End of Green - Last Night on Earth (2003)

Duitsland
Metal / Rock
Label: Silverdust

1. Evergreen (4:42)
  2. Tormented Sundown (3:22)
  3. Demons (4:22)
  4. Dying in Moments (4:26)
  5. Queen of My Dreams (9:29)
  6. Tragedy Insane (3:40)
  7. Highway 69 (3:25)
  8. Melanchoholic (4:57)
  9. Emptiness / Lost Control (13:49)
avatar van Killeraapje
Soms heb je van die bands waarbij je bij het horen van de eerste tonen al weet dat het goed zit. End of Green heeft de zware gitaren die ik graag hoor en vooral een zanger die met een onbenaderbare diepe stem zingt over zijn persoonlijke ellende. De band zelf spreekt hier overigens heel relativerend over en heeft de muziek wel eens omschreven met de term „Depressed Subcore" In de praktijk betekent dit dat de riffs zwaar zijn en dat tekstueel alles over depressie, dood, pijn en uiteraard liefde gaat. Zeg maar de mooie dingen van het leven!

Op dit vierde album van de band wordt de lijn van de bijzonder sterke voorganger End of Green - Songs for a Dying World (2002) naadloos doorgetrokken. De liefde voor Type O Negative is nog steeds duidelijk voelbaar maar End of Green is veel meer dan dat. Invloeden van de betere Nu Metal bands en ook de nodige blues invloeden zijn niet te ontkennen.

Het album opent bijzonder sterk met het traag startende Evergreen dat volledig losbarst na een hartverscheurende noodkreet van de zanger die gedurende het verloop van het nummer steeds weer terug komt. De riff heeft wel wat weg van Deftones maar wat End of Green neerzet klinkt in mijn oren veel beter.

Daarna volgen een aantal degelijke rockers waarna we uitkomen bij een van de prijsnummers van het album. Het bijna 10 minuten durende Queen of My Dreams. Een zwaar melancholisch nummer over rouwverwerking. Zanger Michelle Darkness zet hier zijn Blues geluid in en draagt met zijn steeds intenser wordende zang het volledige nummer. Vele jaren later hoorde ik de Unplugged versie op het Silent Night album en ging het nummer opnieuw waarderen. Tot op de dag van vandaag vind ik het een van de hoogtepunten uit hun werk.

Na zoveel droefheid en melancholie is het dan weer tijd voor wat meer Up Tempo werk zoals Tragedy Insane en Highway 69. Twee nummers waarbij de band laat horen lekker te kunnen rocken hoewel de teksten geen druppel optimistischer zijn dan in hun droevige ballades. Als liefhebber van melancholie verwacht je natuurlijk niet anders. Een standaard rocker met de titel Melanchoholic kan dan natuurlijk ook niet uitblijven.

Het slotstuk Emptiness / Lost Control vat voor mij alles samen wat ik zo goed vind aan deze band. Het zijn eigenlijk twee nummers die naadloos in elkaar overlopen. Emptiness is een langzaam opgebouwde ballade waarbij de zanger slechts begeleid wordt door een tergend langzame riff in de vertrouwde Type O Negative stijl om daarna naadloos over te gaan in een ongeremde woede-uitbarsting van frustratie en verdriet die een dikke zes minuten aan blijft houden om uiteindelijk langzaam tot stilstand te komen met de mooie klanken van een wegstervende piano.

Bij mijn eerste End of Green concert in Keulen mocht ik ze dit nummer live horen spelen en tot op de dag van vandaag is dat nog steeds een van mijn grootste kippenvel momenten bij een concert. Emptiness / Lost Control is voor mij een van die nummers die wat extra's hebben. Een nummer dat je opzet als je het even niet meer weet en gewoon wilt ondergaan. Om daarna te beseffen hoe gelukkig je eigenlijk bent en dat je snel het complete werk van de band in huis moet halen.

Mocht het naar aanleiding van het bovenstaande nog niet duidelijk zijn: Voor de melancholische zielen onder ons kan ik dit album zeer aanbevelen!!

Voor de volledigheid nog even mijn drie favoriete nummers van deze plaat:

End Of Green - Evergreen - HQ - YouTube

end of green Queen of my dreams - YouTube