Cloud Nine - Waterland (1985)

Label: Ariola

1. Blue Gardens (4:38)
  2. Fraction of a Second (3:58)
  3. Poison (2:46)
  4. It Started When the Rain Came (4:49)
  5. Waterland (3:50)
  6. Wordporridge (2:37)
avatar van foxhusky
"Waterland" is de eerste en enige plaat van de Nederlandse New Wave groep Cloud Nine uit Haarlem. Nooit op CD verschenen en dus heb ik een paar jaar geleden de vinyl mini-LP zelf maar op CD overgezet.

Robert Jan Stips en Henk Hofstede van The Nits hebben dit album geproduceerd, de technicus was Jaap Eggermont.

Deze plaat heb ik altijd samen gedraaid met de mini-LP "Uncertain and Wild" van de groep Tent. Beide groepen kwamen uit Nederland, speelden New Wave, hadden een zangeres en beide platen werden in 1985 uitgebracht. Ik heb ze dan ook nu samen op één CD gezet, ruimte genoeg... Toch klinkt de muziek van Cloud Nine iets minder stevig en toegankelijker dan de muziek van Tent.

Beste nummer is voor mij "It started when the rain came". Echt een lied dat blijft hangen in je geheugen. Heerlijk. De andere vijf tracks zijn ook zeer de moeite waard.

avatar van Safri
Ik ken alleen Waterland en Fractions of a second. Hopelijk kan ik de rest ook nog ergens een keer horen.

avatar van Manfield
Synthwave met mooie zang van Petra Lugtenburg. Met 6 nummers toch best gevarieerd. Bevat zowel up-tempo (It Started When the Rain Came & Fraction of a Second) alsmede enkele meer ingetogenere nummers (Waterland & Wordporridge). Het titelnummer bevalt me het meest.

Ik heb deze LP al jaren in huis maar nu voor het eerst op de draaitafel. Hij was van mijn vriendin Minique Boonacker. Zij wist mij ooit te vertellen dat 1 van de jongens Van Buuren vroeg is overleden en dat er zeer weinig van deze platen in omloop zijn. Mooie stem en echt muziek uit de tachtiger jaren.