Willie Nelson - Shotgun Willie (1973)

Country
Label: Atlantic

1. Shotgun Willie (2:40)
  2. Whiskey River (4:05)
  3. Sad Songs and Waltzes (3:08)
  4. Local Memory (2:19)
  5. Slow Down Old World (2:54)
  6. Stay All Night (Stay a Little Bit Longer) (2:36)
  7. Devil in a Sleeping Bag (2:40)
  8. She's Not for You (3:15)
  9. Bubbles in My Beer (2:34)
  10. You Look Like the Devil (3:26)
  11. So Much to Do (3:11)
  12. A Song for You (4:22)
Stijn_Slayer
Met dit album is Willie Nelson eigenlijk een beetje een moderne variant van Hank Williams, al schat ik Williams wel een stuk hoger in. Shotgun Willie is een plaat om met een korreltje zout te nemen. Kijk alleen al naar de stereotype titels. Ik kan wel om dat dik aangezette, puur Amerikaanse geluid glimlachen.

avatar van spinout
Het sobere A song for you is het topnummer.

avatar van heartofsoul
Dit zou best eens één van de betere albums van Willie Nelson kunnen zijn. Het werd niet alleen perfect geproduceerd (namelijk door Arif Mardin), het staat ook nog eens vol met mooie songs, en de meeste daarvan werden door Nelson zelf geschreven. De invloeden van de meer traditionele country en zelfs western swing zijn duidelijk hoorbaar, maar de plaat rockt ook een beetje, gesteund door een keur van uitgelezen musici. Voor mij een onmisbaar album, en dat terwijl dat lang niet van al zijn albums gezegd kan worden.

avatar van AbleMable
Shotgun Willie was in 1973 het eerste wapenfeit van Willie Nelson na zijn breuk met RCA en vertrek uit Nashville. En Shotgun Willie kan samen met Honky Tonk Heroes van Waylon Jennings gezien worden als de twee albums waarmee de outlaw beweging in de country op gang kwam.
De opener en titelsong is heerlijke, lome country-funk. En met Devil in a Sleeping Bag staat er nog een fijne country -funk nummer op dit album. Maar ook de Western Swing van het tragikomische, Bubbles In My Beer, mag er wezen en zet een Saloonachtige sfeer neer. Andere toppers op dit album zijn voor mij, Whiskey River en de mooie tearjerker, She's Not For You met een gevoelige steelgitaar. En dan sluit het album ook nog eens af met een prachtige verstilde versie van Leon Russel's, A Song For You. Het album blijft over zijn geheel prima overeind en kan, wat mij betreft, gezien worden als een van Nelson's beste.

avatar van Juul1998B
Wat een klassiekertje, Willie blijft een van de grote 4 country sterren en dit is o.a. waarom!