Morcheeba - Who Can You Trust? (1996)

Electronic
Label: Indochina

1. Moog Island (5:21)
  2. Trigger Hippie (5:31)
  3. Post Houmous (1:48)
  4. Tape Loop (4:24)
  5. Never an Easy Way (6:41)
  6. Howling (3:40)
  7. Small Town (5:09)
  8. Enjoy the Wait (1:07)
  9. Col (4:07)
  10. Who Can You Trust? (8:56)
  11. Almost Done (6:38)
  12. End Theme (2:27)
  13. The Music That We Hear (Moog Island) * (3:50)
  14. Trigger Hippie [Newcheeba Mix] * (4:01)
  15. Tape Loop [Shortcheeba Mix] * (3:49)
  16. Killer Hippie [Bad Vibrations Mix] * (4:15)
  17. On the Rhodes Again * (7:09)
  18. Tape Loop [Diabolical Brothers Remix] * (5:26)
  19. Dungeness * (5:22)
  20. Baby Sitar [Drummer of Your Dreams Mix] * (3:04)
  21. Ray Payola * (8:00)
  22. Shoulder Holster [Diabolical Brothers Remix] * (5:57)
  23. Post Houmous [Live at the MacKie] * (5:08)
"Trigger hippie" was mijn eerste kennismaking met Morcheeba. Ik vond het een bijzonder nummer.
Het was de tijd dat we steeds meer van dit soort bandjes te horen kregen (Massive Attack was toch wel de eerste) en het liet me niet los. De opvolger van dit album beviel me ook zeer goed, daarna werd het allemaal iets poppier en minder spannend.

avatar van Reijersen
Leuk debuut van Morcheeba. Ik kan altijd erg goed naar hun muziek luisteren en het is een interessant schijfje geworden.

3,5 ster.

avatar van Shinobi
Inderdaad een erg leuk debuut van Morcheeba. Lekkere laidback muziek om naar te luisteren.

Voor nu 3,5 sterren.

avatar van Smallprint84
Buffy S2: Passion

Cured
Rustig album met lekker dromerige trip-hop/downbeat electronic, maar het is allemaal wat teveel van hetzelfde en boeit me over een heel album niet genoeg; te weinig spanning.

avatar van Slowgaze
Prettig album, en vooral de esthethiek is echt geslaagd. De muziek is ontzettend triphopperig zoals de triphop in die tijd ontzettend triphopperig was (je snapt wat ik bedoel), soundtracksfeertje, scratches, dat soort werk, maar binnen dat geluid is er best veel aan invloeden te ontdekken: psychedelische wah-wahgitaren, beetje quasi-jazz, een flinke dot dub en zelfs een nummer met een fantastische reggaeritmiek. Alleen jammer dat de liedjes verder toch minder interessant zijn, en er qua opbouw en dergelijke niet heel veel gebeurt. Dan gaat de langgerektheid van de nummers helaas soms toch wat tegenzitten.

avatar van Minneapolis
Hun beste en één van de betere in het triphop genre. Heel veel gedraaid toen (in die tijd samen met Lewis Taylor, Massive en de Rebirth of Cool verzamelaars, nadat ik echt klaar was met de hiphop omdat het Tribe called Quest geluid weg was ). Sfeervol, nog origineel en fris en nog met Daisy Martey zoals het hoort bij Morcheeba. De instrumentatie is ook opvallend mooi hier. Hierna hebben ze zeker nog wel mooie nummers gemaakt, maar als gehele albums kon het me niet meer boeien. Ook teveel van hetzelfde, en het spannende triphop geluid verdween.

avatar van matthijs
Minneapolis schreef:
Hun beste en één van de betere in het triphop genre. Hierna hebben ze zeker nog wel mooie nummers gemaakt, maar het spannende triphop geluid verdween.

Raak gezegd! In 1996 was het genre triphop nog volop in ontwikkeling: Kruder en Dorfmeister stonden nog 3 jaar voor hun doorbraak. Massive Attack gebruikte net als Morcheeba veel hiphopsamples en productionele effecten,, de verzamelaars Headz experimenteerde met minimale beats, bij Portishead waren de vocalen essentieel, en Morcheeba combineert hiphop samples met gitaar. Misschien is Morcheeba niet alleen geïnspireerd door Massive Attack, maar hebben zij met hun gitaarsounds ook weer Massive geïnspireerd tot Mezzanine.

Nice, de invloed van Massive Attack is overduidelijk maar komt soms meer over als lounge music door de trage tempo's. Ik hoor hier ook het veel latere Sweet Coffee in. Het zijn heerlijke luisternummers om op de achtergrond te laten spelen... Uren aan een stuk naar Morcheeba luisteren zou me echter tegenvallen. Trigger Hippie is top, was hun eerste single ook dacht ik.