Peter Gabriel - Passion (1989)

Alternatieve titel: Music for 'The Last Temptation of Christ'

Score
Label: Virgin

1. The Feeling Begins (4:00)
  2. Gethsemane (1:23)
  3. Of These, Hope (4:05)
  4. Lazarus Raised (0:36)
  5. Of These, Hope - Reprise (1:06)
  6. In Doubt (2:07)
  7. A Different Drum (6:05)
  8. Zaar (4:44)
  9. Troubled (2:46)
  10. Open (3:18)
  11. Before Night Falls (2:16)
  12. With This Love (3:36)
  13. Sandstorm (2:55)
  14. Stigmata (2:24)
  15. Passion (7:36)
  16. With This Love - Choir (3:19)
  17. Wall of Breath (2:25)
  18. The Promise of Shadows (2:12)
  19. Disturbed (3:07)
  20. It Is Accomplished (3:30)
  21. Bread and Wine (2:23)
avatar van Ataloona
Vind dit juist perfect gedaan door Gabriel. Hier laat hij zijn creative brein volledig gaan en levert hij duidelijk zijn beste album af. Stuk origineler en ook ontzettend verrassend. Zijn periode bij Genesis en zijn voorgaande solo-albums vallen echt volledig in het niet hier. Beste originele score ooit naar mijn mening, al komen de scores van Lynch/Badalamenti, Paris,Texas en Angelopoulosfilms ook wel dichtbij. Ach, wie houd ik voor de gek, met gemak de mooiste score.

De film van Scorsese is goed, maar de muziek tilt het naar een hoger niveau. Tamelijk briljant.

En ik kom er opeens achter dat Aquila op MoMe Mochizuki Rokuro is, die avatar kwam me al bekend voor

avatar van musician
Ataloona schreef:

Nou, een boude uitspraak! Weet je het echt zeker? Ik weet niet of onze zanger en voorganger blij moet zijn met dit compliment, gezien het feit dat hij vocaal nagenoeg ontbreekt..... Je moet hem blijkbaar vooral niet horen?

Maar de muziek is voor een soundtrack zeker smaakvol te noemen.

avatar van Ataloona
Och, Untitled 4 en So vind ook heerlijke albums, maar muzikaal en expressionistisch is dit Gabriel op zijn hoogtepunt. Dat Gabriel zichzelf (eigen keuze) hier met zijn stem alleen door allerhande samples laat horen, is een goede keuze geweest. Het surrealisme en wazigheid worden hierdoor nog beter gemanifesteerd. Gabriel heeft zijn hele carrière z'n creatieve brein opgespaard om dat hier op Passion totaal tentoon te stellen. Gabriel geeft zichzelf als muzikant slechts een rol als pion in een schaakspel, maar zet zijn genialiteit als componist in de rol van koning.

Met deze score maakt Gabriel nog maar eens duidelijk dat hij wel degelijk een weergaloos musicus is in abstracte kunstmuziek en dat hij de transitie naar pop of omgekeert met gemak kan maken. Waar hij 4 jaar eerder nog ontzettend cynisch zijn dansje deed bij popklassieker Sledgehammer, zo maakt hij hier weer kunstmuziek. Weinigen kunnen dat.

yorgos.dalman
Prachtplaat is een wonderlijke samensmelting van Westerse en niet-westerse invloeden. (Geldt in wezen ook voor Scorsese's film.)

avatar van Leptop
Dit is Peter Gabriel op zijn best: mystiek, ritmisch, donker, werelds. Schitterende plaat die ik pas recent heb en nog veel verder kan groeien. Leuk voor Pasen.

avatar van perrospicados
Mooie aanvulling na de Matthäus vandaag

avatar van Chameleon Day
Inderdaad. Heb de Matthaus en de Johannes al in de speler gehad en ook Passion. Ga zo dadelijk The Last Temptation of Christ kijken. En morgen staat de Johannes van Arvo Part op het programma. En Spirit of Eden staat ook in de wachtrij. Een tijd voor bezinning.

avatar van Broem
Prachtalbum van duizendpoot Peter Gabriel. Vol met etnische invloeden die samensmelten en een sfeer neerzetten die je lang bijblijven als je dit album hebt geluisterd. Ik heb de film lang geleden gezien maar vind de film not as good as THE soundtrack. Raar maar waar. Het lijkt wel alsof de film ondergeschikt is aan de muziek. Dat kan (wellicht) nooit de bedoeling zijn geweest maar is mi wel zo. De kracht van PG. Dat maakt het beluisteren van dit album telkens weer bijzonder. Niet te vaak maar 2night was dat wel weer het geval. Bijzondere ervaring.

yorgos.dalman
@ Broem,

ik mag toch hopen dat je de film nog eens een kans geeft. Opmerkelijk en wonderlijk genoeg. (Tevens de laatste min of meer geslaagde film die Martin Scorsese zou maken, maar dat is weer een andere kwestie en een ander forum...)

Leptop schreef:

Nette analyse waar ik het grotendeels mee eens kan zijn

avatar van Chameleon Day
perrospicados schreef:
Aanrader voor dit weekend!

En bekijk dan meteen de bijbehorende film! Ook een aanrader!!

avatar van perrospicados
En bekijk dan meteen de bijbehorende film! Ook een aanrader!!

Zeker! met o.a. een rol van David Bowie, dus nog een muzieklinkje

avatar van Leptop
perrospicados schreef: