Ain Soph - Hat and Field (1986)

Japan
Label: Nexus

1. The Swan Lake (5:44)
  2. Little Pieces, Pt. 1 (1:34)
  3. Suite: Hat and Field (10:02)
  4. Mizzle (3:41)
  5. Canterbury Tale (2:58)
  6. Magic Carpet (6:58)
  7. Little Pieces, Pt. 2 (2:32)
  8. Pipe Dream (7:53)
avatar van ChrisX
Dit is aan de ene kant een typisch voorbeeld van hoe progrock in de jaren 80 in leven werd gehouden door een aanzienlijke stroom van sterke Japanse bands en ditto albums. Want ja, dit komt uit 1986 en ja, het klinkt als of het een totaal vergeten album uit 1977 is opgenomen door een vergeten band bestaande uit leden van Hatfield & The North, UK en Camel. Maar er is een andere kant aan dit verhaal want deze band bestond al in 1977 en toen al hebben ze een deel van dit materiaal al live gespeeld, net als dat op het debuut overigens. En ja, iedereen kan dat zeggen maar zij hebben een serie albums uitgebracht met als subtitel Special Live, grotendeels opgenomen toen ze allemaal nog studenten waren .... maar dan wel erg begaafde muziek.

Dit is hoogwaardige prog met een lichte jazzrock tik die dus ergens op het scheidsvlak van die eerder aangehaalde bands ligt. Een pareltje wat mij betreft.