Fear of God - Toxic Voodoo (1994)

Label: Pavement

1. Beyond the Veil (3:28)
  2. Cloud Chamber (4:57)
  8. U.V. (5:38)
  9. Will of Evil (4:58)
  10. Worms (6:19)
avatar van Edwynn
De opvolger van het fantastische Within The Veil kreeg de naam Toxic Voodoo mee en was voor mij een beetje een teleurstelling. Fear Of God verloor veel charme door als een soort derderangs Obituary te gaan klinken waaroverheen Dawn Crosby haar teksten mag komen hijgen.

Hijgen, ja. Want mevrouw klinkt hier zo ontzettend ongeïnteresseerd dat je biertje ervan doodslaat. Elke keer herhaalt ze hetzelfde truukje door met van die dromerige 'aah' - tjes links en rechts uit je stereo te komen. Het is echt op het storende af. Zo blijft er van een beklemmend bedoelde atmosfeer vrijwel niets over.

Wat houd je dan over? Een handjevol saaie metalsongs met laag gestemde gitaren die precies zo klinken als die van Obituary. Onbegrijpelijk wat Fear Of God hier trachtte te doen.

avatar van ZAP!
Grappig, vind ze volgens mijn cijfers even goed... nog es even checken binnenkort.

avatar van ZAP!
Ik vind dit een prima plaat, maar moet bekennen dat ik 'm wel (zeker ten opzichte van de voorganger) wat te hoog ingeschaald heb. Derderangs Obituary... tweederangs, misschien, en dan nog hou je prima muziek. Gehijg... ja, dat doet ze af en toe zeker en zolang het niet de hele tijd doet kan dat prima, maar volgens mij krijst ze regelmatig behoorlijk bevlogen in mijn oren... of onze definities van hijgen verschillen, kan natuurlijk ook. De 'dromerige aah-tjes' spreken mij wel aan, vind ze ze juist wel spooky. En een beetje zingen doet ze ook, dus eigenlijk is ze best gevarieerd bezig. 't Is wel behoorlijk anders dan 'Within the Veil', maar kan het wel smaken!

Tenslotte de cijfers: deze een halfje eraf en het debuut (dat me een stuk beter bijstaat) een halfje erbij.