Phenomena - Phenomena (1985)

Label: Bronze

1. Kiss of Fire (4:58)
  2. Still the Night (3:27)
  3. Dance with the Devil (4:43)
  4. Phoenix Rising (4:44)
  5. Believe (5:53)
  6. Who's Watching You (3:41)
  7. Hell on Wings (3:54)
  8. Twilight Zone (4:13)
  9. Phenomena (2:03)
avatar van Rinus
Mooi sfeervol rockalbum, met allerlei grote namen die eraan meewerkten. Zat een heel mooi boekwerk bij, dat echter bij mijn exemplaar er niet bijgeleverd zat. Lange tijd niet op CD leverbaar, alleen (heel duur) japans. Op vinyl.

avatar van Sir Spamalot
Ik heb destijds enorm moeten zoeken om deze cd te pakken te krijgen, maar het was de moeite waard: kan ook niet anders als je ziet wie er zo al meedoet:

# Vocals: Glenn Hughes
# Guitar: Mel Galley; "Big" John Thomas
# Bass: Neil Murray; Glenn Hughes
# Drums:Cozy Powell; Ted McKenna
# Keyboards: Don Airey, Richard Bailey

Empyrium
Ze zijn nu weer goed te krijgen, als digipack met alle drie de delen. Ik vind de 2de plaat iets sterker.

avatar van Gommans
Had al heel snel wel de Japanse uitgave op cd. Je moest er idd wat voorover hebben. Maar niettemin een prachtplaat, met veel muzikanten en geen egotripperij. En beresterke vocalen van Glenn Hughes...

avatar van BlauweVla
En dan te bedenken dat Glenn Hughes in deze tijd stemproblemen had door een ruzie, iemand had hem de keel dichtgeknepen waardoor hij een tijdlang bloed ophoeste.

Hij klonk warmer als in Deep Purple en ook niet zo iel als tegenwoordig, maar dat laatste kan te maken hebben met zijn voorkeur voor het maken van funk achtige muziek en zijn liefde voor Stevie Wonder's stem.
Glenn Hughes zelf was niet heel tevreden over de toch wel erg bombastische productie van de twee eerste Phenomena albums. Soms is het inderdaad misschien iets te ("Still the Night" nam hij met John Norum begin jaren '90 in een strakker klinkende 'uitgeklede' versie op, maar nog steeds zeer goed). En tja de drums klinken wat kaal en ver weg, maar dat vind ik altijd nog beter als dat houtgehak van tegenwoordig. Damn klonken de platen van nu nog maar es zo

avatar van ozwald
sloeg in als een bom destijds en nog steeds een plaat die ik op gezette tijden wel eens op zet.

juist die bombast maakt dit zo'n lekker album. Typisch jaren 80 maar o zo lekker....

avatar van ozwald
zie net dat ze met 'blind faith' weer een nieuwe plaat hebben uitgebracht. wederom met een aardige lijst aan bekende en minder bekende gastmuzikanten. die moeten we maar eens gaan checken..

blind faith

avatar van vielip
Ziet er inderdaad veelbelovend uit Ozwald! Compleet langs mee heengegaan dat er een nieuw deel uit zou komen

Wat betreft dit album; prima eerste deel in de Phenomena serie! Het klinkt inderdaad wat bombastisch hier en daar maar daar kan ik me absoluut niet aan storen. Hughes zingt weer heerlijk moet ik zeggen en tilt alles naar een hoger plan. Een mooie opstap naar het beste Phenomena album; deel II Dream runner!

avatar van Edwynn
Phenomena heb ik altijd over het hoofd gezien. Gelukkig zijn we nooit te oud om te leren. Na Glenn Hughes afgelopen weekend op de planken gezien te hebben, scharrelde ik in de roes van de show op aanraden van een vriend deze en Dream Runner bij elkaar. Deze eersteling bevalt mij daarvan het beste. Met Hughes als baken in het geheel. Het songmateriaal is opgetuigd met allerlei ornamenten uit de door velen verfoeide jaren 80.

Kille, doch bombastische synthklanken en pompeus opgekrikte drumklanken domineren het speelveld vanaf de eerste seconde. Onmiddellijk dringen zich Mad Max-visioenen aan me op. Het einde van de wereld treden we stoer tegemoet met onze geliefden dichtbij ons. Want hoe koud de productie ook is, het songmateriaal straalt niets anders dan warmte en hoop uit. In het daadwerkelijke concept heb ik mij nog niet verdiept maar dat het vlotlopende songmateriaal boordevol sfeer zit, staat als een paal boven de door apocalyptische oorlogen verwoeste vlakten.

Het spulletje raakt veelal aan hetgeen het Britse Magnum altijd deed. Qua aankleding en qua composities. En dan nog eens zonder een Bob Catley maar met Glenn Hughes achter de microfoon. Ik knijp een oogje toe en ik geniet.

Voor de liefhebbers: heb het origineel uit 1985 op Bronze te koop op cd!

avatar van liefkleinhertje
Phoenix Rising en Believe zijn zeker niet slecht maar wel minder dan de rest, maar als je van de stem van Glenn Hughes houd is dit genieten geblazen.
De muziek op deze CD is nogal bombastisch (voor de jaren 80 dan) en dat gaat goed samen met de zang dit is dus effe genieten geblazen

Nog even dit topalbum gedraaid. Een gelegenheidsformatie met:
# Vocals: Glenn Hughes
# Guitar: Mel Galley; "Big" John Thomas
# Bass: Neil Murray; Glenn Hughes
# Drums:Cozy Powell; Ted McKenna
# Keyboards: Don Airey, Richard Bailey

Wat een wereld nummers mede door de fantastische stem van Glenn.
De albums hierna zijn m.i. minder, ondanks de medewerking van o.m. John Wetton.