TV on the Radio - Desperate Youth, Blood Thirsty Babes (2004)

Label: 4AD

1. The Wrong Way (4:38)
  2. Staring at the Sun (3:26)
  3. Dreams (5:09)
  4. King Eternal (4:27)
  5. Ambulance (4:54)
  6. Poppy (6:07)
  7. Don't Love You (5:31)
  8. Bomb Yourself (5:31)
  9. Wear You Out (7:20)
Over deze cd doen recensisten vrij jubelend. Ik vind hem erg langdradig en hij gaat op den duur wat irriteren bij mij. Bijzonder is ie zeker, maar blijkbaar niet helemaal aan mij besteed. Toch een 2,5.

avatar van Yak
Yak
Moet 'm nog een paar keer draaien voor ik met sterren ga smijten, maar de eerste indruk is erg goed. Ze staan ook op Metropolis, daar ben ik wel benieuwd naar.

Misschien smijt ik iets te vroeg, maar hij valt me tegen (te hooggespannen verwachtingen vrees ik). Op Metropolis komen inderdaad weer leuke bands .

Maar hoe klinkt dit?
Ik vraag nog maar eens om een beschrijving. Is mijn nieuwe hobby

avatar van oruiz
Jee wat een fantastische plaat is dit zeg! Kan niet wachten op hun nieuwe album

avatar van 2kings
Een schitterende plaat.

De basis wordt steeds gelegd door grommende, donkere bass-lagen. Weet eigenlijk niet wat voor instrument het is. Lijkt uit de computer te komen. Op deze basis worden dan schitterende breekbare teksten gelegd. Zo klinkt het ongeveer Bloompje..

Erg origineel. Staring at the sun is mijn favoriet. Door de ongewone combinaties, heeft dit een prachitge sfeer. Maar ook Dreams mag er zeker wezen. Dat geldt ook voor Ambulance. De rest van de cd gaat na 3 keer achter elkaar draaien, wat vervelen.

Wanneer echter gedosseerd, is dit een schitterend mooi album.

avatar van oruiz
nou mij verveelt het niet hoor, al draai ik hem drie keer achterelkaar alleen het kopje Rock vind ik trouwens niet echt bij dit album horen eigenlijk.

avatar van Paalhaas
Wat een goed album is dit zeg! De heren trappen af met The wrong way, een soort van Morphine-nummer, maar dan meer upbeat en erg funky. Na deze geweldige start behouden de heren een continu hoog niveau en raken in hun muzikale odyssee de grenzen van vele genres (progressive rock, a capella, industrial, electronic, pop, gospel, etc.).

De muziek klinkt ontzettend fris en geïnspireerd en verveelt geen moment. Na 2 luisterbeurten geef ik hiervoor alvast een 4/5. Wat is het toch fijn om leuke nieuwe muziek te ontdekken!

wat is dat openingnummer een killer!!! Megagrommend, funkend en onvoorspelbaar begin van een verder meer dan prima plaat. TV on the radio zorgt er laatste tijd toch al voor dat de tv niet meer aan gaat des avonds.
Dat mag worden bijgeschreven op het kwalitatief en innoverende conto van deze heren.

tondeman
Dat eerste nummer is een onwaarschijnlijk strakke funkshow zeg!

zag ze in november (volgens mij crossing border) met munne pa van 60. Het was hard en rauw, maar met dezelfde impact van de platen. Zanger is bezielend en loopt over het podium alsof ie 1 grote ejaculatie meemaakt. Pa: "hemelse muziek".

avatar van Jim morrison
Staring at the sun!

avatar van bramenstruik
Heerlijk. Frips album. Divers.

Staring at the sun (!!)
The wrong way (!! grrrrr)
Wear you out (!!)
Dreams (!!)

4.5*

avatar van AlexvanKuik
Ik vind dit echt een fantastische plaat. Het is mooi om eens wat kleur te zien in de nogal blanke indie-scene.
Ik vind vooral Sitek's geëxperimenteer met geluidsopnames gaaf, met name wat er hier met de gitaren gebeurt, die in een soort electronisch gezoem veranderd worden. Ook heerlijk zijn de doo-wop, trip hop en jazz invloeden die hier te vinden zijn. Het is écht zo'n plaat die een geheel nieuwe wereld voor je opent, en je horizont verbrijd.
Oh ja, en de teksten zijn natuurlijk ook uitstekend.

avatar van BlueVelvet
Ik was in de veronderstelling dat TV on the Radio een heel andere groep was...uit Zwitserland. Even kijken waar die verwarring vandaan komt.

off-topic: Leuke top-10, AlexvanKuik! Alleen je geeft wel érg veel 5-en.

avatar van AlexvanKuik
BlueVelvet schreef:

off-topic: Leuke top-10, AlexvanKuik! Alleen je geeft wel érg veel 5-en.

Ik ben snel enthousiast, en ik ben gek op allerlei soorten muziek...
Gevaarlijke combinatie

avatar van barrett
Dit is inderdaad een heel donker album, een mix van heel wat stijlen. Een beter debutalbum kun je niet verzinnen .

avatar van barrett
Waarom staat deze niet in de top-50 van 2004, dit is toch volkomen onterrecht :s

avatar van indie-nerd
wordt bij mij al heel lang aangeraden door last.fm, maar telkens weer vergeten. Nu bij Staring at the sun, en toch totaal geen spijt van:D hopelijk is de rest van het album ook lekker, en de volgende 2 albums...

avatar van Rvdz
Vond dit altijd een zwakke broeder in het oeuvre van TVOTR, die behalve de eerste twee nummers en Poppy weinig te bieden had, maar moet dat nu toch bijstellen. Vooral Dreams en Wear You Out zijn echt van wereldklasse. (Zo, eerste bericht hier in tien jaar, mag ook wel eens)