Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (editie 6): 00s
zoeken in:
0
geplaatst: 1 juli 2016, 03:48 uur
Je hebt gelijk, maar als ik zo om me heen kijk, als ik naar de toplijst van MuMe kijk en als ik naar dit topic kijk, dan is de waardering voor de vroegere Coldplay wel aan het afnemen. Nr. 19 in de MuMe top 250 is nog steeds erg hoog, maar hun eerste twee albums zijn geliefder geweest. Zowel bij het grote publiek als bij de meer kritische mensen hier.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 juli 2016, 10:15 uur
Een beetje vroeger-was-alles-beter-snob zegt natuurlijk bij elk nieuw bandje "over vijftien jaar heeft niemand het hier nog over" en zei dat vijftien jaar terug ook over Coldplay. Zien we dat nu niet gewoon een beetje gebeuren?
(Overigens vind ik Parachutes nog steeds een fijn album en waardeer ik een aantal latere losse nummers ook nog steeds behoorlijk)
(Overigens vind ik Parachutes nog steeds een fijn album en waardeer ik een aantal latere losse nummers ook nog steeds behoorlijk)
0
geplaatst: 1 juli 2016, 10:49 uur
Ik vond Coldplay toen al een beetje mosterd na de maaltijd, mag dat ook?
En om nog op Bloc Party in te haken: 10/11 jaar geleden draaide ik dat ook erg veel, maar nu echt nooit meer. Typisch een bandje dat niet tijdloos is en volgend jaar nog meer zal zijn vergeten. Is ook niets mis mee verder.
En om nog op Bloc Party in te haken: 10/11 jaar geleden draaide ik dat ook erg veel, maar nu echt nooit meer. Typisch een bandje dat niet tijdloos is en volgend jaar nog meer zal zijn vergeten. Is ook niets mis mee verder.
0
geplaatst: 1 juli 2016, 11:38 uur
Teunnis schreef:
Je hebt gelijk, maar als ik zo om me heen kijk, als ik naar de toplijst van MuMe kijk en als ik naar dit topic kijk, dan is de waardering voor de vroegere Coldplay wel aan het afnemen. Nr. 19 in de MuMe top 250 is nog steeds erg hoog, maar hun eerste twee albums zijn geliefder geweest. Zowel bij het grote publiek als bij de meer kritische mensen hier.
Je hebt gelijk, maar als ik zo om me heen kijk, als ik naar de toplijst van MuMe kijk en als ik naar dit topic kijk, dan is de waardering voor de vroegere Coldplay wel aan het afnemen. Nr. 19 in de MuMe top 250 is nog steeds erg hoog, maar hun eerste twee albums zijn geliefder geweest. Zowel bij het grote publiek als bij de meer kritische mensen hier.
Ik denk dat je hier een punt hebt. Wat ik me afvraag - en dat zou een aardig onderwerp zijn voor een onderzoek - is: wat gebeurt er , als een band of artiest ineens "mega-succes" krijgt, met een album dat iets minder is en/of - sorry hoor - meer op de massa is gericht.
Een concreet voorbeeld: Coldplay, Parachutes, gekoesterd en aanbevolen door de incrowd (muziekliefhbbers en kenners), A Rush ... was de consolidatie: de band deugde en handhaafde zich en toen kwamen X & Y en het ronduit affreuze Viva la Vida - mijn 'mening' spreekt boekdelen: Coldplay - Viva La Vida or Death and All His Friends (2008)
Coldplay werd nog meer music for the masses. De vraag waarmee ik zit is: heeft de mindere kwaliteit van die laatste albums impact en de frequente media presence van Coldplay, m.n. in roddelrubrieken van tabloids - Chris, Gwynneth en Apple ( de gedachte: "overdaad schaadt") impact gehad op het draaien en de waardering van eerdere albums of niet? Ik denk van wel, maar kan het niet bewijzen.
Adele zou een ander leuk voorbeeld kunnen zijn
Rogyros lees je eigen argumenten nog eens goed dan besef je wellicht dat je die net zo goed kunt omdraaien - "ik ken veel mensen die géén Coldplay meer draaien" etc. Veel van je argumentatie is gebaseerd op kwantiteit. Welnu ik heb nieuws voor je: de 2 K's - kwantiteit en kwaliteit - slapen niet per se op hetzelfde kussen.
Hoeveel mensen in NL draaien Marco Borsato en/of Frans Bauer - vinden we die in de lijst? Vinden we Il Divo in de lijst?
Ik gaf je mijn mening, gebaseerd op de feiten die ik waarnam: op 19 in de top250 - fijn; zo'n lijst zegt mij sowieso erg weinig; en hier, een recente poll, dus gewoon niet in de top50 - trek je conclusie maar.
En dan claimen dat het album wel degelijk erin thuishoort, is gewoon je ogen sluiten voor de feiten: MuMe United heeft gesproken en Coldplay zit er niet bij - helaas, pindakaas!
Toen ARoBttH uitkwam, werden ook twee songs in een eigentijdse Nederlandse adaptatie van Ibsen's toneelstuk Poppenhuis gebruikt - ik vond ze wonderwel passen.
Smaak, stemming, context, afwisseling zijn elementen die meewegen bij wat je draait. We zijn nu ruim 12 jaar verder en ik draai het gewoon niet meer
The Thrill Is Gone
0
geplaatst: 1 juli 2016, 14:31 uur
Even voor de duidelijkheid, ik hoef Coldplay helemaal niet in de lijst. Ik luister nooit naar deze band. Ik deel je mening over hun tweede album alleen niet. Natuurlijk kun je mijn argumenten omdraaien, maar ik sprak over mijn eigen beleving.
En ja, kwantiteit en kwaliteit zijn twee verschillende dingen. Kwaliteit is zo subjectief als de neten en kwantiteit niet. Maar het zegt idd evenwel niet zo heel erg veel.
En ja, kwantiteit en kwaliteit zijn twee verschillende dingen. Kwaliteit is zo subjectief als de neten en kwantiteit niet. Maar het zegt idd evenwel niet zo heel erg veel.
0
geplaatst: 1 juli 2016, 14:57 uur
Je schrijft erg verward. Het feit dat ik jouw argumenten kan omdraaien (om op het tegendeel uit te komen), geeft aan dat ze in een discussie geen waarde hebben, omdat je er niets mee aantoont.
En ook wat je beweert over kwaliteit is niet juist; er bestaat nl ook nog een notie zoals intersubjectief en dat woord wordt wel gehanteerd; het geeft aan dat er onder een bepaalde groep (kenners) een zekere overeenstemming over iets bestaat.
Laat ik voorbeeld geven, uit een andere discipline. In de literatuurwetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen lectuur, triviaalliteratuur en bellettrie - soms wordt ook wel eens gesproken van 'hoge' en 'lage' literatuur (en dat is natuurlijk in zekere zin een waardeoordeel,i.e. kwalitatief).
Saskia Noord heeft ca 2,5 miljoen boeken verkocht - haar werk wordt door haar uitgever getypeerd als 'literaire thriller'. Echter, heb je 2 boeken gelezen (en je vliegt erdoorheen), nou dan weet je het wel; het is vrij plat (je zult er weinig verwijzingen naar de zgn universalia in vinden). Haar werk wordt ook niet gezien als "bellettrie", net zo min als dat van Kluun, eveneens goedverkopend; typisch triviaalliteratuur - geeft niets als je ervan houdt, maar bij de literati scoor je er niet mee.
Snap je de vergelijking?
Vooruitdan: Coldplay is gewoon verworden tot triviaalmuziek for the masses. Excuses als ik nu elitair klink, maar het bloed kruipt nu eenmaal ...
En ook wat je beweert over kwaliteit is niet juist; er bestaat nl ook nog een notie zoals intersubjectief en dat woord wordt wel gehanteerd; het geeft aan dat er onder een bepaalde groep (kenners) een zekere overeenstemming over iets bestaat.
Laat ik voorbeeld geven, uit een andere discipline. In de literatuurwetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen lectuur, triviaalliteratuur en bellettrie - soms wordt ook wel eens gesproken van 'hoge' en 'lage' literatuur (en dat is natuurlijk in zekere zin een waardeoordeel,i.e. kwalitatief).
Saskia Noord heeft ca 2,5 miljoen boeken verkocht - haar werk wordt door haar uitgever getypeerd als 'literaire thriller'. Echter, heb je 2 boeken gelezen (en je vliegt erdoorheen), nou dan weet je het wel; het is vrij plat (je zult er weinig verwijzingen naar de zgn universalia in vinden). Haar werk wordt ook niet gezien als "bellettrie", net zo min als dat van Kluun, eveneens goedverkopend; typisch triviaalliteratuur - geeft niets als je ervan houdt, maar bij de literati scoor je er niet mee.
Snap je de vergelijking?
Vooruitdan: Coldplay is gewoon verworden tot triviaalmuziek for the masses. Excuses als ik nu elitair klink, maar het bloed kruipt nu eenmaal ...
* denotes required fields.