menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Chevy's Top 250

zoeken in:
avatar van chevy93
Chevy’s (zeg: tjeffie, om even aan te geven dat ‘t allitereert) Top 250

Eigenlijk speel ik al met dit idee sinds ik begon met mijn Top 250 (halverwege 2010). Maar ja, wie zat er nou op te wachten op een lijst met 20 keer Mark Knopfler*, 15 keer Pink Floyd* en 15 keer Eagles*? Wat had ik toe te voegen aan een diverse lijst van Lukas of een genrespecifieke dieptelijst van Reijersen? Een nieuw voornemen van mij is me echter om me minder aan te trekken van wat andere wel/niet leuk vinden en vooral te gaan doen wat ik zélf wil. En dat is dus mijn eigen lijst bespreken.

Het is voor mij leuk, om meerdere redenen. Het dwingt je na te denken over waarom je bepaalde nummers leuk vindt en het dwingt je dit duidelijk onder woorden te brengen. Het is leuk als naslagwerk (vooral omdat ik het idee heb op een kantelpunt te staan). Daarbij hoop ik natuurlijk ook anderen te inspireren. En het houdt me natuurlijk van de straat... en ook wel van het doelloos rondklikken op internet.

Verwacht geen lijst waar je veel ontdekkingen zult doen. In totaal staan er momenteel 131 nummers van de huidige Top 2000 in (van de 302 die er in totaal ooit in stonden) en zelfs 165 van de MuMe Ladder (van de 271 in totaal). Het gaat in deze vooral om de verhaaltjes erbij. Hoewel er natuurlijk ook wel wat onbekende(re) nummers tussen staan.

Met heel veel gekut en lange Excel-formules is het mij de afgelopen dagen om een simpele, maar eenvoudige lay-out te maken, zodat het er ook nog een beetje leuk uit ziet. Soms Excel...

Voor wie overigens denkt genoeg te hebben aan mijn oude eerder geplaatste lijsten: ik heb 10 nieuwe binnenkomers in mijn top 25 (iets wat voor mij erg veel is), 85 volledig nieuwe binnenkomers tov van 2011 en 154 nieuwe binnenkomers tov van 2010.

Eerst eten en dan zal ik straks eens beginnen aan de eerste 5.

*) In de loop der jaren hebben 19 keer Dire Straits (+ 4x Mark solo), 15 keer Pink Floyd en 12 keer Eagles de weg naar mijn Top 250 gevonden. Dit aantal is inmiddels aardig geslonken.

Misterfool

avatar van Onweerwolf
Ik ben benieuwd.

avatar van chevy93
[jun-12] [dec-11] [jun-11] [dec-10] [okt-10]

250. Jackson Browne - Late for the Sky (1974)
[232][217][150][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Late for the Sky

T2000: XXXX MuMe: XXXX

Als liefhebber van de Top 2000 kwam ik uiteraard in aanraking met The Load Out/Stay (#45 in 2010). Een vrij eenvoudig nummer wat mij naar de tekst van muziek leerde luisteren. Toen ik op MuMe kwam, zag ik opeens een onbekend album: Late for the Sky. Ondanks dat Running On Empty niet echt de klapper was waar ik hoopte, werd ik geïntrigeerd door dat hoge gemiddelde (nog altijd 4,04 en zelfs dalend).
Jackson Browne bracht het album een jaar uit, voordat zijn vrouw zelfmoord zou plegen. Wie de tekst erbij houdt, kan niet ontkennen dat de tekst achteraf gezien erg pijnlijk is (Such an empty surprise to feel so alone)
.

249. Michael Jackson - I Just Can't Stop Loving You (1987)
[XXX][XXX][XXX][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Bad
T2000: 1990 MuMe: XXXX

Dat ik een liefhebber ben van Michael Jackson is geen verrassing. Dit duet met Siedah Garrett, de schrijfster van Man in the Mirror, heeft het afgelopen jaar een reuzesprong gemaakt. Veel slijmeriger krijg je het zeker niet en ik verwacht ook niet dat dit een blijvertje, maar het is schitterend om te horen (en zien) hoe Michael naar de juiste noten grijpt. Ik meen ook dat het dit jaar door één van zijn concerten geweest is dat ik dit nummer opeens geweldig begon te vinden.

248. Marco Borsato - Margherita (1995)
[244][246][200][223][189]

(afbeelding)
Album: Als Geen Ander
T2000: 226 MuMe: XXXX
Een nummer dat niet te veel gedraaid moet worden. Van de latere Marco moet ik weinig hebben, maar in deze tijd kon hij nog prima nummers maken. En nee, de tekst is niet bepaald van het niveau Nijgh, maar hoe de tekst langzaam omgaat van een rustige beschouwing tot een soort van paranoia vind ik bijzonder sterk. Ik merk dat ik mezelf nu alweer ga proberen te verdedigen. ’t Is gewoon een mooi nummer. Punt.

247. Sniff 'n The Tears - Driver's Seat (1980)
[240][239][175][086][067]

(afbeelding)
Album: Fickle Heart
T2000: 897 MuMe: 794
Als statisticus een interessant nummer. Eén van de weinige die iedere Top 250 gedaald is. Wat dit nummer zo goed maakt, is vooral dat intro. De 12"-versie heeft een geweldige eerste 2 minuten. Later leerde ik ook de overige instrumenten waarderen, maar dat intro blijft voor mij de kracht van dit nummer.

246. Deep Purple - Pictures Of Home (1972)
[201][179][134][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Machine head
T2000: XXXX MuMe: XXXX
Made in Japan maakt Machine Head lichtoverbodig, dat geef ik eerlijk toe. Er is geen nummer dat op Machine Head staat dat niet beter uitgevoerd wordt op Made in Japan. Maar alleen al voor dit nummer moet je dat album een keertje geprobeerd hebben.
Daar waar Blackmore en Gillan hét duo van (MK2-)Deep Purple was, is dat of Pictures of Home even anders. Al vanaf de eerste noot is het Ian Paice die de show steelt met z’n strakke drums. Samen met Roger Glover die dit nummer zo’n heerlijke drive geeft (en zelfs even mag soleren). Maar toch.. die hammondsolo van Jon Lord is toch wel weer ouderwets geniaal hoor!

avatar van Snoeperd
Vind Michael Jackson en Driver's Seat leuke nummers. De andere 3 vind ik niks. Marco Borsato in je top 250 is gewaagd, maar het is ook nog eens met een van zijn meest dramatische singles. Dromen Zijn Bedrog en Ik Leef Niet Meer Voor Jou vind ik dan wel leuk.

avatar van Rhythm & Poetry
Nummer 250 en 249 zijn top, daarna is het drie keer troep. Dat zijn de leuke lijstjes.

avatar van kobe bryant fan
Ik ken alleen het nummer van Jackson en Deep Purple.
Die ik beiden niet erg goed vind. Maar dit topic gaat in de Updates, ben benieuwd.

avatar van laxus11
Prima begin met 5 prima nummers

Ga ik zeker volgen

avatar van Rhythm & Poetry
Driver's Seat moet je toch ook wel kennen als je een vader of oom hebt.

avatar van ArthurDZ
Komt ook in mijn updates. Van dit rijtje vind ik Michael Jackson veruit het leukste. De beste stroperige kwijlballad ooit, wat mij betreft.

avatar van Onweerwolf
Mijn favoriet is hier Marco. Toch zijn mooiste.

avatar van Masimo
Je grootste MuMeLadderHater leest ook (met liefde) mee!

Voor mij heet dit topic gewoon Sjeefie Sjop Sjweehonderdvijftig, ik weiger je naam als tjeffie uit te spreken.

avatar van Rudi S
Late for the sky is zo'n mooi liedje, echt JB zingt dit zo triest mooi en dan die gitaar van David Lindley
Ssst dat liedje van Marco is ook best goed.
Het zoete liedje van Mj heeft een ruime voldoende en de klassieker van Sniff [beter dan dit werd het nooit] and Tears ook.
Pictures of home , mag ook nog net een voldoende (ondanks die orgel solo ).

avatar van chevy93
[jun-12][dec-11][jun-11][dec-10][okt-10]

245. Marillion - The Great Escape - The Last Of You - Fallin' From The Moon (1994)
[226][131][XXX][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Brave
T2000: XXXX MuMe: 1102
De albums met Fish zijn gemiddeld genomen beter, maar met Hogarth hebben ze doorgaans de beste nummers gemaakt. The Great Escape is waarschijnlijk het eerst Hogarth-nummer dat mij echt helemaal weg heeft geblazen. Brave stond, vanwege de Top 250-notering, op vakantie naar Frankrijk op mijn iPod. En hoewel ik daar nog steeds niet het meesterwerk in hoor, vind ik dit nummer nog altijd even mooi als destijds. Met name het tweede (het agressievere stuk, zie quote onder) en het derde deel (het langzaam kapot gaan, zoals ze dat perfectioneerden op Marbles) zijn echt schitterend. Met wellicht wel de beste solo van gitarist Rothery. Ik durf ook wel te stellen dat ik na afgelopen concert van Marillion in Paradiso, waar ze dit nummer speelden, kan concluderen dat Hogarth één van de mooiste stemmen heeft die ik ken.

Why did you hurt the very one
That you should have protected?


244. Supertramp - If Everyone Was Listening (1974)
[196][185][XXX][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Crime of the Century
T2000: XXXX MuMe: 1707
Supertramp zit in de lift de afgelopen jaren. Niet voor niets is Crime of the Century mijn nummer 1 hier op MuMe. Een laatste wanhoopskreet zoals die ook al in The Great Escape zit (Oh no, please no
Don't let the curtain fall). Dit is eigenlijk het einde van Crime of the Century (met het titelnummer meer als een soort bonus), een vrij somber gestemde plaat.


243. Neil Young - Out On The Weekend (1972)
[XXX][XXX][XXX][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Harvest
T2000: XXXX MuMe: 617
De nieuwe nummers komen later, dat beloof ik. Bovenin nog vooral gerenommeerde namen op de terugweg of zoals deze, een topper in wording? Old Man (#99; hiermee bedoel ik de hoogste positie ooit bereikt) en Harvest (#243) zijn me gaan vervelen, daarvoor in de plaats kwamen de rockende afsluiter en de relaxte opener. Het is toch vooral die mondharmonica die het ‘m doet.

242. Dire Straits - You and Your Friend (Live) (1992)
[207][229][118][100][XXX]

(afbeelding)
Album: On the Night
T2000: XXXX MuMe: XXXX


Het is mijn bedoeling om bij ieder vijftal ten minste één filmpje te laten zien. Ooit las ik een YouTube-comment waarin stond: Cry, guitar, cry! en die gedachte is me altijd bijgebleven. Gitaarsolohaters kunnen beter niet klikken, want dit nummer is één grote gitaarsolo. De tekst is ook nog wel het vermelden waard. Met wat verbeelding zou je er een vieze gluurder van kunnen maken die droomt van een triootje met de twee meiden die hij ziet in een bar (Or are you and your friend gonna get on down). Het is wel een nummer dat z’n glans een beetje heeft verloren, dat geef ik toe.

241. The Cure - The Funeral Party (1981)
[192][186][198][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Faith
T2000: XXXX MuMe: XXXX
Faith is mijn favoriete Cure-album. Ondanks dat The Funeral Party een donkergrijs nummer is, zorgen die synths dat dit nummer bijna iets moois krijgt. Openend met two pale figures ache in silence en eindigend met dancing at the funeral party, dat zegt imo genoeg.

avatar van chevy93
Veel meer meeval voor Marco dan ik gedacht had.

Masimo schreef:
ik weiger je naam als tjeffie uit te spreken.
Je bent niet de enige.

avatar van kobe bryant fan
Neil Young & Marillion!

avatar van Masimo
Out On The Weekend is een mooi Young-nummer. Mooier dan Harvest, dus da's een goede vervanging, sjeef!

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vind Chevy nu al te jong voor deze lijst. Ik blijf op hipheid hopen.

avatar van Rudi S
Hm, het mooiste liedje van Brave (en alles van Marillion) en ook nog het mooiste van die lui van Supertramp, weer een beetje trieste liedje.
Hoewel een groot liefhebber van Neil , vind ik Out of the weekend niet een van zijn sterkste tracks.
Die track van DS is een redelijk liedje maar die gitaarpartij is echt wel heel mooi.
En dan die Cure track van misschien wel hun beste album een van de mooiste nummers.
Tot nu toe zijn de tunes best wel goed

Misterfool
in een worp: the Cure, Neil Young(helaas wel van een van zijn mindere albums), Supertramp en Marillion. Heerlijk!

avatar van Masimo
Misterfool schreef:
Neil Young(helaas wel van een van zijn mindere albums)
Dat wel ja.

avatar van Rudi S
De goeie van Neil staan natuurlijk in de top 10
Harvest is geloof ik wel de favo van Chevy

avatar van Masimo
Aye, en van Harvest vind ik Out on the Weekend wel de mooiste. Na Needle, denk ik. Dus dat kiest Tsjief goed

avatar van Lukas
The Funeral Party behoort ook tot mijn favorieten van The Cure. Ook pluspunten Sniff n' the Tears en Jackson Browne. Wist even niet meer hoe Margherita klonk, want alle Borsatonummers lijken zo op elkaar. Het 'oh ja, die'-moment kwam echter snel, en deze is eigenlijk best te doen. Ik heb hem zelfs helemaal afgeluisterd .

avatar van Arrie
Ik vind Margherita ook nog wel te doen inderdaad.

avatar van chevy93
Rudi S schreef:
De goeie van Neil staan natuurlijk in de top 10
Harvest is geloof ik wel de favo van Chevy
Voor wat het waard is: Neil Young heeft nog nooit hoger gestaan dan plek 22. En er komt nog maar één nummer van Harvest.

Rhythm & Poetry schreef:
Ik vind Chevy nu al te jong voor deze lijst. Ik blijf op hipheid hopen.
De gemiddelde herkomst is 1985, tegenover 1982 in 2011 en 1981 in 2010. Het oudste nummer komt uit 1959 en het jongste nummer is van afgelopen jaar.

Er staan bijna 2 keer zoveel nummers van na 1990 erin dan in 2010.

Gewoon even wat statistieken, omdat ze zo leuk zijn.

In het volgende rijtje overigens 3 uit de noughties, waarvan zelfs twee uit 2009. Maar die komen morgen pas. Ik heb nu een maand 'vakantie' en als ik er iedere dag 10 doe, red ik dat.

avatar van Lukas
Ah, ik zat gemiddeld op 1989. Ook niet echt hip, natuurlijk .

avatar van Paap_Floyd
Faith Ik hoop toch wel op een top 10-notering van het titelnummer

avatar van Rhythm & Poetry
1989 is wel hip natuurlijk.

avatar van chevy93
[jun-12][dec-11][jun-11][dec-10][okt-10]

240. John Lennon - Imagine (1971)
[189][175][098][064][077]

(afbeelding)
Album: Imagine
T2000: 22 / MuMe: 693
Een zeiknummer is het zeker. Én?
Bijna achteloos hoe hij zingt. Een nummer dat helaas nooit gedateerd zal zijn. Er zijn maar weinig artiesten die met dit soort moralistisch gezever weg kunnen komen. John Lennon is er daar één van. In de clip kijkt hij je aan met die doordringende ogen. En verdomd, zo moeilijk kan het toch niet zijn?


239. Talking Heads - Heaven (Live) (1984)
[XXX][XXX][XXX][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Stop Making Sense
T2000: XXXX / MuMe: 1277
Ik realiseer me dat we nog niet echt lekkere nummers gehad hebben op Pictures of Home na. Veel smartlappen of in het algemeen trage nummers. Ik hou van nummers met een trage opbouw en waar je de structuur duidelijk kan horen. Veel kaler dan Heaven ga je het niet krijgen. Een bijna achterlijk simpel basloopje en wat karig gitaarwerk dat ik waarschijnlijk in een dag kan leren. Het toont maar weer aan dat muziek helemaal niks te maken heeft met wie uit zijn/haar instrumenten de beste toonladders kan persen.

238. Dire Straits - Wild Theme (Live) (1992)
[186][161][036][011][011]

(afbeelding)


Album: Live in Basel '92
T2000: XXXX / MuMe: XXXX
Ja, in 2010 nog op nummer 11 inderdaad. Live in Basel is wat mij betreft nog altijd een onovertroffen concert. Dit solonummer van Mark Knopfler (van Local Hero) staat ook op de DVD On the Night en de versie op Alchemy is het titelnummer van die plaat (Theme From Local Hero - Wild Theme heet die verwarrend).
Het filmpje geeft foutief aan dat dit nummer Local Hero is, hoewel Local Hero gewoon Wild Theme is met een stukje saxofoon erachter. Tja, verwarrend allemaal.
Anyhoe, ik wilde eigenlijk twee filmpjes van Dire Straits laten zien. Het is een beetje jammer dat die allemaal gelijk achter elkaar komen, zodat er niet wat meer variatie in zit.

Wild Theme zou het laatste nummer blijken dat Dire Straits tijdens haar laatste concert in Zaragoza op 9 oktober 1992 zou spelen. Hier zijn wel beelden van, maar niet al te beste. Wat mij betreft staat deze live-uitvoering gelijk aan dat optreden. Het einde.. van de beste band die ooit op aarde rondgelopen heeft.


237. Talk Talk - Renée (1984)
[185][157][217][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: It's My Life
T2000: XXXX / MuMe: 258
Ik had al best kennis gemaakt met Talk Talk, maar verder dan een oubollig origineel van dat No Doubt-nummer kwam ik toch ook niet. Toen ik actief de MuMe Ladder ging beluisteren, kwam ik al gauw op dit nummer. Destijds nog netjes alle YouTube-nummers op volgorde zetten en dan maar kijken wat er langs zou komen. Opeens was daar een nummer met de naam van een klasgenote. Daardoor ga je toch even wat beter luisteren.
Het nummer is me om de een of andere reden sindsdien bijgebleven. Die lome jazzy start en eigenlijk komt het nergens echt los. Het was eigenlijk de perfecte plaat om bij weg te dromen. Over… uh...


236. Mumford & Sons - The Cave (2009)
[XXX][XXX][XXX][XXX][XXX]

(afbeelding)
Album: Sigh No More
T2000: 58 / MuMe: XXXX
Dat dit niet in de MuMe Ladder staat is eigenlijk raar. Sigh No More was een hype die ik grotendeels aan mij voorbij heb laten gaan. Vooral ook, omdat ik het album niet zo boeiend vond. Inmiddels heb ik het album al een hele tijd niet meer gehoord, maar die nieuwe is niet slecht, dus deze staat al heel lang in de herkansing. Dit komt vooral door hernieuwde waardering voor Little Lion Man, maar in het bijzonder The Cave.
In de 70s hadden we de Eagles, in de 90s deden 16 Horsepower hetzelfde en nu hebben we Mumford & Sons. Bands die de banjo een mooi plekje in de muziek geven.
Typisch festivalnummer dit. Lekker in het zonnetje, no worries.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:58 uur

geplaatst: vandaag om 18:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.