Madrugada - Madrugada (2008)

4,03

Noorwegen
Label: EMI

1. Whatever Happened to You? (5:38)
  2. The Hour of the Wolf (4:26)
  3. Look Away Lucifer (5:10)
  4. Honey Bee (5:32)
  5. New Woman, New Man (4:19)
  6. What´s on Your Mind? (4:00)
  7. Highway of Light (6:36)
  8. Valley of Deception (5:06)
  9. Our Time Won´t Live That Long (7:16)
197 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Kronos
geplaatst: 12 december 2008, 14:08 uur [permalink]
Dit album staat bij mij op de vijfde plaats in de top 10 2008.

avatar van Facedown
geplaatst: 16 december 2008, 22:12 uur [permalink]
Iemand die me kan zeggen met welke groep of welke sound je dit kan vergelijken?

Edit: Nevermind, ik zie hier veel de naam Nick Cave vallen, en aangezien het aardig stemgemiddelde zou ik dit album wel eens blind kunnen aanschaffen.

Aloanator
geplaatst: 18 december 2008, 21:28 uur [permalink]
Nog een lied ter nagedachtenis voor Robert Buras?
Ik dacht dat dit al ter nagedachtenis van Robert Buras was: http://www.youtube.com/watch?v=vZB_7bmXjbE&feature=...
Ook een prachtig nummer, alleen een saxefoon intro van 3 minuten.
Misschien heb ik het wel fout en is het gewoon een nummer van een van de andere band waar Buras mee heeft samengewerkt met vocalen van Sivert Høyem. Blijft sowieso prachtig...

Aloanator
geplaatst: 18 december 2008, 21:31 uur [permalink]
2 minuten zoeken wijst uit dat het een nummer van Buras' andere band (My Midnight Creeps) is in een gezamelijke uitvoering

avatar van Samsidesalad

geplaatst: 27 december 2008, 16:49 uur [permalink]
blind aanschaffen vind ik erg risicovol, ik zou als ik jouw was toch minimaal eerst even downloaden

avatar van Lee Malone
geplaatst: 27 december 2008, 17:21 uur [permalink]
Blind aankopen is voor mij nochtans net wel leuk. Als je aankoop eens tegenvalt, vergeet je dat album toch zo. De keren dat het echter wel een topper blijkt te zijn daarentegen, nou, dan blijft die je echt wel de rest van je leven bij!

Trouwens ik ben ooit "blind" naar deze band gaan kijken (2003? in de Handelsbeurs in Gent), ik kan je verzekeren dat dat in alle geval wél een goede keuze was.

geplaatst: 31 december 2008, 10:29 uur [permalink]
Wat mij betreft wat te laag geeindigd in de top 100 van musicmeter. Maar wat doe je eraan. Zelf had ik deze plaat op de derde plaat staan en heb hem bijna blind aangeschaft. Had alleen de single look away lucifer geluisterd en dat zei mij al voldoende.

geplaatst: 2 januari 2009, 00:05 uur [permalink]
Ik had hem op 2 staan zelfs. Vind het nog steeds een klasse plaat!!!

avatar van Dn!S
geplaatst: 4 januari 2009, 15:07 uur [permalink]
Ik snap de ophef niet? Dit is geen slechte muziek hoor, luistert lekker weg en alles, maar bijzonder durf ik dit nauwelijks te noemen. Look Away Lucifer is trouwens wel sterk. De rest mist interessante melodieen en ontwikkelingen om echt bij te blijven.

geplaatst: 4 januari 2009, 18:05 uur [permalink]
Oh ik vind juist de melodien erg mooi. De riffs zijn raak, lekkere hooks en dat in combinatie met de vocals zorgen ervoor dat het me echt heeft weten te raken. Maar jij kan natuurlijk een hele andere ervaring en beleving hebben, daar is niks mis mee .

avatar van StuF
geplaatst: 10 februari 2009, 22:53 uur [permalink]
ik snap de ophef wel. ik begin dit album zo langzaamaan als een klein meesterwerkje te beschouwen. het duurde even voordat het kwartje viel (in het begin "luisterde het lekker weg," maar daar hield mijn ervaring ook wel op), maar nu kunnen de nummers me stuk voor stuk raken.
het is zo lekker ingetogen, op een ernstige manier, wat goed past bij de wat gewichtige thematiek. maar het is niet ingetogen in de zin van tam of sober, integendeel, de spanning wordt met klasse vastgehouden. en als die je eenmaal bevangen heeft, en dat is bij mij ondertussen vanaf de allereerste noot, dan laat die je niet meer los. dit album pakt me bij de lurven. absolute klasse.

geplaatst: 11 februari 2009, 14:53 uur [permalink]
StuF schreef:
dit album pakt me bij de lurven. absolute klasse.

Dat had ik ook inderdaad. Heb hem net weer eens opgezet en ben weer zwaar onder de indruk van het album wat op nummer 2 eindigde van m'n 2008 eindlijst. Dit blijft prachtig!!!

avatar van ErikM
geplaatst: 4 mei 2009, 16:25 uur [permalink]
Met terugwerkende kracht misschien wel de beste plaat van 2008.

geplaatst: 24 juni 2009, 09:31 uur [permalink]
Vrees dat DNS het niet vaak genoeg gehoord heeft of er niet voor open staat. Mi gewoon een van de beste bands van de laatste 10 jaar. Toch erg jammer dat dit geen vervolg meer gaat krijgen. Zoals eerder ook aangegeven is heeft deze band altijd een spanning in de nummers en waar veel bands dan met een clichematige einde zitten. Kunnen zij deze vaak achterwege laten en de spanning toch in de nummers behouden en dan ben je een grote. Eigenlijk zou zo'n band een keer de doorbraak moeten maken in plaats van al die Engels/Amerikaanse bandjes met hetzelfde geluid. Maar dat is denk ik teveel gevraagd.

avatar van Lennonlover
geplaatst: 24 juni 2009, 09:37 uur [permalink]
Dn!S schreef:
De rest mist interessante melodieen en ontwikkelingen om echt bij te blijven.

als je dat zegt moet je'm nog een paar keer meer beluisteren.

avatar van Lennonlover
geplaatst: 24 juni 2009, 09:38 uur [permalink]
blonde redhead schreef:

dit was niet hun laatste. Ik dacht dat ze gewoon een studioband gingen worden en stoppen met optreden.

geplaatst: 24 juni 2009, 13:32 uur [permalink]
blonde redhead schreef:

daar ben ik het zeker mee eens. dat ze gestopt zijn heeft te maken met het overlijden van gitarist Buras. Een voldoende vervanger konden ze niet vinden. Wie kent overigens de recente soloplaten van Sivert Hoyem?

avatar van djarend
geplaatst: 27 juni 2009, 16:31 uur [permalink]
weet niet wat jij recent vind, laatste is uit 2007 en is zeker goed, gewoon geweldige stem, maar haalt het niet bij Madrugada. Ik heb ook wel kleine hoop dat ze nog wel doorgaan, misschien idd niet meer live optredenm nu ja, we zullen zien.....

geplaatst: 21 augustus 2009, 16:10 uur [permalink]
De nieuwe plaat van Sivert Hoyem komt 28 september uit, echter alleen in Noorwegen .

geplaatst: 20 oktober 2009, 13:06 uur [permalink]
Dan maar lekker pindakazen.

geplaatst: 20 oktober 2009, 13:13 uur [permalink]
En laten we toch hopen dat ze doorgaan. Wel triest dat ik ze nooit live gezien heb, Maar dan maar als ze nog maar een cd uitbrengen die een beetje in de buurt komt van dit niveau ben ik wel tevreden.

avatar van De Geu$
geplaatst: 25 oktober 2009, 11:42 uur [permalink]
Ze hebben gewoon 5 sterke albums uitgebracht. gewoon één keer per jaar door Europa toeren met oud materiaal vind ik al prima

geplaatst: 1 december 2009, 13:24 uur [permalink]
Ben wel benieuwd aan de hand van het commentaar hier, nummertje 1 knalt nu in mn oren en klinkt 'gewoon' heel lekker. Redelijk simpel en basic maar wel met een duidelijke ziel, nu kijken hoe de rest is .

geplaatst: 2 december 2009, 12:10 uur [permalink]
Zo geweldig vind ik het tot dusver niet , lijkt me vooral live leuk om te zien, al zijn ze daarmee gestopt. Misschien groeit het nog, maar tot dusver zit er bij mij niet meer in dan 3*.

geplaatst: 2 december 2009, 19:04 uur [permalink]
panjoe schreef:

Eigenlijk is het beter om je reactie pas te geven als je een cd minstens een paar keer helemaal gehoord hebt. Reactie na een nummer gehoord kan ik niets mee.

avatar van -SprayIt-
geplaatst: 17 januari 2010, 12:11 uur [permalink]
What's on ur mind _0_
4.5*

Einde bericht

geplaatst: 11 februari 2010, 14:47 uur [permalink]
bertus99 schreef:

Vandaar ook dat ik nog geen oordeel gaf . En bij het gegeven of jij wat met een reactie van mij kan sta ik niet stil bij het plaatsen, excuses.

Al hou ik wat meer van smerige of wat vrolijkere rock, moet ik zeggen dat weinig recente rockartiesten zo sterk emoties overdragen als Madrugada. Er mag dan ook zeker een halfje bij, wellicht groeit dit nog door.

geplaatst: 12 februari 2010, 11:31 uur [permalink]
panjoe schreef:

Inderdaad Panjoe, daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens. Al vind ik dit niet het beste Madrugada-album. Dat blijft Industrial Disease voor mij.

avatar van corn1holio1

voltazy
geplaatst: 12 februari 2010, 13:07 uur [permalink]
corn1holio1 schreef:

Hmm, dat album ken ik nog niet

dat zijn de beste nummers van beide beste albums van madrugada, logisch dat dat z'n favoriet is