.

avatar van Twinpeaks
Prachtige plaat . Vanavond eigenlijk de hele avond gedraaid. Languit op de bank met een fijn boek. Borreltje erbij . En je laten wegvoeren op de hemelse klanken en band van Mc Kennitt .Mooie combinatie tussen de Keltische en Oostere klanktapijten. Het vult elkaar prachtig aan. 4 en halve ster voorlopig .