Fleetwood Mac - Greatest Hits (1988)

Label: Warner Bros.

1. Rhiannon (4:11)
  2. Go Your Own Way (3:38)
  3. Don't Stop (3:12)
  4. Gypsy (4:23)
  5. Everywhere (3:42)
  6. You Make Loving Fun * (3:31)
  7. Big Love * (3:39)
  8. As Long as You Follow (4:12)
  9. Say You Love Me (4:09)
  10. Dreams (4:16)
  11. Little Lies (3:38)
  12. Oh Diane * (2:34)
  13. Sara (6:25)
  14. Tusk (3:26)
  15. Seven Wonders * (3:33)
  16. Hold Me (3:44)
  17. No Questions Asked (4:41)
avatar van Arrie
Donald Duck stem?
Welke van de twee zangeressen bedoel je?

avatar van musiquenonstop
Prima verzamelaar, ben ooit nog van plan de gewone albums te gaan luisteren. Het verschil tussen deze tracks laat weten dat het de moeite waard is om je er in te verdiepen.

Veder, wat mij betreft geen kwaad woord over Stevie Nicks, buiten het feit dat ze Sara perfect zingt, schreef ze hier de beste (pop) zin allertijden; "drowning in a sea of love, where everyone would love to drown". Poezië met dubbele woordwaarde als je het mij vraagt.

avatar van musician
Ik wist niet dat er van dit album zoveel cd's zijn verkocht, echt verbazingwekkend.

Volgens Wikipedia, komt deze Greatest Hits uit op 22 miljoen exemplaren, de best verkochte cd van Fleetwood mac na Rumours (42 miljoen).

Dat betekent dat er toch op een heel strategisch moment een heel aantrekkelijke compilatie is uitgebracht.
Relatief snel na de succesvolle wederopstanding cd Tango in the night (11 miljoen) bleek er grote behoefte aan FM muziek te zijn in 1988.

Nu hadden ze in de Rumours line up nog nooit een Greatest hits uitgebracht, dus een album met alle grootste hits van de afgelopen 13 jaar was nog niet eens zo gek bedacht. Heel even heb ik bij het voor de eerste keer afspelen van Greatest Hits nog bij As Long as you Follow gedacht dat het vertrek van Lindsey Buckingham nog redelijk adequaat was opgevangen. Maar een paar nummers later, bij No Questions Asked, geschreven door Stevie Nicks, bleek zijn vertrek toch behoorlijke gevolgen te hebben gehad.

Maar een prima album om zo tussendoor eens op te zetten. Natuurlijk is het niet zo breed opgezet als andere compilaties, die daarna nog werden uitgebracht.

Merkwaardig genoeg klinken mij de Tango in the night nummers op Greatest Hits beter dan op Tango in the Night zelf. Maar misschien dat ik mij dat verbeeld: beide albums zijn het analoge stadium helaas nooit voorbij gekomen.

avatar van Booyo
Tja, ik heb het nou eenmaal niet zo met verzamerlaars. Zeker met een goede band als Fleetwood Mac vind ik het gewoon veel fijner om de echte albums te luisteren. Uiteraard zijn het vrijwel allemaal goede nummers, maar doordat het bij elkaar geraapte hitjes zijn verliest het bij mij alle charme.

Peter1234
Ik heb dit album gisteren gekocht, ik had al een ander album van Fleetwood Mac maar wilde per se nog een Greatest Hits album hebben.

Dit is echt een geweldig album, heel veel mooie nummers.
Favorieten zijn bij mij Litte Lies, As Long as you Follow, Everywhere en Big Love.
Natuurlijk vind ik alle nummers goed maar dit zijn voor mij de beste.

avatar van paulmccuytney
Dit was eind 1988 een van de eerste drie cd's die ik kocht, tezamen met Brothers in Arms van Dire Straits en Watermark van Enya. Had toen ook net pas mijn eerste echte audio-installatie aangeschaft inclusief cd-speler. Alleen het reguliere album Tusk heb ik eind jaren 70 ooit gekocht, maar geen Rumours of Tango in the night. En deze 2 laatste albums zijn uiteraard het best vertegenwoordigd op deze overigens uitstekende compilatie. Mijn favoriete tracks: Go your own way, Sara, Everywhere, Hold me en Tusk.

avatar van lennon
Waar is Big love op dit album?? een van de grootste hits in de 80's?

Zie dat nu pas!! Dat ik die nooit gemist heb op dit album!

avatar van musician
Dat is later goedgemaakt (zie bovenstaande) als extra bonustracks op de cd.

Toen het album werd geïntroduceerd, ging men nog steeds uit van LP lengtes. Het zal duidelijk zijn, dat er nummers moesten sneuvelen, als FM zich wilde beperken tot een enkel album.

Er is namelijk nog wel meer weggelaten dan alleen Big Love. En daarbij wilden de dames allebei ook nog eens een nieuw, eigen nummer van zichzelf toegevoegd zien met de nieuwe samenstelling van de band (Lindsey Buckingham was inmiddels vertrokken).

avatar van blaauwtje
Inmiddels zijn er natuurlijk veel uitgebreidere compilaties te vinden. dan deze en is LB ook al weer jaren geleden teruggekeerd. [/quote]

Evenals CmcV

avatar van lennon
musician schreef:
Dat is later goedgemaakt (zie bovenstaande) als extra bonustracks op de cd.

Aah ok, ik kan het nu niet nakijken, maar ik wist ook bijna zeker dat ie er bij mij wel op stond. Sterker nog, dat was destijds voor mij de reden om m aan te schaffen!

avatar van Twinpeaks
Meegenomen voor in de auto.Voor die 50 cent ga ik niet zelf zitten branden.Degelijke verzamelaar al ontbreekt er een hoop natuurlijk.Gelukkig is daar de box voor en ook de dubbel cd versie die later is uitgebracht.De nummers hoef ik niet te bespreken hier ,die zijn een ieder wel bekend.4 sterren voor deze compilatie en file rijden is opeens niet zo heel vervelend meer.

avatar van matthijs
"As long as you follow" is een leuke nieuwe track tussen een eenzijdige incomplete Greatest Hits

avatar van Pietro
In mijn kinderjaren had ik een cassettebandje met daarop de nummers van deze compilatie. Het is denk ik de eerste keer geweest dat ik echt in aanraking kwam met popmuziek, hoewel ik niet lang daarna ook de top 40 ging volgen. De exacte periode kan ik me niet meer herinneren, maar ik zal een jaar of 7 zijn geweest. Hoewel ik daarna honderden andere artiesten heb leren kennen, heeft Fleetwood Mac bij mij wel altijd een speciale plek gehouden. Dat is mede te danken aan het vermogen van de band om pakkende, originele popsongs te schrijven die nu nog even fris klinken als het moment dat ze werden uitgebracht.

Hoewel ik ook zeker de bluesy songs uit de beginjaren van de band kan waarderen, spreekt de periode met Stevie Nicks en Lindsay Buckingham mij een stuk meer aan. Vroeger vond ik deze Greatest Hits helemaal geweldig, maar nu beluister ik ‘m niet zo vaak meer. Dat ligt niet aan de nummers, maar aan het gegeven dat er na deze release verzamelaars zijn uitgebracht die veel completer zijn.

Grote hits als Go Your Own Way, Don’t Stop, Everywhere en Little Lies behoeven door hun bekendheid eigenlijk geen introductie. Songs zoals You Make Loving Fun, Hold Me en Oh Diane zijn misschien iets minder bekend, maar ook prima te verteren. Een leuk nieuwtje is No Questions Asked, dat niet eerder werd uitgebracht en hetzelfde geldt voor As Long As You Follow. Ik heb alleen Dreams altijd een wat saai nummer gevonden.

Voor de rest is dit een prima album dat als enige minpunt heeft dat het incompleet is: 4*.

avatar van gaucho
Dat laatste is natuurlijk zo, maar voor die tijd was deze, althans op CD, behoorlijk compleet.

Het was een van de eerste albums die ik in die tijd op CD aanschafte. En omdat CD's in die tijd nog stervensduur waren, leek het een goede investering om zo'n verzamelalbum uit te brengen met de bekende nummers van de voorafgaande dertien jaar. In dit zin was het, zoals musician hierboven ook stelt, een goede zet van de band danwel de platenmaatschappij om deze uit te brengen op een moment dat de CD-verkoop net een beetje op gang kwam. En met het recente succes van Tango in the night nog vers in het geheugen was er veel behoefte aan FM op CD. Ik vermoed dat er destijds hele volksstammen zijn overgegaan tot de aanschaf van deze CD.

Later, toen CD's goedkoper werden, heb ik het grootste deel van de FM-catalogus op zo'n zilveren schijfje verworven, inclusief het nog jaren nadien onverkrijgbare Buckingham/Nicks-album. Ik heb deze CD nog steeds, meer uit nostalgie dan dat ik 'm nog draai. Dan komt er toch veel eerder een regulier album in de CD-lade danwel op de draaitafel. Maar destijds beantwoordde dit album voor een groot publiek zeker aan zijn doel.

avatar van Gert1980
Booyo schreef:

Hoeveel ik ook van Fleetwood Mac houd, ik geef toch eigenlijk de voorkeur aan deze verzamelaar omdat ieder studioalbum een aantal flinke fillers bevat en het hier tenminste lekker doordendert qua kwaliteit.
Daarom ben ik ook zo teleurgesteld in de vinyl versie van deze plaat, dat had met gemak een dubbel release kunnen zijn, maar helaas is het een één disk geworden met een selectie van nummers die op de cd versie staan. Gemiste kans...

avatar van gaucho
Gert1980 schreef:

Verdomd, ja, dat had je nog in die tijd: de zogeheten bonustracks op CD. Dat maakte het in 1988 extra aantrekkelijk om de CD aan te schaffen. Maar verdraaid, de originele LP heb ik ook nog - vermoedelijk jaren later een keer meegenomen uit de kringloop. Op die LP ontbreken dus Big love, Oh Diane, You make loving fun en Seven wonders. Niet de meest essentiële FM-nummers als je het mij vraagt, maar goed...

Ik ontdek nu dat het album - de LP dus - als onderdeel van de vinyl-gekte opnieuw verkrijgbaar is, in dezelfde samenstelling als de oorspronkelijke LP. Dertien nummers op één plaat, wat sowieso niet heel geweldig is voor de geluidskwaliteit. Maar inderdaad, ze hadden hier met gemak een dubbel-LP van kunnen maken met FM-nummers tot 1988.

Ik denk aan Say you love me, Over my head, Isn't it midnight of zelfs A farmer's daughter van de live dubbel-LP, wat ook een single is geweest. Of Landslide en The chain, wat weliswaar geen singles waren maar die het de laatste jaren goed doen in de Top 2000.
Gemiste kans inderdaad, want dan had je bonustracks op de LP gehad, wat een extra reden voor aanschaf had kunnen zijn. Aan de andere kant: dan is-ie meteen veel duurder, en platenmaatschappijen willen niet dat Best of-albums de verkoop van reguliere albums in de weg zitten. Een Greatest Hits-album zou eens volledig kunnen zijn...