Angel - Kalmukia (2008)

Duitsland / Finland / IJsland
Electronic / Avant-Garde
Label: Mego

1. Bones in the Sand (12:46)
  2. Kalmukia - the Discovery, Wiring, Invasion (19:35)
  3. Effect of Discovery, Test, Alarm, Catastrophy (13:12)
  4. Aftermath: The Mutation (12:58)
Ja hoor, ik ben er uit.
Gewoon mijn favoriete plaat van dit jaar tot nu toe en er een die het eigenlijk zelfs heel erg goed doet in het algemeen.

Mooie ambient, drones en gitaar stukken. Een album met een zeer sprekend verhaal in de nummers verwezen, dat ook nog eens mooi in het boekje staat geschreven.

Mensen op een avontuur voor onderzoek waar veel zware ellende over ze heen komt en ze een belangrijke ontdekking doen over het voortbestaan van het leven (ofzoiets).
Geen lichte kost, maar wel heel erg mooi.

5 sterren.

Deze heb ik dus ook al een tijdje op mijn verlanglijstje staan. Enkel het eerste nummer gehoord en die is behoorlijk geniaal! Klonk mij op één of andere manier als een bewerkte geluidsopname van walvissen in de oren, haha, wat het uiteraard niet is, maar zo liet ik het mij verbeelden toen ik met gesloten ogen zat te luisteren...

Ook niet onbelangrijk om te vermelden, het gaat hier om een samenwerking tussen Ilpo Väisänen (Pan sonic), Hildur Guðnadóttir (Lost In Hildurness) en Dirk Dresselhaus (Schneider TM).

Ik ga 'm zometeen maar eens in de bestelling gooien.

Sietse
Moet je doen, en als je ff goed zoekt kun je een webshop vinden waar hij in de mp3 speler zit. Kun je alvast een "kijkje" nemen

avatar van MJ_DA_MAN
Sietse schreef:
Ja hoor, ik ben er uit.
Gewoon mijn favoriete plaat van dit jaar tot nu toe.

Interessant . Dan voel ik me haast verplicht hem op zijn minst te gaan proberen.

Sietse
ben nog een ding vergeten te zeggen...

GROEI PLAAT!!!!!!!!!!!

bij de eerste paar keer zou het zeer zeker kunnen gebeuren dat je het nog niet hoort, maar bij iedere luisterbeurt wordt ie beter.
Beste is ook om hem gewoon echt te kopen en het verhaal erbij te lezen (of deze op te zoeken op de myspace pagina van Angel)

avatar van Jazper
Na de eerste keer luisteren ben ik nog niet helemaal overtuigd, maar gezien de vorige poster zou dat zomaar nog kunnen gebeuren.

Vooralsnog vind ik de laatste 2 nummers het sterkst. De eerste 2 gleden wat aan me voorbij.

Wordt vervolgd.

avatar van Jazper
Nog eens beluisterd en ik zet in op 3,5 *. Het eerste nummer blijf ik niet erg sterk vinden. De andere 3 zijn mooi, maar ik val er nou bepaald niet van van mijn stoel. Maar goed, ik zat ook niet op het puntje.

Ik heb 'm nog niet binnen, maar ben nu wel érg benieuwd naar die andere drie nummers dan, aangezien ik juist de eerste zo mooi vind. Zodra ik 'm binnen heb ga ik er maar eens goed voor zitten.

Vanochtend binnen gekregen en de eerste luisterbeurt zit er inmiddels op. Eerste nummer klinkt echt fantastisch nu eindelijk op de geluidsinstallatie in plaats van een stream op de pc.

Maar wat is "Aftermath: The Mutation" ook een geweldig nummer zeg, echt helemaal fantastisch! Van de overige nummers wist mij de derde, "Effect of Discovery, Test, Alarm, Catastrophy" nog het minst te boeien, die zal nog wat meer luisterbeurten nodig hebben. Maar overall gezien, erg onder de indruk alvast bij de eerste luisterbeurt.

avatar van essence
Ook hier laat deze plaat een grote indruk na.
Allemaal heel sfeervol, vooral het begin en het einde van Kalmukia zijn van een onaardse schoonheid, naar analogie met het achterliggend 'verhaal'.
En dit alles na 1 luisterbeurt. Ik zet in op 4*, maar dit is zeker een release met groeipotentieel!

avatar van korenbloem
Wat mij betreft zijn Kalmukia - the Discovery, Wiring, Invasion en Aftermath: The Mutation de beste nummers van het album.

avatar van we tigers
Nu een aantal keer geluisterd en ik kom op 3,5*. Ik vind de sfeer de weg gelegd wordt zeer fraai. Om de één of andere reden mis wat aan melodie, maar ik blijf de plaat wel geregeld op zetten. Intrigerend spulletje, waarvan de eigenlijke score pas later bepaald kan worden.

avatar van eviljoke
Ik zou bones in the sand zo onder een tiental scenes kunnen plakken van de fictiereeks die ik nu monteer. Speelt zich trouwens af in de woestijn in Namibië. Wie weet binnenkort Angel op jouw tv

Sietse
en vind je het album wat, of niet?

avatar van eviljoke
bones in the sand vind ik echt zeer goed, de rest is nog effe doorluisteren.....

Sietse
Je zou ook eens de nieuwe kunnen luisteren...Hedonism. Nog net op het randje van 2008 uitgekomen en ook zeker een mooie. En weer net ff anders dan deze (mede ook omdat Hildur Gudna....nogiets niet meer doet)

avatar van Antie
Dit album heeft eindelijk een plekje veroverd in men top 10.
In 2008 wist ik het album totaal niet te plaatsen en kon ik er niets veel mee.
En nu overdondert het me gewoon

Sietse schreef:

Geen lichte kost, maar wel heel erg mooi.

5 sterren.

Totaal het zelfde gevoel, tijdens het beluisteren op het werk beelden we ons in dat
bij de eerste nummer dat we met het vliegtuig onderweg zijn naar antartica
voor een expeditie.
Bij het 2de nummer zijn we aangekomen en bereiden we ons voor naar onze zoektocht en
zijn we overdonderd door de koude en ijskille landschap.
En starten we onze trektocht...
Op het einde van het nummer begint de ellende!
We komen terecht in een ijsgrot, waar we omsingeld worden door vreemde
geluiden en afbeeldingen.
Op een bepaald moment raken we 1 van onze manschappen kwijt.
Bij het 3de nummer gaan we volledig op in de ellende, tijdens onze zoektocht naar onze
verdwenen manschap, merken we op dat onze voedselvoorraad begint op te geraken.
We hebben besloten om terug te gaan naar het vliegtuig om hulp in te schakelen
via radiocontact, maar op het dat moment geraken we de weg totaal kwijt.
Even later worden we ook getroffen door een sneeuwstorm en worden we ook nog eens
getroffen door de duisternis....

Einde moog je er zelf bij inbeelden

Ik Doe Moeilijk
Mooi dit, heb het alleen het tweede deel geluisterd, maar ik ga er zeker achteraan. Met dank aan Sietses 'Worship the drone' lijst op Spotify.

Sietse
hey, leuk iemand die iets uit die lijst heeft opgepikt

(zou die eens een update moeten geven).