menu

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
avatar van Reijersen
Hoe berg jij je CD's en/of Platen op??

Heb je CD-rekken of juist nette kasten??
Is alles netjes geordend, zit alles netjes in het goede hoesje??
Heb je het op een bepaalde volgorde gerangschikt?? Zo ja, welke volgorde??

En van alles nog meer.

avatar van thyson
Alfabetisch (van AC/DC tot Yes) in "shape-fitted boxes" (ik zoek nog een gepaste kast), elke lp in een plastieken hoesje. Per artiest is de volgorde chronologisch (dus bij bijv The Beatles beginnende met "please please me" tot "Abbey road" en "Let it be")

DutchViking
Ik doe het ook alfabetisch, want anders zie ik door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer, gezien mijn vrij omvangrijke collectie (650/700 cd's, geen kopiën trouwens). Bij meerdere platen van één artiest kijk ik naar het jaar van uitgave, de oudste platen eerst. Ik moet trouwens dringend een nieuwe kast hebben, want mijn huidige kastje puilt echt uit

avatar van Jeanicious
Totale wanorde, op mijn favorieten na, die heb ik op een rij staan, allerlei genres gebroederlijk naast elkaar. Zo staat Tom Waits' Closing Time naast Peter Pan Speedrock's Lucky Bastards.

Daarbij komt dat wanneer ik zin heb in een CD ik hem gewoon in mijn CD-speler pleur, en de CD die dan nog in de speler zit in het andere hoesje douw. Dus op een gegeven moment ben ik dan weer twee uur bezig alle CD's in de goede hoesjes te stoppen.

Voor de rest heb ik een groot deel wel op genre staan, mijn Black/Death Metal verzameling, aangezien die toch heel stemmings-afhankelijk is. Maar daar sluipt ook al weer een wanorde in.

Je hebt ook van die idioten die hun cd's (en boeken) op kleur sorteren

Sietse
Jeanicious schreef:

Daarbij komt dat wanneer ik zin heb in een CD ik hem gewoon in mijn CD-speler pleur, en de CD die dan nog in de speler zit in het andere hoesje douw. Dus op een gegeven moment ben ik dan weer twee uur bezig alle CD's in de goede hoesjes te stoppen.



heiligschennis.


Ik doe het zo:


(afbeelding)

Alles alfabetisch, artiesten chronologisch, verzamelaars na de z (omdat ik die ook nogal wat heb, bijv. bij de cd's de ondersta rij plus een vak van de rij er boven.

Bij vinyl heb ik de singles, 10" en split albums niet in de massa staan, maar los op wederom op alfabetische volgorde (van eerste genoende artiest op de plaat bij de splits)

avatar van VanDeGriend
Ik zie dat je ook de dure Marbles hebt...

avatar van HammerHead
Momenteel een kleine 500 CD's alfabetisch in een zelfgebouwde kast van ongeveer 1 meter breed en 2 meter hoog. De handvol platen die ik heb staan in de boekenkast.

avatar van Jeanicious
Sietse schreef:




heiligschennis.


Ik doe het zo:


Ach, je hebt er altijd Audiofielen bij.
Heb je de kabels naar je boxen ook vastgesoldeerd aan je boxen?

Sietse
nee, das niet echt handig :/

Zo als je kunt zien heb ik niet een echt beste set staan. Heb trouwens wel nog een andere versterker staan, naas mijn pc die inverbinding staat met hetzelfde mengpaneel als degene die je hier ziet. Volgens mij is ie wel beter, maar is niet zo handig om die ergens anders neer te zetten.
Zodra ik klaar ben met mijn studie ga ik wel kijken voor een betere stereo en vooral ook betere boxen

avatar van thyson
Sietse schreef:

Ik doe het zo:

(afbeelding)

Ik zoek net zo'n kast! Ikea?

avatar van titan
titan (crew)
Op alfabetische volgorde (en per artiest in volgorde van release) in draaitorens van Ikea, waar er ongeveer 500 in kunnen.

avatar van Eddie
Ik vind het altijd een probleem om kasten te vinde waar alles in kan, en dan als die vol om weer zo'n zelfde kast te vinden. Oplossing zelf maken, eddie maakt zelf kasten voor zijn cd's die zijn altijd het zelfde en alles past erin.

Alles staat bij mij trouwns op alfabet, zowel cd's al Lp's. Eddie maakt iig kasten zelf, zal vanavond wel een plaatje posten.

avatar van HammerHead
titan schreef:
Op alfabetische volgorde (en per artiest in volgorde van release) in draaitorens van Ikea, waar er ongeveer 500 in kunnen.


Detail:
Op volgorde van release doe ik ook inderdaad, van links naar rechts dus. Gevolg: mijn Eddie op de rug van de Maiden re-issue CD's klopt voor geen meter.

Chaotisch a la Jeanicious. Met dien verstande, dat ik wel alles terug doe in het juiste doosje. Mijn wederhelft en dochter doen dat dus niet, wat regelmatig tot bonje leidt in huize rayman. Ik vrees dat c.d's ook hun emoties hebben, dus Radiohead in een hoesje doen van ik noem een Borsato......... ik geloof nooit dat dat goed gaat.

avatar van Reijersen
Loopt best al aardig, dit topic.

avatar van Yak
Yak
Ik berg ze in feite alfabetisch op, maar ik ben nogal een luie hond om dat zo te houden. Als ik een cd gedraaid heb pleur ik hem daarna meestal op een grote stapel die voor mijn cd-kasten staat. Als er een nieuwe cd bij moet (vandaag weer drie) dan moeten alle cd's die daarna komen 'doorschuiven' en dat is een rotklus waar ik ook meestal gaan zin in heb. Nieuwe cd's gaan dus ook op de stapel.

Eens in de zoveel tijd rangschik het weer fatsoenlijk, maar nu is het bijvoorbeeld weer een bende.

avatar van herman
Ik sprak vanochtend met het broertje van een vriend en die had van een platenzaak die aan het verbouwen was hun LP-bakken overgenomen. Dus hij bladert thuis door zijn vinyl alsof ie in de winkel staat.

Helaas is het bij mij iets minder geweldig. Ik heb mijn albums gewoon op alfabet in houten rekjes, gesorteerd op alfabet en daarbinnen op chronologie. Verder heb ik nog 2 grote stapels met verzamelaars, bootlegs en gebrande CD's en onder mijn bed nog een bak met singles. Ik heb niet veel vinyl, dat past precies in 1 krat.

Uiteindelijk wil ik wel 1 megakast waar gewoon alles in kan.

avatar van herman
Yak schreef:
Eens in de zoveel tijd rangschik het weer fatsoenlijk, maar nu is het bijvoorbeeld weer een bende.


Ik heb dat ook, zo'n stapel. Over het algemeen zitten daar nieuwe CD's in, of CD's die ik nog niet genoeg heb geluisterd.

Eerst alfabetisch op artiest en vervolgens chronologisch binnen artiest. Nieuwe albums blijven een paar weken apart liggen zodat ze niet meteen in de massa opgaan. De cd's staan in een Billy met deurtjes ervoor en het vinyl in grote houten kisten. Wegens snel naderend ruimte gebrek ben ik echter op zoek naar een andere oplossing voor het vinyl.

Het probleem dat Yak schetst ken ik overigens maar al te goed! Toevallig heb ik afgelopen weekend de hele boel weer op orde gebracht. Een rustgevend gevoel.

avatar van Yak
Yak
Ik heb (slechts) zo'n 80 lp's en daar heb ik eigenlijk geen opbergsysteem voor wat me eerlijk gezegd wel eens zorgen baart. Ze leunen nu gewoon tegen mijn cd-kast aan, en aangezien een zooi lp's gezamenlijk een behoorlijk gewicht hebben ben ik altijd bang voor de achterste lp's.

avatar van Yak
Yak
bubbachups schreef:
Het probleem dat Yak schetst ken ik overigens maar al te goed! Toevallig heb ik afgelopen weekend de hele boel weer op orde gebracht. Een rustgevend gevoel.


Misschien zometeen ook maar eens de stoute schoenen aantrekken.
Goed topic! Het zet aan tot actie!

avatar van aERodynamIC
Het begint steeds problematischer te worden omdat ik gewoon enorm veel (originele) cd's heb.

Het grootste gedeelte staat in een kast die van binnen speciaal is aangepast: daar kan een zeer groot gedeelte in, en verder heb ik nog wat kasten staan met grote laden.

Een klein deel van de collectie zit inmiddels in mappen. Dan praat ik voornamelijk over verzamelaar-albums van diverse artiesten.

Ik zet de albums keurig op alfabet, anders zie ik door de bomen het bos niet meer.

avatar van c-moon
Goh.. het wordt een ramp mijn CD's bewaren...
Ben gestart met alles in rekken, kasjes met laden, torens met uitsparingen voor CD's... en je raad het al... ik kom plaats te kort.. los van de CD's die in die vernoemde opbergsystemen zitten, slingeren er dus ook vele CD's 'los' rond, of zitten er in mandjes, kartonnen dooosjes..

Maar steevast... per genre, en per artiest en uiteraard chronologisch.. zo heb ik een "Marillion schuif", twee "simple minds schuiven", een toren vol Neil Young/ CSNY/ CSN, een toren vol David Bowie & Tin Machine, ... enz...

Maar ik heb dus echt plaats te kort voor nog meer CD's/ CD-kasten. Ik zou beter over heeel de muur twee lange planken monteren en daarop de rest van de cd's ranschikken..

Het wordt tijd dat ik verhuis uit dit flatje en me iets groter zoek;. met dan aparte grote kamer voor CD-opslag en de muzieksinstallatie etc...

Ik heb te veel.. nu een goede 3000 cd's denk ik.. zal nog eens mijn exel bestandje er moeten bijnemen...

avatar van jordybeukeboom
Ik heb ze in 2 Ikea-cd-kasten staan, waarvan 1 vol en 1 halfvol (iets van 250 stuks totaal). Ik heb een index waarbij elke cd een nummer heeft. De eerste cd dus 1. Alle liedjes heb ik ook geindexeerd in een bestand. Dus bijvoorbeeld Bob Marley - No woman no cry 6, dat liedje staat dus op cd 6. Zo is alles erg makkelijk te vinden

JonnieBrasco
Ik heb her en der een cd- of dvd-rek/plank staan. Cd's waar ik niet zoveel meer mee heb, haal ik uit hun plastic bakje, stapel ik op in cd-spindle's, en gooi de bakjes weg. Lekker compact! Het beeld van mijn appartement hoeft niet bepaald te worden door grote hoeveelheden cd's, want muziek is om naar te luisteren, niet om naar te kijken.

[edit 21 uur: Een vrijdagmiddagborrel was de oorzaak van deze wat overdreven uitgekraamde taal]

Overigens heb ik een half jaar geleden uitgebreid onderzoek gedaan naar de aanschafdata van mijn cd en vinyl collectie. Verbazingwekkend genoeg kwam ik een heel eind en die albums waarvan ik de datum niet heb kunnen vinden kan ik na wat denkwerk wel plaatsen tussen de albums waarvan ik de datum wel weet. Voorlopig zal ik er nog niks mee doen, maar ik wou het wel graag bijhouden voor het geval ik in de toekomst wil overstappen op een ander sorteersysteem. Het sorteren op aanschafdatum heeft namelijk ook zo zijn charmes.

Op release datum sorteren trekt mij ook wel. Of misschien iets praktischer, enkel sorteren op release jaar en binnen dat jaar alfabetisch sorteren. Dat geeft een mooi historisch overzicht van je collectie.

avatar van Yak
Yak
Yak schreef:
Misschien zometeen ook maar eens de stoute schoenen aantrekken.
Goed topic! Het zet aan tot actie!


Ziezoooo..!
Wel jammer dat mijn stapel 'nog te ordenen' cd's nu is verwisseld met een even grote stapel cd's 'u t/m y' die nu niet meer in mijn kasten passen.

Sietse
bubbachups schreef:
Overigens heb ik een half jaar geleden uitgebreid onderzoek gedaan naar de aanschafdata van mijn cd en vinyl collectie. Verbazingwekkend genoeg kwam ik een heel eind en die albums waarvan ik de datum niet heb kunnen vinden kan ik na wat denkwerk wel plaatsen tussen de albums waarvan ik de datum wel weet.


Dit wil ik ook kunnen, maar ik heb zo ongeveer 1300 albums, dus dat is vrijwel onmogelijk. Heel veel komen van beurzen die soms in het zelfde jaar waren enzo en dat weet ik dus al helemaal niet meer. Ben wel een paar keer thuis gekomen met ongeveer 50 platen...nou zoek dat nog maar eens terug :/

avatar van aslan
aslan (crew)
ik heb ooit verschillende systemen geprobeerd om orde in m'n cd verzameling te krijgen, maar dat werkt niet, ik leef in de chaos en daarin voel ik me ook het beste... ik heb ze wel een beetje op gevoel geordend, dat wel, en ook wel een beetje volgens een soort van genre: harder dan gewoon (metal, grind, punk), dance&electro, jazz, klassiek, scores, bands NL, bands BE, goeie rock, rock miskopen, rock '70, turkse muziek, muslimgauze, ozric tentacles, john zorn, compilations, techno, reggae, hiphop, ep's, onbeluisterbaar (naast rock miskopen)... maar meestal duurt het niet lang of het grootste deel zit weer door elkaar
en ze staan/liggen in cd-rekken, op elkaar gestapeld in/naast/op kasten, in schuiven, op de keukentafel, in curverboxen, op de grond, in de auto,...
(hetzelfde probleem met md's, lp's zitten nog redelijk alfabetisch, en mp3's voorlopig ook geen probleem)

Gast
geplaatst: vandaag om 03:06 uur

geplaatst: vandaag om 03:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.