Waterson:Carthy - Holy Heathens and the Old Green Man (2006)

Folk
Label: Topic

1. New Year Carol / Residue (3:01)
  2. Sugar Wassail (2:15)
  3. St. George (2:52)
  4. May Song (2:46)
  5. Christ Made a Trance (2:35)
  6. The Falling Tear (2:27)
  7. Cherry Tree Carol (4:20)
  8. Reaphook and Sickle (2:53)
  9. Jack Frost (4:34)
  10. While Shepherds Watched Their Flocks (5:20)
  11. One Christmas Day It Happened So (4:48)
  12. Time to Remember the Poor (4:42)
  13. Jacobstowe Wassail (2:52)
  14. Awake Awake (4:07)
In 1965 brachten de Watersons hun eerste Lp uit, getiteld : Frost and Fire: A Calendar of Ritual and Magical Songs. Veertig jaar later deed Wateron:Carthy dat nog eens dunnetjes over door een cd uit te brengen met onbekende Christmas Carols. Ondanks de titel een nogal religieus album, een cd voor en door heilige heidenen. Zij worden hierbij vocaal geassisteerd door The Devil's Interval, drie jonge muziekstudenten uit Newcastle. Door de jeudige stemmen zit er veel vaart in, af en toe onderbroken door een lied gezongen door Martin of Eliza Carthy, Norma Waterson of Tim van Eyken. Verder verlenen Martin Brinsford percussie, Alice Kinloch trombone en tuba, Tom Allen trompet en Oliver Knight cello hun muzikale medewerking, zodat er een echt Kerstsfeer ontstaat. Niet alle liedjes hebben met Kerstachtergrond, ook Oud en Nieuwjaar, het voorjaar en de oogst worden bezongen. Ook al duurt het nog een paar maanden voordat het 25 december is, toch speel ik deze onlangs aangeschafte cd bijna dagelijks af. Kan er voorlopig geen genoeg van krijgen. Een aanwinst voor de collectie.

avatar van potjandosie
weinig toe te voegen aan bovenstaand bericht van ouwecock. dit kristalhelder klinkende album laat zich ook prima buiten de december maand beluisteren. de zang en muziek op dit album zijn werkelijk fenomenaal. a capella (op zijn Itaiaans a cappella) is een muziekterm voor zingen zonder instrumentale begeleiding. het a capella zingen werd vroeger vooral beoefend in de kerk ( "muziek in de kapel") en werd gewoonlijk door koren uitgevoerd. bij dit album van "Waterson:Carthy" denk je regelmatig een koor te horen, echter meer dan maximaal 7 stemmen die gelijktijdig zingen hoor je niet op dit album. dit geeft wel aan hoe ongekend virtuoos de samenzang is. veel betere albums dan deze met a capella of harmoniezang in de Angelsaksische folktraditie gezongen liederen zullen er niet zijn. een uitgebreide uitleg van Martin Carthy over de oorsprong van deze songs/traditionals staat vermeld in het begeleidende tekst vel. dit album werd opgenomen in de Panda Sound Studio, Robin Hood's Bay (een bekende, vermaarde plek voor kunst en muziekliefhebbers) en Woodman Studios, Elland, U.K. , geproduceerd door Oliver Knight en Tony Engle.

de muziek op dit album is afkomstig van Waterson:Carthy:
Norma Waterson - vocals, triangle
Eliza Carthy - vocals, fiddle, mandolin
Martin Carthy - vocals, guitar
Tim van Eyken - vocals, melodeons
plus de in bovenstaand bericht genoemde muzikanten