Raymond van het Groenewoud - Ik Doe Niet Mee (1975)

Alternatieve titel: Master Serie

Belgiƫ
Label: Philips

1. Bierfeesten (Als Ik Dit Maar Heb) (5:11)
  2. Mijn Schoolgaande Jeugd (2:46)
  3. Janneman Robinson (4:14)
  4. Ik Wil de Grootste Zijn (3:19)
  5. Gelukkig Zijn (3:42)
  6. Rock 'N Roll (3:08)
  7. Het Gekke Meisje (4:53)
  8. De Eerste Minister (3:04)
  9. Mier Te Zijn (3:31)
  10. Het Einde van de Wereld (4:39)
  11. Rivier (3:37)
  12. Ik Doe Niet Mee (3:13)
LoveStoned
"Je Moet Eens Weten Hoe Gelukkig Ik Was" Is het eerste album van Groenewoud. Maar "Ik Doe Niet Mee" is wel zijn eerste écht goede album. Janneman Robinson is meesterlijk. Mijn Schoolgaande Jeugd is ook geniaal. Maar Liedjes als Mier Te Zijn & Rivier zijn minder nummers. Rock 'N Roll is het meest verschrikkelijkste nummer die in de Vlaamse geschiedenis ooit heeft plaats gevonden. Maar nummers als De Eerste Minister & Het Gekker Meisje maken het dan meteen weer goed.

Kortom: Een erg leuk album. Maar je ziet wel dat hij toen nog veel moest leren. 3.50

EVANSHEWSON
Best een zeer genietbaar vroeg album van Raymond. Bierfeesten is al meteen een topper van jewelste, Mijn Schoolgaande Jeugd is een messcherpe aanval op het schoolsysteem, Ik Wil De Grootste Zijn is natuurlijk schertsend bedoeld, Mier te Zijn vind ik ongehoord sterk chanson, Tom Waits en Warren Zevon evenwaardig!

En Gelukkig Zijn is van een bovenaardse schoonheid en tristesse, duizend maar bravo!

Dat Raymond véél in zijn mars had, was toen al zeer duidelijk.

***1/2

avatar van freddze
LoveStoned schreef:
Maar Liedjes als Mier Te Zijn & Rivier zijn minder nummers

Mier te zijn is juist schitterend, vooral die laatste strofe:

Soms zijn daar voeten, groot en lomp en plat
Mieren die wroeten zijn plots heel’maal plat
‘t Is geen zekerheid lang mier te zijn...

LoveStoned
De tekst is geweldig, maar bij die melodie denk ik steeds: wat moet ik hier nou mee?

avatar van freddze
Was dat toen niet met zijn begeleidingsorkest De Centimeters?

Tja, die melodie van Mier Te Zijn... mischien niet zo hoogstaand, maar toch zit het allemaal goed in mekaar hoor. Als ik die strijkers aan het begin van dat nummer hoor, denk ik altijd dat er een Frank Sinatra nummer zit aan te komen.

Maar ik vind liedjes toch altijd fijn als de muziek zo goed inspeelt op de teksten, bv. dat hier die dreigende strijkers ook steeds tekstfragmentjes als deze vergezellen:

Werken en werken tot aan de dood.
Realiseren, "Ik word gekloot".

avatar van c-moon
De geweldige tweede plaat van de Godfather van de Belgische Rock !
(en dus niet een 'best of, of verzamel, zoals verkeerdelijk bij de alternatieve titel vermeld staat).

Met het sublieme "Bierfeesten (Als Ik dit maar heb)", het fantastische "Gelukkig zijn", het al even geweldige "Ik doe niet mee" en het hilarische "Ik wil de grootste zijn" (!)

En het is natuurlijk ook wee genieten van het superkritische (zoals al eerder aangehaald) "Mijn Schoolgaande jeugd" en een nummer zoals "Het Gekke Meisje"...

Ja, een héél sterke tweede plaat van Raymond, en er zou nog véél meer goeds komen, maar dat wisten we toen n og niet natuurlijk....

avatar van dazzler
Hoes aangepast aan die van de orginele vinyl release op Philips uit 1975.
Later werd het album door EMI heruitgebracht op CD met een andere hoes.

avatar van dazzler
IK DOE NIET MEE 1975

Raymonds kleinkunstplaat op het Philips label.
Het label dat 70% van alle Vlaamse kleinkunst uitbracht.

Bekenste nummers zijn hier de ballad Gelukkig Zijn
(bestaat zelfs een single release van), Ik Wil de Grootste Zijn
en het in een protestsongjasje gestoken Mijn Schoolgaande Jeugd.

Het album zou later in verschillende versies heruitgebracht worden.
Waaronder meermaals in de budget Master Serie van Universal.

avatar van Maestro B
Geweldige LP/CD van begin tot eind en naar mijn bescheiden mening met een geweldig groots 'Mier te zijn'. Groot zijn in zoiets kleins, het is weinigen gegeven maar Raymond des te meer.
Eén van dé platen van mijn rijpere jeugd.

avatar van jorro
Om de een of andere reden heb ik weinig met veel nederlandstalige muziek. Leid de tekst me te veel af van de muziek? Ik vermoed het. De muziek staat (ook) op dit album geheel in dienst van de tekst. Muzikale hoogstandjes zijn niet te vinden op dit album. Tekstuele zijn er voldoende.
2,5* voor de muziek en 4,5* voor de teksten, maakt totaal toch 3,5*.

Het album staat op plaats 50 (gedeeld) in de jaarlijst Oor 1976