Cat Power - You Are Free (2003)

Label: Matador

1. I Don't Blame You (3:05)
  2. Free (3:34)

9. Babydoll (2:56)
  10. Maybe Not (4:19)
  11. Names (4:50)
  12. Half of You (2:42)
  13. Keep on Runnin' (Crawlin' Black Spider) (3:51)
  14. Evolution (4:44)

met Eddie Vedder

15. The Party * (2:49)
Ik kende Cat Power helemaal niet toen dit album uitkwam. Maar ben blij dat ik ze leren kennen heb. Wat een prachtig album. Met gastbijdragen van Eddie Vedder en Dave Grohl.

Een heel mooi album inderdaad, ik had hem een tijdje niet meer geluisterd, maar heb hem nu weer opstaan en hij wordt steeds beter. Zou het eerste nummer over Kurt Cobain gaan? Moet haast wel, Names is ook erg mooi.

avatar van Paalhaas
Wat is Good woman (duet met Eddie Vedder) toch een prachtig liedje.

Paalhaas schreef:
Wat is Good woman (duet met Eddie Vedder) toch een prachtig liedje.

Inderdaad schitterend: die prachtige stem van Chan Marshall in duet met een van mijn favoriete zangers!
Buiten dit nummer is ook de rest van dit album de moeite waard om te beluisteren.

Sietse
Inderdaad een mooi album. Ik heb hem ooit voor iets van 10€ gekocht, was toch een goede koop dacht ik zo.

Vind de hoes ook mooi.
Later kwam ze met een dvd uit en die schijnt ook erg leuk te zijn, maar heb ik nog niet gezien.

Nog even over het "duet" met Eddie Vedder (die ook terugkeert op Evolution): het woord duet gaat natuurlijk niet echt helemaal op hier. Hij verzorgt vocalen die erg op de achtergrond blijven, maar wel prachtig weten op te gaan in dit nummer met een veel grotere hoofdrol voor violist Warren Ellis.

Een compleet ander album dan haar laatste The Greatest vind ik, waarbij ik moet zeggen dat dit album langzaamaan groeide bij mij en The Greatest gelijk al wel aanspreekt.

avatar van KampF
Even proberen. Good woman is geen kattepis in ieder geval.

avatar van danique
Wauw... gaaf album! Wat jullie allemaal zeggen over Eddie Vedder: ik sluit me er helemaal bij aan! Briljante artiesten in een mooi, ingetogen liedje

luxaflex
Sietse schreef:

Ik heb de cd/dvd. Heb 'm ook toegevoegd op discogs. Op de cd staat een prachtig nummer, samen met M. Ward op gitaar, van meer dan 18 minuten! Willie Deadwilder heet het nummer en het staat ook als een andere en vooral kortere versie op The Greatest. De dvd is helaas heel heel slecht. Een Cat zonder Power die voor een hoopje bomen staat te spelen op een gitaar. Heel saai.

avatar van ralfsjam
2008 is er een nieuwe cat power !!

Thunder
Prachtige plaat. Dit vind ik Cat Powers mooiste. Over vrijwel ieder nummer hangt een nogal desolaat en regenachtig sfeertje, waardoor je constant met een bepaald onderbuik gevoel zit tijdens het luisteren. Ik geloof niet dat dit Cat's vrolijkste periode is geweest. Werewolf, Fool en Good Woman vooral zijn juweeltjes.

avatar van Paalhaas
Kent iemand het nummer Willie Deadwilder? Het is een outtake van de You are free-sessies en is op cd bijgevoegd in haar dvd Speaking for trees. Het is het enige nummer op die cd en het duurt maar liefst 18 minuten. M. Ward speelt gitaar, Chan zingt. Ik vind het echt een prachtig nummer. Aanrader voor alle Cat Power-liefhebbers!

avatar van fatima
De vertrouwde Cat power kwaliteit, alhoewel minder dan Moon pix (op het geweldige He war na dan). Maar wat is Good woman toch een ongelofelijk zeiknummer, met die trutviool. En dan gaan jullie het nog ophemelen ook...

Muddleheaded MuMe'ers...

En dank voor de tip Paalhaas, da's inderdaad 18 minuten meer moois...

Social_Mask
Verdomme zeg, hier word je toch even stil van. Wel wil ik nog even kwijt dat Werewolf een cover is van Michael Hurley. Ik zal nu verder zwijgen, wees gerust..

avatar van FCEstebandido
Maybe not!!! Wat een prachtige parel

avatar van TheFunkyM
Good Women, prachtig!

Bombus
Druilerig album zonder ooit zo mooi te worden als als de voorgangers.. Voelt meer aan als een samenraapsel met wel prachtige uitschieters zoals I Don't Blame You, Shaking Paper, Babydoll en Speak for Me