Los Lobos - Ride This (2004)

Alternatieve titel: The Covers EP

Rock / Roots
Label: Hollywood

1. Jockey Full of Bourbon (3:29)
  2. More Than I Can Stand (4:08)
  3. Uncomplicated (5:12)
  4. Patria (5:19)
  5. Shoot Out the Lights (4:55)
  6. It'll Never Be over for Me (3:44)
  7. Marie Marie [Live] (2:56)
DutchViking
Deze EP is bij het verschijnen ervan, nu vier jaar geleden, volledig langs me heen gegaan. Nu ben ik nooit een uitgesproken liefhebber geweest van covers, maar vanwege mijn goede ervaringen met Los Lobos ben ik toch op onderzoek uitgegaan.

Jockey Full of Bourbon van Tom Waits wordt voorzien van een heerlijk eigentijds americanasausje en is alleen daarom al een aanrader. Ik zou zelfs zover willen gaan dat deze cover het origineel benadert. Vervolgens gooien De Wolven het over een heel andere boeg met More Than I Can Stand van Bobby Womack. Het nummer blijft soulvol zoals het origineel al was, maar wordt prima voorzien van een nieuw geluid. Van het daaropvolgende Complicated van Elvis Costello ben ik minder gecharmeerd, maar eigenlijk klinkt dit niet eens zo slecht.

De meest verrassende keuze is het rustige, Spaanstalige Patria van de Panamese zanger Ruben Blades. Je moet ervan houden, maar omdat ik al redelijk bekend ben met Spaanstalige muziek kan ik dit ook wel waarderen. Shoot Out the Lights van Richard en Linda Thompson is vervolgens van een heel andere orde en behoort samen met Complicated tot mijn minst favoriete songs op het album. Het is me net iets te veel straight-forward, niet iets wat ik van Los Lobos zou verwachten.

It'll Never Be Over Me van de mij totnogtoe onbekende Willie G. wordt opnieuw eigentijds ingekleurd, ik vermoed dat Willie G. een soulartiest is gezien het timbre van deze cover. Afsluiter Marie Marie van Dave Alvin is wederom niet slecht, maar toch boeit het nummer me maar matig.

Of er een specifieke reden voor Los Lobos was om deze covers op te nemen weet ik niet, maar de wolven vervullen hun rol hier meer dan uitstekend. De kracht van de originele composities blijft behouden en alles klinkt als zodanig herkenbaar, maar toch ook weer authentiek en onmiskenbaar als Los Lobos. De band laat hier zien door allerlei stijlen te zijn beïnvloed, stijlen die hun weerspiegeling vinden in de bandsound die in feite een combinatie is van folk, salsa, rock & roll, blues, country en americana.

Dit is uiteraard niet het beste werk van Los Lobos, maar desondanks een alleraardigst plaatje: 4*

avatar van heartofsoul
Los Lobos is voor mij een van de beste bands ooit, en eigenlijk al hun albums schenken me veel luistergenoegen. Dit mini-album met schitterende, geheel naar zich toe getrokken covers,is hierop dus geen uitzondering. Zelfs Shoot Out the Lights van Richard Thompson kan me bekoren met die spannende gitaarsolo van Cesar Rosas. Mooiste nummmers vind ik Jockey Full of Bourbon van Tom Waits en Patria. Alleen Marie, Marie hoor ik eigenlijk liever van The Blasters, omdat het origineel naar mijn mening meer pit heeft.

avatar van E-Clect-Eddy
Covers EP uitgebracht een paar maanden na hun The Ride (2004)

Het werd al benoemd in de posts hierboven maar toch even een overzicht van de originele schrijvers.

Jockey Full Of Bourbon (Tom Waits)
More Than I Can Stand (Bobby Womack)
Uncomplicated (Elvis Costello)
Patria (Ruben Blades)
Shoot Out The Lights (Richard Thompson)
It'll Never Be Over For Me (Norm Blagman, Sam Bobrick) - Baby Washington
Marie Marie (Dave Alvin) - The Blasters

Het gitaargeweld op Shoot Out The Lights behoord tot het meest stevige die ik ooit van Los Lobos heb gehoord. Doet wat denken aan Neil Young & Crazy Horse.

Hoor liever hun eigen nummers of hun covers van Mexicaanse klassiekers maar dit is zeker weer prima, al zijn de Latin invloeden sterk teruggeschroefd. Blues Rock vormt de basis van dit werk.

Favoriet: It'll Never Be Over For Me Cesar die hier vocaal heel goed op dreef is.