Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 Beste Glamrock singles jaren 70
zoeken in:
2
geplaatst: 3 november 2012, 21:43 uur
Glamrock was een hypje in het begin van de jaren 70. Glitter, make Up, wijde pijpen, lang haar, bakkebaarden en hoog schoeisel.
De Glamrock was vooral een antwoord op de ingewikkeldere wat sombere toonzetting van de progrock. Het was tijd voor een vrolijke kleurrijke nieuwe muziekstroming.
Met name Groot Britanie was de voorloper van dit genre.
Herinner T-Rex (volgens velen de oervaders van dit genre) Slade, Sweet, Mud, Wizzard, The Glitter band ,Rubbets en Gary Glitter.
Uit Amerika was Suzie Quatro succesvol, en bleek Alice Cooper met zijn theatrale shows een blijvertje. Cooper trok trouwens wat meer naar de Hardrock.
Ook de band Kiss met hun opmerkelijke outfits kan er min of meer ondergeschaart worden.
Glamrock lag makkelijk in het gehoor, er werden veel rock 'n roll/ doowoop schemaatjes gebruikt
en niet al te moeilijk gedaan. Herkenbaar en vooral makkelijk te behappen.
Bands/ artiesten die toen opkwamen en er glammy uitzagen, maar duidelijk meer te bieden hadden waren oa: Roxy Music, David Bowie, Queen, Cockney Rebel en The Sparks.
Glamrock duurde ongeveer tot 1975, toen was het nieuwtje er wel vanaf en maakte men zich op voor de Disco en later Punkmuziek.
In het kader van " Herinnert u zich deze nog '' voor een ieder de gelegenheid om zijn top 10 beste glamrocksongs te maken. Natuurlijk mag ook een keuze gemaakt worden voor de glambands die inhoudelijker meer te bieden hadden en blijvertjes bleken te zijn, en later feitelijk niets meer met glam van doen hadden. We gaan niet te moeilijk doen.
Spelregel: Het moeten wel singles zijn geweest !!
Ik wil het graag laten bij een jaren 70 editie. De Glamrock kwam nog wel terug, maar daar komt dan wel een ander topic over. Ik bijt zelf de spits af.
1 per artiest is wel zo leuk:
1. Sparks: This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us
2. Roxy Music- Do The Strand
3. Queen- Killer Queen
4. David Bowie- Rebel Rebel
5. Mud- Dynamite
6. T-Rex-Get It On
7. Sweet Blockbuster
8. Elton John- Saturday Night
9. Alice Cooper- School's Out
10.Slade- Coz I Luv You
De Glamrock was vooral een antwoord op de ingewikkeldere wat sombere toonzetting van de progrock. Het was tijd voor een vrolijke kleurrijke nieuwe muziekstroming.
Met name Groot Britanie was de voorloper van dit genre.
Herinner T-Rex (volgens velen de oervaders van dit genre) Slade, Sweet, Mud, Wizzard, The Glitter band ,Rubbets en Gary Glitter.
Uit Amerika was Suzie Quatro succesvol, en bleek Alice Cooper met zijn theatrale shows een blijvertje. Cooper trok trouwens wat meer naar de Hardrock.
Ook de band Kiss met hun opmerkelijke outfits kan er min of meer ondergeschaart worden.
Glamrock lag makkelijk in het gehoor, er werden veel rock 'n roll/ doowoop schemaatjes gebruikt
en niet al te moeilijk gedaan. Herkenbaar en vooral makkelijk te behappen.
Bands/ artiesten die toen opkwamen en er glammy uitzagen, maar duidelijk meer te bieden hadden waren oa: Roxy Music, David Bowie, Queen, Cockney Rebel en The Sparks.
Glamrock duurde ongeveer tot 1975, toen was het nieuwtje er wel vanaf en maakte men zich op voor de Disco en later Punkmuziek.
In het kader van " Herinnert u zich deze nog '' voor een ieder de gelegenheid om zijn top 10 beste glamrocksongs te maken. Natuurlijk mag ook een keuze gemaakt worden voor de glambands die inhoudelijker meer te bieden hadden en blijvertjes bleken te zijn, en later feitelijk niets meer met glam van doen hadden. We gaan niet te moeilijk doen.
Spelregel: Het moeten wel singles zijn geweest !!
Ik wil het graag laten bij een jaren 70 editie. De Glamrock kwam nog wel terug, maar daar komt dan wel een ander topic over. Ik bijt zelf de spits af.
1 per artiest is wel zo leuk:
1. Sparks: This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us
2. Roxy Music- Do The Strand
3. Queen- Killer Queen
4. David Bowie- Rebel Rebel
5. Mud- Dynamite
6. T-Rex-Get It On
7. Sweet Blockbuster
8. Elton John- Saturday Night
9. Alice Cooper- School's Out
10.Slade- Coz I Luv You
0
geplaatst: 3 november 2012, 22:00 uur
Eén nummer per artiest, ik heb zowat dezelfde favorieten als bikkel2.
Queen - Killer Queen
Roxy Music - Do The Strand
David Bowie - Rebel Rebel
Alice Cooper - Elected
The Sweet - Ballroom Blitz
Mud - Dynamite
Slade - Gudbuy T'jane
Sparks -This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us
T-Rex - Get It On
Osmonds - Crazy Horses
Queen - Killer Queen
Roxy Music - Do The Strand
David Bowie - Rebel Rebel
Alice Cooper - Elected
The Sweet - Ballroom Blitz
Mud - Dynamite
Slade - Gudbuy T'jane
Sparks -This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us
T-Rex - Get It On
Osmonds - Crazy Horses
0
geplaatst: 4 november 2012, 01:58 uur
1. Ziggy Stardust - David Bowie
2. Goodbye Yellow Brick Road - Elton John
3. Killer Queen - Queen
4. Walk on the Wild Side - Lou Reed
5. Love Is the Drug - Roxy Music
6. Coz I Luv You - Slade
7. Tiger Feet - Mud
8. Funny Funny - The Sweet
9. Hot Love - T-Rex
10. School's Out - Alice Cooper Band
2. Goodbye Yellow Brick Road - Elton John
3. Killer Queen - Queen
4. Walk on the Wild Side - Lou Reed
5. Love Is the Drug - Roxy Music
6. Coz I Luv You - Slade
7. Tiger Feet - Mud
8. Funny Funny - The Sweet
9. Hot Love - T-Rex
10. School's Out - Alice Cooper Band
0
GGfan
geplaatst: 14 maart 2019, 03:45 uur
1 gary glitter rock and roll 1,2
2 gary glitter i didn t know i loved you
3 gary glitter hello hello i am back
4. Gary glitter leader of the gang
5 gary glitter do you wanna touch
6 t rex get it on
7. Sweet ballroom blitz
8.sweet helkraiser
9.slade cum on feel the noise
10.t rex 20 th century boy
2 gary glitter i didn t know i loved you
3 gary glitter hello hello i am back
4. Gary glitter leader of the gang
5 gary glitter do you wanna touch
6 t rex get it on
7. Sweet ballroom blitz
8.sweet helkraiser
9.slade cum on feel the noise
10.t rex 20 th century boy
1
geplaatst: 14 maart 2019, 11:10 uur
1. T.Rex - Hot Love
2. David Bowie - Rebel Rebel
3. Mott The Hoople - All the Young Dudes
4. New York Dolls - Trash
5. Sparks - This Town Ain't Big Enough for Both of Us
6. Lou Reed - Vicious
7. Roxy Music - Virginia Plain
8. Iggy Pop - Success
9. Slade - Cum On Feel the Noize
10. Suzi Quatro - Devil Gate Drive
2. David Bowie - Rebel Rebel
3. Mott The Hoople - All the Young Dudes
4. New York Dolls - Trash
5. Sparks - This Town Ain't Big Enough for Both of Us
6. Lou Reed - Vicious
7. Roxy Music - Virginia Plain
8. Iggy Pop - Success
9. Slade - Cum On Feel the Noize
10. Suzi Quatro - Devil Gate Drive
1
geplaatst: 17 maart 2019, 08:36 uur
Leuk! Glam Rock Rules. Ik beperk me tot de seventies, 1 per artiest.
1. Sparks: This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us
2. Mott The Hoople - All the Young Dudes
3. Cockney Rebel – Sebastian
4. Alice Cooper - No More Mr. Nice Guy
5. David Bowie - Suffragette City (maar ook 20 andere)
6. T. Rex - 20th Century Boy
7. Sweet - The Ballroom Blitz
8. Slade - Skweeze Me, Pleeze Me
9. Lulu - The Man Who Sold the World
10. Catapult - Let Your Hair Hang Down (er moet natuurlijk ook Nederlandse Glam in (Bonny St. Clair Anyone?))
De grenzen blijven wel lastig. Bohemian Rhapsody? Gonna Make You A Star van David Essex zou mijn Top 10 halen maar is dat nog Glam genoeg?
1. Sparks: This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us
2. Mott The Hoople - All the Young Dudes
3. Cockney Rebel – Sebastian
4. Alice Cooper - No More Mr. Nice Guy
5. David Bowie - Suffragette City (maar ook 20 andere)
6. T. Rex - 20th Century Boy
7. Sweet - The Ballroom Blitz
8. Slade - Skweeze Me, Pleeze Me
9. Lulu - The Man Who Sold the World
10. Catapult - Let Your Hair Hang Down (er moet natuurlijk ook Nederlandse Glam in (Bonny St. Clair Anyone?))
De grenzen blijven wel lastig. Bohemian Rhapsody? Gonna Make You A Star van David Essex zou mijn Top 10 halen maar is dat nog Glam genoeg?
1
geplaatst: 23 juli 2021, 22:41 uur
Leuk, ik was een luisteraar van extra gold via internet en heb daar tijdens de show van Eric van Dongen elke dag tussen 9 en 10, een glamrock week mogen samenstellen die hij dan presenteerde.
Met op vrijdag mijn glamrock top 10.
Met op vrijdag mijn glamrock top 10.
* denotes required fields.