Heidevolk - Walhalla Wacht (2008)

Folk / Metal
Label: Napalm

1. Saksenland (5:38)
  2. Koning Radboud (3:40)
  3. Wodan Heerst (8:04)
  4. Hulde aan de Kastelein (1:03)
  5. Walhalla Wacht (4:11)
  6. Opstand der Bataven (4:36)
  7. Het Wilde Heer (5:48)
  8. Naar de Hal der Gevallenen (1:59)
  9. Zwaarden Geheven (4:08)
  10. Dageraad (2:22)
avatar van Dexter
Een nieuw album van deze Nederlandse folkband. Voorganger De Strijdlust Is Geboren was in ieder geval een goed album dat zeker mee kan gaan in de Duitse en Scandinavische folkscene. Het zal me dus benieuwen.

godlydevil7
Het benieuwd mij ook, ze lieten op Wodan Heerst al een beetje een andere stijl horen, hoewel het nog steeds typisch Heidevolk was. Ik wacht met smart op deze cd, ik vraag me af of dit net zo goed is als Wodan Heerst of De Strijdlust Is Geboren...

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb de promo al gehoord, zit er alleen steeds zo'n berichtje doorheen. Dit album steekt echt al een stuk professioneler in elkaar dan de voorganger en is gewoon heel erg verbeterd, meer tempowisselingen ook. Nu moet ik zorgen dat ik het origineel haal, zal z'n geld zeker waard zijn zoals ik gehoord heb op de promo.

Wallofthrash
ik heb de promo ook gehoord en ik moet zegge dat ik dit album een stuk beter vind dan de strijdlust is geboren. de nummers steken beter in elkaar en de productie is echt tof geworden. ik zal hem ook origineel kopen, dat is het zeker waard!

WODAN HEERSCHT!!

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb hem nu dus, zoals ik al hoorde is het gewoon geweldig. Een must have voor iedere Heidevolk fan en Pagan/Folk Metal liefhebber.

avatar van Dexter
Ik heb hem ook en ik ben het volmondig eens met Wallofthrash en Stijn_Slayer: heerlijk album. Verheug je godlydevil7, ik vind hem beter dan de vorige full-length
Beste album uit dit jaar dat ik heb gehoord Jammer dat er al meteen zo'n lage stem is uitgebracht, ik zou graag willen weten wat die user er zo slecht aan vond.

avatar van Wrathchild
Ik kan er helaas niet zo heel veel mee. Het idee is erg leuk, de uitvoering best aardig, maar als je dit schijfje naast bv Ur Jordens Djup legt, blijft er maar heel weinig van over. Leuk geprobeerd, maar aan mij niet besteed.

Een prachtig album en wederom erg goede nummers. Ik vind hem beter dan zijn voorganger. Hopelijk blijven ze zulke goede muziek maken.

godlydevil7
Ik vind dit inderdaad een enorm mooi album. Zo mooi zelfs dat het voor mij vijf sterren waard is!

avatar van dennisrammstein
zeker leuk plaatje, alleen live is het nog veel leuker!

avatar van jasper1991
goede muziek maar lijkt soms weleens te veel op elkaar, hulde aan de kastelein is wel mijn bier-anthem!
jammer dat niet iedereen hem kent

avatar van Edwynn
Een zeer eigenzinnige bandje dit, dat wel. Leuke teksten en verstaanbaar ook. Maar na enkele nummers kan ik een geeuw niet onderdrukken. En wat een ongelooflijk saaie vocalen.
Nee, dit is niets voor mij.

avatar van horrorfreak7
De muziek is zeker niet slecht, alleen waarom nou in het Nederlands zingen , en dan nog met zulke eentonige vocalen.

Het had zoveel beter kunnen zijn

avatar van freitzen
Prima album van een band met een geslaagde eigen stijl. Uitschieter is Wodan Heerst, heerlijke solo ook. De intermezzo's zijn helaas nogal zwak, daar kunnen ze nog een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld Finntroll.

Niet perse mijn type muziek, maar Wodan Heerst is geniaal

avatar van Kondoro0614
Niks voor mij, het Nederlands talige metal!

avatar van lennert
Enorme stap vooruit! Waar op het vorige album de twee zangers op dezelfde hoogte zongen en het geheel vrij onverstaanbaar was, zijn Joris en Mark hier perfect op elkaar afgestemd. De openingstrack is fantastisch episch en zet meteen aan tot drinkhoorns in de lucht hijsen en meebrullen. Wodan Heerst, Walhalla Wacht en Zwaarden Geheven zijn eveneens snel en stoer, terwijl Hulde Aan De Kastelein en Naar De Hal Der Gevallenen akoestische drankliederen zijn. Het Wilde Heer is een ander hoogtepunt met zijn afwisselende structuur en grootse zangpartijen.

Walhalla Wacht is in ieder opzicht een verbetering ten opzichte van het debuut door de betere composities, productie en zang. Op dit punt was het al duidelijk dat Heidevolk internationaal hoge ogen kon gaan gooien.

Voorlopige tussenstand:
1. Walhalla Wacht
2. De Strijdlust Is Geboren

avatar van RuudC
In 2008 woonde ik voor korte tijd in Göteborg, Zweden. Ik kan me nog wel herinneren dat ik enigszins verbaasd was dat dit album plots in de platenbakken lag. Vooral omdat het een Nederlands product is met Nederlandse teksten. Dat het andersom volop gebeurt, drong toen nog niet helemaal tot me door. Kwalitatief weet ik inmiddels wel dat een dergelijke verspreiding volkomen terecht is. Heidevolk maakt inderdaad een grote stap en komt hier volwassener en professioneler over. Songs met kop en staart, waaronder een aantal gave liederen, zoals Saksenland, Wodan Heerst en Walhalla Wacht. Er mag nog best meer folk in, maar als in Zwaarden Geheven zo'n lekkere black metalriff opduikt, ben ik ook wel tevreden. Op alle fronten vooruitgang, al mis ik wel iets van het kaliber Het Gelders Volkslied.

Tussenstand:
1. Walhalla Wacht
2. De Strijdlust Is Geboren

avatar van jordidj1
Geen idee waarom ik dit heb opgezet, maar dit is toch wel een vrij vermakelijk album. Een soort softe Moonsorrow, maar dan op de piratentour.

avatar van Mjuman
jordidj1 schreef:

Als je dan toch eens anders wil doen, draai dan eens iets van Heilung; of kijk hier eens naar Heilung | LIFA - Full Show - YouTube laat de oermens in jezelf eens los

avatar van Edwynn
Beter Wardruna proberen, Mju. Minder debiel. Meer betovering..

En Heidevolk is verder gewoon met0l. Nothing beats het Geldersch Volkslied Daar gaat mijn Veluwse hartje sneller van kloppen.
Al heeft dit verder geen kont met dit album te naken

avatar van Mjuman
Edwynn schreef:
Beter Wardruna proberen, Mju. Minder debiel. Meer betovering..

Al heeft dit verder geen kont met dit album te naken

Zal het eens beluisteren. Vond Heilung (verwijzing) toen ik live opnames van Faun (op Castlefest bekeek) - dat vind ik wel een fijne band, zeker live (en zeker in een akoestische set). Pagan Folk was volgens mij de aanduiding.

avatar van Edwynn
Ze zijn wel oké hoor. Maar die podiumpresentatie..