Monza - Van God Los (2001)

België
Label: Peat

1. Naïviteit (5:22)
  2. Van God Los (4:08)
  3. Zijn Naam Veel Te Luid (2:34)
  4. De Ogen van Jenny (4:49)
  5. Parvenu (6:15)
  6. De Stad Kan Zo Koud Zijn (4:20)
  7. Tegenstand = Mooi (6:52)
  8. Scheiding Kerk en Staat (3:28)
  9. Alleen Te Zijn en Hoe Er Mee Om Te Gaan (3:54)
  10. Reden Tot Zang (3:42)
  11. Viva Las Vegas (3:55)
  12. Mitrailleur (4:06)
nicolas
wow die kerels zijn live echt beesten én beestig, kheb ze 2 maal in één week gezien, maar werchter was stukken beter dan rock zottegem!

avatar van Comrade
Ik vind ze live stukken minder. Naïviteit is wel een mooie opener.

EVANSHEWSON
Stijn Meuris blijft een kei, Monza of Noordkaap, maakt me niet zoveel uit.
Van God los ; in die tekst kan ik me geheel vinden. Er lopen genoeg godsdienstgekken en religiefanaten rond op deze wereld. En dat brengt meestal niet veel goeds mee ook!

De ogen van Jenny is ook een prima song.
Ga nog niet quoteren, wil hem eerst nog enkele malen herbeluisteren.

avatar van Toon1
"De stad kan zo koud zijn" blijft toch een meesterlijk nummer vind ik. Wat me nu pas opvalt: is dat Admiral Freebee in die clip?

EVANSHEWSON
Toon1 schreef:

Dat is inderdaad Tom Van Laere, dat heb je goed gezien!

Admiral Freebee dus, inderdaad!

avatar van snarf349
dit was mijn eerste download cd, nooit spijt van gehad.

-jenny, van god los en naiviteit- briljant

avatar van jellorum
Monza is zo een 'groeptjen' waar ik eigenlijk ook nog eens alles van in huis wil halen. Alle singles klonken tot nu toe erg goed. Ben benieuwd naar de nieuwe.
Als dit project zelfs maar de hielen kan likken van Noordkaap, dan nog is het de moeite.

Joy
rock?pop?poprock?

wat ist?

ik vermoed stevige rock

avatar van Johanv4434
Comrade schreef:
INaïviteit is wel een mooie opener.
Het is wel mooi geïnspireerd op "Neon Lights" van Kraftwerk.

Dwangbuis
Joy schreef:
rock?pop?poprock?

wat ist?

't Is Monza en 't is goed.

Voor mij is dit een prettig klinkende kruising tussen The Scene en Gorki.

avatar van ariedirk
Ik kwam deze cd vandaag tegen. Ik kon me nog vaag het clipje voor de dag halen van van god los toen ik de naam las.
Ik had het boekje er even uit gehaald en las daar wat bekende namen. Leden van Triggerfinger, Noordkaap, Novastar, Admiral Freebee
uit nader onderzoek bleek dat er ook leden van Arid, de Kreuners en Hulk tussen staan.
Interessant plaatje dus. Na een luisterbeurt kan ik er nog niet veel over zeggen, maar klinkt wel aardig.

Ik verbaas mij een beetje over de waardering in sterren die deze plaat krijgt. Het valt niet te ontkennen dat Noordkaap een kwaliteitsmerk was en dat ze met haar beste plaat afscheid nam (Massis; weergaloos), maar Van God Los mag er wezen, meer dan beide opvolgers die met een andere band gemaakt werden. Er is niets fout aan deze plaat. Allemaal goede nummers, goed uitgevoerd, sterk geproduceerd, meeslepende teksten en een kaft die, hoe lelijk ook, in je geheugen gegraveerd blijft. Dit is weer zo'n album dat bewijst dat Nederlanders - en daar ben ik er een van - een hoop kunnen leren van de Vlamingen als het op muziek maken aankomt. 'Naïviteit' is een opener die staat als een huis, meteen een sfeer neerzet alvorens je in de monumentale titelsong gezogen wordt. Zelfs de minder muzikale afsluiter 'Mitrailleur' dient de sfeer van de plaat. Verder favorieten naast de eerder genoemde nummers: 'Viva Las Vegas', de eigenlijke afsluiter van de plaat ('Mitrailleur' is een beetje als een nawoord te beschouwen), bouwt atmosferisch op alvorens als een golf over de luisteraar heen te komen; geloof het of niet, 'Alleen Te Zijn en Hoe Er Mee Om Te Gaan' is voor mij pure schoonheid in zijn desolaatheid; 'Tegenstand=mooi' is als een warm bad... enzovoort zou ik willen zeggen. Nee, beste mensen, deze plaat verdient wat mij betreft meer waardering dan hij tot nu krijgt. Een van de beste onder de vele platen in mijn collectie.

avatar van vigil
Fantastische plaat!

Zeer fijne sfeer, mooie en sterke composities en daarbij ook nog eens goede teksten. Sterkste nummers zijn voor mij Naïviteit, De Stad Kan Zo Koud Zijn, Tegenstand = Mooi en natuurlijk het schitterende titelnummer.