Allen Toussaint - Motion (1978)

Soul / R&B
Label: Warner Bros.

1. Night People (4:19)
  2. Just a Kiss Away (4:10)
  3. With You in Mind (3:44)
  4. Lover of Love (3:18)
  5. To Be with You (3:25)
  6. Motion (6:02)
  7. Viva La Money (3:31)
  8. Declaration of Love (4:39)
  9. Happiness (3:24)
  10. The Optimism Blues (3:05)
avatar van Ducoz
Allen Toussaint, eigenlijk begin ik op een raar 'moment' in zijn discografie met beoordelen en 'reviewen' van zijn werk..

Maar, wellicht omdat meerdere mensen die hier bij ons op MusicMeter kijken naar wat de algemene opinie per plaat is, het lijkt mij noodzaak dat er hier eens wat duidelijkheid wordt verschaft waarom deze plaat nou zoveel minder scoort dan al het voorgaande werk. (Voor dat ik stemde zat hij op 2,90)

De late jaren 70 (en on and on) waren, voor mij persoonlijk, geen goede muzikale jaren. Disco deed zijn intrede, muziek werd elektronischer, genres verdwenen of verwerden tot crossovers.
Bij deze Toussaint was ik erg huiverig voor discoinvloeden.. en die zijn niet of nauwelijks te bespeuren hier.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat dit minder funky en 'rauw' is dan de voorlopers. Het is allemaal zoetjes en zwoel. Dat past Toussaint prima, al verwacht je van hem wat rijker gearrangeerde funk. Dit is meer late, zomerse avond zwoele soul..

Alsof je snel een zijstraat pakt van Bourbon Street.. langs de oude huizen, barretjes, restaurants en Voodoo Shops.. weg van de drukte, de lichten, de geluiden.. de geuren van pittig eten.. walmen van het hossende publiek.. richting de promenade langs de Mississippi, waar een steamboat vertrekt en de volle maan te gemoed puft.. deze plaat is een aangenaam briesje.

avatar van Edgar18
Ducoz schreef:
Mooi beschreven! Ben je er zelf geweest?

avatar van Ducoz
Edgar18 schreef:
Mooi beschreven! Ben je er zelf geweest?

Zeer zeker! September 2018 via omzwervingen in New Orleans belandt en daar twee dagen te voet alles verkend (en met het trammetje, want het is bloedverziekend heet overdag). Prachtige, swingende stad die af en toe lijkt mee te deinen op de muziek; de basis van de stad is op het moeras gebouwd.