Four Tet - Rounds (2003)

Label: Domino

1. Hands (5:41)
  2. She Moves She (4:41)
  3. First Thing (1:13)
  4. My Angel Rocks Back and Forth (5:07)
  5. Spirit Fingers (3:22)
  6. Unspoken (9:31)
  7. Chia (0:32)
  8. As Serious as Your Life (4:48)
  9. And They All Look Broken Hearted (5:09)
  10. Slow Jam (5:18)
Snap niet hoe je dit lawaai kunt noemen als ik zie wat er in je top 10 staat. Afgaande op je lijst zou dit best iets voor jou kunnen zijn.

Waag je trouwens maar niet aan Everything Ecstatic en zijn werk met Steve Reid, want daarbij vergelijken zijn dit maar rustige lieve deuntjes.

avatar van FlyLo
Ja, ik weet het, daarom keek ik ook wel uit naar dit album. Uiteindelijk dus heel teleurstellend, meestal klinkt het eerder naar twee verschillende nummers die door elkaar zijn gehaspeld.

Razor Disk
Slow Jam is zo mooi dat het bijna belachelijk is. Ook Unspoken is een toplaatje.

Kadafi
Mag ik even posten. Ben wel benieuwd naar dit album nadat ik een fragment in het "maak kennis met electronic en beoordeel" topic erg relaxed vond.

Razor Disk
Die was van mij! Ben ook beniewd naar het volledige album.

Kadafi
"Wazige shit ouwe"

Kreeg ik te horen toen ik dit liet horen aan een goede vriend van me. Hij heeft 'n punt, maar leg dit naast Venetian Snares en het valt reuze mee allemaal. Dit album vind ik mooi knip en plak werk van sampletjes al dan wel of niet zelf gemaakt waarop ik prima kan relaxen. Het mooiste nummer is "Unspoken" en er staan nog meerdere noemenswaardige nummers op, ik noem een Hands en een Slow Jam.

Slow Jam is zó ongelofelijk relaxend/hypnotiserend. Draai dit op je feestje als het uit de hand dreigt te lopen. Iedereen wordt er rustig van.

avatar van Monkeypriest
Unspoken...

Beter dan zijn nieuwste plaat, met als hoogtepunt het hierboven genoemde nummer

avatar van kemm
Het heeft eventjes geduurd eer het volledig kon doordringen, maar tijdens een nachtelijke treinrit viel alles juist! De voorbijflikkerende lichtjes vormden de perfecte aanvulling voor deze fluisterende electronica. Sindsdien valt de prachtige opbouw en de meerwaarde van de real-instrument-samples niet meer te miskennen. 'She Moves She', 'My Angel Rocks Back and Forth', 'Unspoken', zelfs dat 'Chia'-dingetje, het heeft allemaal, naast mooie titels, ook echt zijn plaats binnen Rounds!

Op de promo van dit album stond een andere versie van Unspoken. Deze bevatte een sample van Tori Amos die Four Tet uiteindelijk niet mocht gebruiken, waardoor er een afwijkende versie op het definitieve album terecht is gekomen. Kieran Hebden twittert hierover:

First version of Unspoken: http://www.youtube.com/watc...seems long ago. Wish this version was released.

avatar van DirkM
Deze is hier samen met Pause op cd te krijgen voor maar 7,99.

avatar van FlyLo
FlyLo schreef:
Warrig lawaai noem ik het persoonlijk.

FlyLo schreef:

Prachtige plaat van Four Tet is dit!

avatar van woutorrmusic
Haha, mooi dat je zo van mening bent veranderd FlyLo.

Persoonlijk vind ik deze minder overweldigend dan There Is Love In You. Behalve Unspoken dan. Die overweldigt me nu even op onuitlegbare wijze.

avatar van woutorrmusic
J.M. schreef:
Bij My Angel Rocks Back and Forth heb ik echt het gevoel alsof ik in het ziekenhuis sta naast iemand die door een pijpje moet ademhalen en op sterven ligt.
Wel één van mijn favoriete nummers op deze plaat.

avatar van Ernie
Heerlijk Album! juist gestreamd en deze word zowiezo nog orgineel aangeschaft! Subtiele geluidbliepjes, kale beats, mooie overgangen en dit allemaal in een sfeer die de hele plaat constant blijft! Electronica zoals Ernie het graag heeft en dit was nog maar de1ste luisterbeurt...

avatar van Booyo
Van mij had de sfeer iets constanter gemogen. Er staan oh zo mooie nummers op (ik noem een Unspoken of een Slow Jamz), heerlijk ontspannen zonder dat het aan spanning ontbreekt; knap. De geluidbliepjes zijn over het algemeen subtiel, maar af en toe erg aanwezig. Zoals het einde van She Moves She of een Spirit Fingers. Die stukken kan ik helaas niet zo goed aan, en haalt me uit de fijne sfeer. Daarom een half puntje er af, verder meer dan genoeg te genieten.

Misterfool
lekker album dit heur. Op momenten inderdaad wat chaotisch, maar de prachtige jazz en rock samples weten de aandacht er goed bij te houden. Muzikale pageturner.

avatar van Ernie
10th aniversery edition erbij Blij dat ik deze orgineel heb, iets te lang naar een slechte download versie geluisterd. Heerlijke wegdroom/ontspanningschijf. Zit ook nog een live-cd bij van concert in Kopenhagen. Benieuwd

avatar van hallo!
Voor het eerst in lange tijd nog eens beluisterd en meteen verhoogd. Ben me nu meer aan het verdiepen in het electronic genre en dat loont dus. Heerlijke combinatie van chaos en mooie melodieën. Prachtig hoe er uit de chaotische percussie er plots een beat tevoorschijn komt in sommige nummers. Favorieten kiezen is erg moeilijk. Ik houd het bij She Moves She en As Serious as Your Life. Maar Hands, Unspoken, They All Look Broken Hearted en My Angel Rocks Back and Forth hadden even goed aangevinkt kunnen staan.

avatar van Minneapolis
Zojuist geluisterd tijdens een lange nachtelijke wandeling.
Soms ben ik bang dat de omstandigheden de beleving beïnvloeden, maar ik geloof toch echt dat ik dit (naar mijn smaak) een topplaat vind in het genre. Veel beter dan "Beautiful rewind", die mij veel meer als een house/ club plaat overkomt, waar "Rounds" veel relaxter en groovy, al klinkt dat misschien vaag. Zijn jullie dat eens?

"Pink" was wat mij betreft half om half van deze 2 stijlen, waarbij nummers als locked, Pyramid en Pinnacles niet zouden mistaan op "Rounds". Het uit één nummer/mix bestaande "0181" gaat misschien meer kanten op, maar bevalt mij op het eerste gehoor ook prima.

Welke Four Tet (of desnoods van een andere artiest) komt nog het beste bij in de buurt bij deze Rounds?
Of zijn jullie het helemaal niet eens met mijn bevindingen? Dat kan ook natuurlijk.

"Spirit Fingers" vind ik het enige zwakke nummer, en het in het door jullie geroemde "My Angel Rocks Back and Forth" vind ik iets te weinig gebeuren, maar misschien groeit dit nummer nog.
Het doet me trouwens erg aan Massive's "Heat Miser" denken (van "Protection").

avatar van niels94
There Is Love In You van deze artiest vind ik persoonlijk nog beter dan Rounds. Grote aanrader in elk geval.

avatar van Niek
niels94 schreef:
Ik denk dat ik deze beter vind. Draai 'm nu pas voor de tweede keer, dus het is misschien wat vroeg om conclusies te trekken, maar deze komt me wat warmer, rommeliger en voller over. There Is Love in You is wat sterieler ofso. Enfin, beide topplaten sowieso .

avatar van shimahero
Ik denk niet dat het mij als album zou aanspreken. Niet alle songs waardeer ik. Voor mij springt Unspoken eruit wat betreft de beat en melodie en gebruik samples. Ook Slow Jam met de akoestische gitaar. De sample van het rubberen eendje brengt een lach op mijn gezicht.