Vera Groningen: Beauty in the Underworld (1990)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Label: Vera

1. Scientists - Murderess in a Purple Dress (2:45)
  2. The Feelies - Crazy Rhythms (4:46)
  3. Sylvia Juncosa - The Desert Song (3:04)
  4. The Dream Syndicate - 50 in 25 Zone (5:01)
  5. Sonic Youth - Broken Eye (3:55)
  6. The Leaving Trains - So Fucked Up (2:59)
  7. Dinosaur Jr. - The Lung (4:53)
  8. The Nomads - Real Gone Lover (2:26)
  9. Alex Chilton - The Rubber Room (6:02)
  10. The Gun Club - Sexbeat (4:18)
  11. Giant Sand - Underground Train * (7:27)
  12. Naked Prey - The Story Never Ends * (8:45)
  13. De Artsen - Nico-Ode * (5:53)
  14. Thin White Rope - Mr. Limpet * (3:38)
avatar van lebowski
Vond deze van de week in een Duitse platenzaak, heerlijke live-opnamen, waarvan ik zo ongeveer de helft - if my memory serves me right - zelf heb bijgewoond.

avatar van Oldfart
Een echt hebbeding

maar heeft deze plaat niet 14 tracks? Ik mis Giant Sand, Naked Prey, De Artsen en Thin White Rope...

avatar van lebowski
freakystyle schreef:

Op mijn lp staan in ieder geval maar 10 tracks, zie net dat de nummers die jij noemt wel op de cd-release staan. Wel jammer, want de concerten van Naked Prey behoren tot de beste die ik in de die tijd in Vera heb gezien.

Edit: Ik heb inmiddels een correctie doorgestuurd.

avatar van EttaJamesBrown
Allemaal acts waar ik (tot mijn spijt) niet bij ben geweest. De plaat wel lekker thuis. Peter Weening kan trots op mij zijn.

avatar van Premonition
Tja, ik heb deze plaat dan wel niet, maar kan als regelmatige Vera-bezoeker in de jaren tachtig er wel iets over zeggen. Net als lebowski heb ik veel van deze bands aan het werk gezien in Vera. Vera begon in 1985 hun programmering aan te passen. De Angelsaksische wave/postpunk ging de deur uit ten faveure van Amerikaanse garagebands. Dat paste in de tijdsgeest, maar het eigenzinnige sfeertje dat altijd in Vera heerste verdween ook. Dit album laat helaas met name de garagebands vanaf midden jaren tachtig horen, opwindende concerten daar niet van, maar bv het concert van Virgin Prunes uit 1982 of Cocteau Twins uit 1986 had hier niet misstaan.

avatar van EttaJamesBrown
Mijn eerste VERA-concert was Mudhoney in 89.

avatar van philtuper
EttaJamesBrown, Oldfart, freakystyle, lebowski. Ik vroeg me dus af of deze plaat een aanschaf waard was. De Verakelder heb ik helaas door de afstand (Venlo-Groningen) veel te weinig van binnen gezien maar hier staan wel veel interessante bands op. Benieuwd naar de kwaliteit van de opnames.

avatar van EttaJamesBrown
Zo, ik heb weer een goede reden om dit weekend dit plaatje op te zetten.
Het zijn trouwens opnames uit de grote zaal (wat erg relatief is) en niet uit de kelder. Die kelder is voor biertjes achteraf. Of vooraf natuurlijk.

To be continued.

avatar van Venceremos
Vera Downstage is anders een vermaard begrip in Stad en Ommeland...

avatar van EttaJamesBrown
I know. Ben ook daar wel eens bijgeweest. De laatste keer toen Dan Stuart wegens te weinig verkochte kaartjes naar de kelder uitweek.

avatar van EttaJamesBrown
Gaat het jou om de geluidskwaliteit of om de kwaliteit van de composities? Dan weet ik wat ik na dit weekend moet schrijven. Beide heb ik nu niet helemaal scherp.

avatar van Jan Wessels
Grappig, in Vera indertijd van dit rijtje alleen maar The Gun Club gezien. De programmering daarvoor vond ik persoonlijk wat spannender. Onder andere toen Kowalski en The Saints gezien. Memorabele optredens!

EttaJamesBrown schreef:
Lekker. Meer dan twee jaar na dat kom ik dit schrijven weer tegen. Ging me eigenlijk om de geluidskwaliteit want dat de muziek goed is wist ik natuurlijk al!

avatar van koosknook
Hele toffe bands staan hier tussen.
Van mijn roots in de Gigant in Apeldoorn konden ze eind jaren '70, begin jaren '80 ook wel een mooie compilatie maken, alleen zijn er (na mij weten) geen muziekbanden opgenomen /bewaard (gebleven).
Hier, voor de vuist weg, enkele bands die daar in die tijd hebben opgetreden (en hws. ook in Vera en Roosje hebben gestaan):
1. U2
6. Fairport Convention
7. Elvis Costello
8. Fischer Z
9. Comsat Angles
10. Nirvana (kwamen nog in '89)
Als een soort van huisbands fungeerde AA & The Docters, Herman Brood & His Wild Romance, Gruppo Sportivo, The New Adventures en Vitesse
En soms mis ik het wel hoor, al die leuke bandjes om gewoon naar toe te gaan in een oud aftands gebouw met pakweg 250 mensen in een zaaltje.

koosknook schreef:

Kun je gewoon voor naar Vera komen: hoewel er sinds afgelopen zomer moderne toiletten aanwezig zijn, blijft het een 14e-eeuwsch gebouw.

avatar van EttaJamesBrown
Vanavond Motorpsycho. Ik ben erbij.

avatar van koosknook
Ik ben stront jaloers op jullie. Ik kom graag weer eens een keer in Vera ( is zeker een fijne plek). Maar vanavond ga ik naar Doornroosje; naar Finn Andrews. Ik ben stikbenieuwd!

koosknook schreef:

Je gelooft het niet, maar Finn zie ik vrijdag in Vera. Ik hoop op liedjes van de vroege Veils.

avatar van Venceremos
Het oude Roosje ook een keer mogen meemaken, bij Timber Timbre. Had ook wel wat, zo'n oude kleuterschool middenin een woonwijk.