Infected Mushroom - Vicious Delicious (2007)

Israƫl
Electronic
Label: BNE

1. Becoming Insane (7:20)

met Erez Netz en Gil Cerezo

2. Artillary (4:28)

met Swollen Members

3. Vicious Delicious (7:24)
  4. Heavyweight (8:41)
  5. Suliman (6:10)
  6. Forgive Me (3:29)
  7. Special Place (6:53)
  8. In Front of Me (4:28)

met Brandon McCulloch

9. Eat It Raw (6:30)
  10. Change the Formality (7:44)
  11. Before (6:57)
Kadafi
Ik heb erg hoge verwachtingen van dit album. Infected Mushroom is een van mijn favoriete artiesten omdat ze voor zover ik weet, de enige zijn die "rockachtige goa/psybient" muziek maken. Dat is een FORMIDABELE COMBINATIE van rock, psytrance en chillout. Vooral te horen in nummers als "Stretched, Heavyweight en Becoming Insane". Daarnaast maakt IM de beste, in elk geval de meest melodieuse, Psybient op 'The other side' van het album Converting Vegetarians, en hier moet ik natuurlijk ook het laatste nummer op B.P. Empire: "Dancing With Kadafi", niet vergeten te noemen.

Genoeg geouwehoerd. Dit album is weer gedeeltelijk anders. Er komen veel vocals aan te pas, wat opzich ook niet verkeerd is. Het album is zeer gevarieerd, en dat is een groot pluspunt. De opnames zijn zoals gebruikelijk kraakhelder, fantastisch geluid wederom zoals gewend van de heren.

Becoming Insane is zoals genoemd zo'n briljante fusie van rock, psytrance en chillout muziek. Het is alleen iets te opzwepend naar het einde toe.

Artillery is zeg maar beter dan alle Hip-hop en Rap die ooit geproduceerd is bij elkaar. Waarom? Het is veel melodieuser natuurlijk!

Vicious Delicious kent een geniaal begin tot 2m30, daarna wordt het me te rumoerig, is opzich niet erg, maar het blijft duren. Bouw de spanning dan leuk op zoals bij het nummer "Release Me" op het album The Gathering.

Heavyweight zou m'n nieuwe "Stretched" kunnen zijn. Het is Psychedelic Rock, maar ga dit niet vergelijken met Pink Floyd of Porcupine Tree ofzo, het is anders omdat er electronische beats in zitten.

Suliman, het 5e nummer op de CD alweer is erg leuk. Dit heb ik nog nooit eerder gehoord, psychedelic house/dance. Kan het nog gekker? De intro is gestoord, en wat daarna komt kan zo in de clubs gedraaid worden. Heerlijk nummertje ook al met al.

Forgive me is een wat rustiger nummer, maar dat mag ook wel naar al die gekkigheid. Een verbouwde mannelijke vocal a la Chers' "Believe" uit 1999 zeg maar, met werk van Converting Vegetarians door elkaar. Klinkt opzich prima zo. Ook hier weer wat gitaarwerk erdoorheen voor wat spanning.

Special Place is Psytrance zoals ze ooit begonnen zijn. Maar dit nummer zuigt helaas gewoon, spoel maar gewoon door, want het wordt echt niet beter gedurende het luisteren, het blijft zeikerig...

In Front Of Me is een rock/psychill fusion, en nu voorzien van vocals. Een bescheiden zanglijn, niet te ingewikkelde melodieën, maar het klinkt toch erg prettig in het gehoor met wat strings, een pianotoets en de gitaren.

Eat it Raw is net zoiets als Vicious Delicious. Alleen ik wordt er niet vrolijk van in het begin, en als ik voorbij 4:00 luister, zet ik het volgende nummer op.

Change the formality is "Some wicked shit". Een funky introtje, gevolgd door de meest wazige geluidjes en samples. Vooral het korte stukje van 3:05 tot 3:16, is erg gaaf. Dat stukje wordt ondersteund door een vervormde vocal. En het nummer wordt op subtiele wijze afgebouwd, een erg nette productie.

Het laatste nummer 'Before' is een lekkere Psytrancekick. Hier wordt zeg maar wél subtiel naar een gek einde gewerkt, zoals helaas mislukte als bij Vicious Delicious en ander genoemde zwakkere tracks.

Ach wat lul ik toch allemaal, niemand luistert dit soort stuff. Maar voor de geïnteresseerden in Trance of Psychedelic Rock is het zeker de moeite. En wanneer je naar de artiest "Tool" luistert kan je dit waarschijnlijk ook wel waarderen.

Gegroet

4 Sterren

Ik ken deze CD niet. Wel luister ik naar diverse lekker in het gehoor liggende nummers van Infected Mushroom op Imeem: LSD, dream, hallucinogen, en anderen. Die nummers vind ik niet terug op hun CD's zoals hier op musicmeter geplaatst. Heeft iemand enig idee of ze op een CD staan, of kun je ze alleen maar downloaden via Imeem?

De hierboven genemde nummers die op Imeem onder infected mushroom staan, blijken van hallucinogen te zijn. Kortom: foutje op Imeem.

avatar van Devoo
Onterecht laag cijfer. Dit album is goed, afwisselend, vaak dansbaar, expirimenteel en best wel lang. Mischien dat veel mensen het daarom niet in één keer kunnen afluisteren, maar ik vind het in ieder geval geen minpunt.

avatar van fabblwaps
Artillery, Before en vooral Heavyweight.

Helaas weet de rest van de CD me veel minder te boeien en luister ik deze bijna nooit verder dan Heavyweight (die dan wel iets van 4 keer op repeat gaat).

avatar van fabblwaps
Ik begin dit album toch meer te waarderen. Vind 'm nog wel minder dan Converting vegetarians en hun nieuwste album.

In Front of Me is een van mijn nieuwe favorieten, een heerlijk rustig nummer met een fijne zang. Aan het eind komt er een tweede zanger bij die zeker geen mooie stem heeft, maar wel voor een erg mooi contrast zorgt.

Jammer trouwens dat alle discussies bij IM albums zo dood zijn.

avatar van Frisoboei
Erg bijzonder. Erg veelzijdig en een mix van meerdere muzieksoorten. Ga echt ook ff de andere albums luisteren.

avatar van LynchedUp
Een van de beste goa-trance-DnB cd's, ooit.

avatar van snarf349
Meestal doe ik het bij hard-rock platen. Hatsikidee daar gaan we weer

avatar van Metalhead88
Ik krijg het niet voor elkaar om stil te blijven zitten als ik dit album luister. Ik was eigenlijk nooit zo bekend met het goa/psytrance genre, maar ik schijn hiermee wel redelijk de jackpot te hebben. Als rock/metal fanaat vind ik dit echt helemaal geweldig en weer eens wat anders.

De eerste vijf tracks luister ik altijd in één adem door, ik zal er denk ik nooit aan denken om die te skippen. De eerste 35 minuten staan echt als een huis.
Daarna volgt er voor mij een kleine dip met Forgive Me en de eerste helft van Special Place, waarna ik eens even heerlijk kan meebleren met In Front Of Me.
Eat It Raw is werkelijk een parel, waarbij ik echt helemaal uit mijn plaat ga. Naast dansen is het ook wel lekker om hier een potje Unreal Tournament op te doen!
Change The Formality vind ik dan weer wat minder, vind ik vooral te lang duren. Meestal skip ik door naar de laatste 3 minuten.
De laatste track, Before, vind ik niet slecht, maar het klinkt mij te middelmatig om een waardige afsluiter te zijn. Ik zou eerder Eat It Raw gebruiken om het album mee af te sluiten.