Candi Staton - I'm Just a Prisoner (1969)

Soul
Label: Fame

1. Someone You Use (2:32)
  2. Id Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (2:05)
  3. You Don't Love Me No More (2:19)
  4. Evidence (2:35)
  5. Sweet Feeling (2:45)
  6. Do Your Duty (2:32)
  7. That's How Strong My Love Is (3:25)
  8. I'm Just a Prisoner (Of Your Good Lovin') (3:09)
  9. Another Man's Woman, Another Woman's Man (2:30)
  10. Get It When I Want It (2:25)
avatar van Angelo
Candi Staton's debuutplaat. Inmiddels alweer ruim veertig jaar oud maar wat klinkt 'ie nog steeds ontzettend mooi. Diepe soul uit het zuiden dat in de -bijna- legendarische FAME Studios is opgenomen (Muscle Shoals).

'Someone you use' is een prachtige rustige opener die vol met overtuiging wordt gezongen. 'I'd rather be an old man's sweetheart' was het eerste nummer waar Candi succes mee boekte en is een uptempo knaller van slechts twee minuten. 'You don't love me no more' is een van de weinige nummers die ik niet zo bijzonder vind aanvoelen, geen slecht nummer maar een van de minste nummers die Candi voor Fame opnam. 'Evidence', een nummer over vreemdgaan, waarbij het bijna klinkt alsof Candi het zelf ervaren heeft; het wordt dan ook met volle overtuiging gebracht. 'Sweet feeling' brengt ook sweet soul, lekker rustig en mooi. 'Do your duty' brengt wat meer leven in de brouwerij maar is helemaal niet meer zo memorabel als je 'That's how strong my love is' hebt gehoord. Het nummer is op Candi's lijf geschreven en je zou bijna vergeten dat het origineel van O.V. Wright is. De titeltrack is zo'n beetje een van de mooiste nummers van Candi ooit, southern soul op z'n best, de emotie, de rauwheid, de puurheid, we horen het allemaal. 'Another man's woman, another woman's man' heeft me altijd doen denken aan Aretha's 'Do right man, do right woman'. Niet alleen vanwege de titel maar ook vanwege de tekstschrijver; beide nummers zijn geschreven door Dann Penn. De afsluiter 'Get it when I want' is wat soul en wat funk en is een spetterende afsluiter.

Dit debuutalbum mag wat mij betreft gezien worden als een van de beste southern soul albums ooit. Sowieso heeft dit album een legendarische status verworven binnen zijn genre. Voor mij is Candi dé Queen of Soul - no doubt about it!

avatar van joyce19791
Een sterke soul-plaat van Candi Staton. Mijn eerste kennismaking met Candi en dat is dus gelijk een goede. Candi heeft een mooie krachtige stem, die ik geweldig vind. Dit smaakt naar meer.

avatar van Reijersen
De naam van de Muscle Shoals studio’s komt zo langzamerhand vaker en vaker voorbij. Ook dit debuutalbum van Staton is in die beroemde studio’s opgenomen. Candi stond altijd wat in de schaduw van nanen als Franklin, maar komt met dit fantastische debuutalbum vol in de schijnwerpers te staan.

Someone You Use – de ingrediënten zijn er allemaal, maar die krachtige stem van Candi doet net dat beetje extra. Prachtige stem.
I’d Rather be an Old Man’s Sweetheart – heerlijk toch, die blazers. Lekker energie en groovyness geeft dat mij. De kracht van de stem van Candi voegt daar nog eens wat extra’s aan toe.
You Don’t Love Me No More – heerlijk gezongen vooral. Een soulballad met de bekende ingrediënten en boordevol kwaliteit.
Evidence – kort maar uiterst krachtig nummer. Een hit op conto van Candi die constant voortstuwt
Sweet Feeling – ook dit nummer wordt aardig voortgestuwt, vooral door dat pianotje. De stem van Candi kan zo veel aan.
Do Your Duty – de blazers pakken hier aardig de hoofdrol. Candi straalt één al kracht uit.
That’s How Strong My Love Is – met deze cover brengt ze een Franklinesque nummer
I’m Just a Prisoner – wat een heerlijk nummer zeg! Groovy, maar ook intens. Geweldige muziek dit.
Another Man’s Woman, Another Woman’s Man – geheid dat het ge-Another in je hoofd blijft hangen. Sfeervol sterk nummer.
Get It When I Want It – goede energie en uitstekende groove in dit nummer. Die backings zijn ook cool en voegen echt wat toe.
For You – stukje rustiger en mooi nummer. De stem van Candi kan alle stijlen aan.
Never in Public – misschien niet het meest opvallende nummer van het album, maar wel één die perfect in het totaalplaatje past.
Heart on a String – een nummer voor een feestje. Je zit meteen goed in die energie.

avatar van Osiris Apis
Dit album staat nu in de soul toplijst op 25.

avatar van AOVV
Mooie soulplaat. Candi Staton zal niet de meest bekende soulzangeres zijn, maar ze laat op haar debuut een warm stemgeluid horen, dat fraai samengaat met de blazers die worden ingezet. De eerste twee songs, That's How Strong My Love Is, de titelsong, For You.. genoeg tracks om als favorietjes aan te vinken!

4 sterren