Michael Jackson - HIStory (1995)

Alternatieve titel: Past, Present and Future Book I

Pop / Soul
Label: Epic

1. Billie Jean (4:56)
  2. The Way You Make Me Feel (4:59)
  3. Black Or White (4:18)

met L.T.B.

4. Rock with You (3:43)
  5. She's Out of My Life (3:40)
  6. Bad (4:09)
  7. I Just Can't Stop Loving You (4:14)

met Siedah Garrett

8. Man in the Mirror (5:22)
  9. Thriller (6:00)

met Vincent Price

10. Beat It (4:21)
  11. The Girl Is Mine (3:44)

met Paul McCartney

12. Remember the Time (4:02)
  13. Don't Stop 'Til You Get Enough (6:07)
  14. Wanna Be Startin' Somethin' (6:06)
  15. Heal the World (6:24)
  16. Scream (4:38)

met Janet Jackson

17. They Don't Care About Us (4:44)
  18. Stranger in Moscow (5:44)
  19. This Time Around (4:21)

met The Notorious B.I.G.

20. Earth Song (6:46)
  21. D.S. (4:50)
  22. Money (4:42)
  23. Come Together (4:03)
  24. You Are Not Alone (5:45)
  25. Childhood (4:28)
  26. Tabloid Junkie (4:33)
  27. 2 Bad (4:50)

met Shaquille O'Neal

28. History (6:34)
  29. Little Susie (6:14)
  30. Smile (4:55)
Funky Bookie schreef:

Gelukkig heb ik ook de eeste persing, dus zonder censuur.

En dus ook het speciale bedankje aan de Nederlandse fans aan het einde van de best of cd

Money vind ik overigens wel een heerlijk nummer!

zalwelnikszijn!
Prachtige uitvoering van Earth Song hier. Vooral het stukje tussen minuut 5 en 6.

avatar van Rumour
Ik ben ook in het bezit van de eerste persing met sticker en gesproken boodschap, en zonder censuur. Dit is de duurste cd die ik ooit heb gekocht, ik geloof dat ik er toen 65 gulden voor heb betaald. Daarvoor kreeg je dan wel 2 van die mooie, goudkleurige schijfjes waarin de afbeelding van MJ was 'gestanst'.

Op de verzamelschijf blijft het zonde dat (net als op de latere uitgaven van Bad) het gesproken intro van I Just Can't Stop Loving You mist, en uiteraard had Smooth Criminal daarop niet misstaan.

Van de nieuwe nummers zijn Scream, They Don't Care About Us, Stranger in Moscow en Money favoriet. Hoewel niet alle nummers even sterk zijn (D.S., Childhood en 2 Bad zijn skippers) beschouw ik dit als het laatste volwaardige werk van MJ.

avatar van Dead_Presidents
This Time Around ?

avatar van lennon
Zit er zwaar aan te denken een veel te dure vinyl versie hiervan aan te schaffen.

Hoe groot is de kans op een rerelease van dit pakket vraag ik me dan af... alles van de man is al opnieuw uitgekomen, maar deze wordt op één of andere manier steeds vergeten...

keuzes......

avatar van catdog
lennon schreef:

keuzes......

catdog schreef:

Wellicht in 2020 een 25th Anniversary uiteindelijk

Ja....die bedacht ik me ook.. maakt de keuze niet makkelijker haha.

avatar van lennon
Toch maar besloten het te doen, heb nog een flink korting kunnen bedingen, waardoor het een redelijk acceptabele aankoop is geworden.

Mooi geluid op het vinyl. Ongecensureerde versie van They don't care about us, ook fijn.

Trots op deze aanvulling in de collectie.

catdog schreef:

Wellicht in 2020 een 25th Anniversary uiteindelijk

En dan vandaag iets soortgelijks... een Picture disc, 2 stuks, met daarop de "nieuwe" songs
jammer dat t PD is, want qua geluid is dat niet optimaal. Dus toch blij met mijn LP.

avatar van Rinus
Over cd 1 hoef ik niets te zeggen. Dat is allemaal bekend werk. Maar cd2 is het echte album en dat is goed. Hier levert Michael nog een stel klasse songs af in zijn bekende, soms wat nerveuze, stijl (bij de uptempo songs). Little Suzie vind ik een tegendraads juweeltje. De langere uitvoeringen van de single edits zijn voor mij een bonus. Uitstekende productie weer.

avatar van Poeha
Oh man wat blijft Tabloid Junkie toch een geweldige track. Staat hier al een tijdje op repeat.

Poeha schreef:

Tabloid Junkie junkie.

avatar van Twinpeaks
Stem op basis van cd 2 . De hits zijn allemaal wel te doen .Toch staat er voor mij ook wel wat zwak spul tussen. Met name D.S. vind ik een draak. Stranger In Moscow een aangename verrassing . 3 sterren

avatar van nuf
nuf
Ik dacht altijd dat dit een verzamelaar was, geen regulier album?

nuf schreef:
Ik dacht altijd dat dit een verzamelaar was, geen regulier album?

Het is een nieuw album (cd2) met een verzamel cdtje erbij. Echter, het weinig geïnspireerd klinkende nieuwe materiaal is i.m.o. slechts een voetnoot in zijn muziekgeschiedenis, met één hele goede song (Stranger in Moscow). En, je mag het niet zeggen, zijn funky rockende versie van Come together is lekkerder dan van die Engelse boyband.

avatar van musicfriek
Ehh, vergeet They Don't Care About Us niet, nummer is wederom weer zeer actueel. Vind ik wel wat beter dan het eveneens prachtige Stranger in Moscow

I am the victim of police brutality, now

musicfriek schreef:

I am the victim of police brutality, now

Ja, ik wilde 'm bijna noemen inderdaad. Met Scream zeker de beste van het overige materiaal en dus goed gekozen singles. Genietbaar maar muzikaal niet bijzonder vind ik.

avatar van paulmccuytney
Ik ben nooit echt een grote fan geweest van The King of Pop, maar als entertainer vind ik hem wel weer super. Over kant A (Greatest hits) kan ik vrij kort zijn: voor het merendeel tijdloos, alleen The way you make me feel en The girl is mine vind ik wat minder. Wat betreft kant B zijn met name Earth song, Stranger in Moscow en They don't care about us indrukwekkend en de rest middelmatig tot redelijk goed. Ook het nogal veel geprezen duet met zus Janet (Scream) kan er mee door maar meer ook niet. Al met al toch 3,5 sterren voor dit veredelde compilatie-album.

avatar van Gert1980
Ook ik geef het dit album niet meer dan 3,5 sterren. Ik vond MJ altijd leuk, maar niet meer dan dat. Wat mij vooral stoorde waren al die 'ieh oeh aah, hihi' geluidjes in ieder nummer, om over dat irritante 'shamoon' (schijnt straattaal te zijn!?) nog maar te zwijgen.
Ik vind het altijd bijzonder hoe men sinds zijn dood beweert dat Jackson altijd vernieuwend was. Thriller mag dit dat zijn geweest, maar de albums die daarna kwamen waren allemaal op safe gespeelde verlengstukken van het voorgaande studioalbum. Nergens nam hij nog een risico en dat heb ik altijd jammer gevonden. En ook die eeuwige liedjes over vrede en red de wereld op iedere album begonnen mij rond deze tijd aardig de neus uit te komen. Ook vrij hypocriet mochten de verhalen over Jackson waar zijn. Maar dat is weer een heel andere discussie.

De hits op dit album zijn natuurlijk allemaal prima en één groot feest der herkenning, maar schijf twee heeft mij op twee of drie nummers na nooit kunnen boeien. Uitschieter is het schitterende Stranger in Moscow, maar verder ook hier allemaal veilige midden jaren negentig liedjes die menigeen destijds had kunnen zingen.

kleine man
Vond ik Earth Song altijd erg kitsch, net eens een paar keer onbevooroordeeld geluisterd.
Tjezes, blijft kitsch, maar krachtiger kitsch dan de meeste kunst die ik ken. Ben overdonderd.

Zit nu even na te shaken, in tranen. Geweldig nummer toch hoor.

kleine man
Vreemd dat dit bij de reguliere albums staat, maar soit.

[edit] nou ja, dat heb ik ondertussen gelezen. De nieuwe nummers zijn in de meerderheid. Zelf wist ik dat niet dus, omdat ik nooit echt bijgehouden heb wat hij maakte, behalve zijn megahits natuurlijk. [/edit]

Heb het vorige week gekocht.

Dat klinkt saai, maar is het niet. Ben ondertussen 53 jaar, en in mijn puberjaren dus doodgegooid met MJ-muziek. Toen vond ik het helemaal niets. Moest er om lachen.

Maar de jaren verglijden, en de smaak groeit. Nu is sinds een paar weken de muziek van MJ echt goed tot me doorgedrongen. Wil niet meteen alles kopen, maar dit leek me een fijne binnenkomer. Echt genieten hoor. Ritme en melodie passen zeer goed bij elkaar.

Het gaat natuurlijk te ver om MJ een onderschatte artiest te vinden, want dat is hij helemaal niet, maar ik heb hem nooit op de waarde kunnen schatten die hij nu voor me heeft. Heerlijke muziek.

Alles heeft zijn tijd.