Marillion - Marbles (2004)

Label: Intact

1. The Invisible Man (13:38)
  2. Marbles I (1:43)
  3. Genie * (4:54)
  4. You're Gone (6:26)
  5. Angelina (7:43)
  6. The Only Unforgivable Thing * (7:13)
  7. Marbles II (2:03)
  8. Don't Hurt Yourself (5:49)
  9. Fantastic Place (6:12)
  10. Ocean Cloud * (17:58)
  11. Marbles III (1:52)
  12. The Damage * (4:35)
  13. Drilling Holes (5:12)
  14. Marbles IV (1:26)
  15. Neverland (12:10)
  16. You're Gone [Single Mix] * (4:05)
totale tijdsduur: 1:04:14 (1:42:59)
avatar van BoyOnHeavenHill
Ik zie dat dit album als dubbel-CD momenteel bij Dodax in twee verschillende uitgaves te koop is: een versie uit augustus 2017 met bovenstaande hoes, en een versie uit juni 2021 met op de voorkant de met blauwe en rode kleuren bewerkte foto van het meisje aan de binnenkant van het CD-digipack (tevens de hoes van de 140-grams 3-LP-uitgave uit april 2021). Identieke tracklisting. Weet iemand of er verschil zit tussen die twee CD-versies, en zo ja, wat voor verschil? Qua (geremasterde) sound kan het toch nauwelijks wat uitmaken. Of wilden ze gewoon dezelfde (bewerkte) hoes voor de 2021-LP- en CD-release gebruiken?

avatar van vigil
Gewoon heruitgave, digipack. Hoes is trouwens gewoon standaard cd cover. Niet de "bewerkte" rood/blauwe, wel voor t vinyl gebruikt idd

avatar van crosskip
Oh mooi is er weer een vinyl heruitgave? Die uit 2017 stonden alleen nog maar voor minimaal 2/3x de originele prijs op Discogs. Gaan we achteraan dus!

avatar van BoyOnHeavenHill
Beetje onduidelijk hoe nou al die releases in elkaar zitten, want je hebt dus kennelijk de oorspronkelijke enkele CD, daarna de "limited edition"-dubbele, en wat momenteel te koop is (en wat ik kortgeleden heb aangeschaft) is vooral de inmiddels kennelijk gewone dubbele maar dan met bovenstaande nummers in een iets andere volgorde (en minus de singlemix van You're gone), hetgeen mij doet afvragen of er wel straffeloos geschoven kan worden binnen de tracklisting van een album dat toch zó duidelijk een bepaalde sfeer probeert over te brengen. En waar ik helemaal niet bij kan is dat het magnum opus Ocean cloud niet op het oorspronkelijke album zou hebben gestaan... Enfin.
        Wat ik hier in de huidige 2-CD-constellatie hoor is in ieder geval een prachtig album met de band gefocust en in topvorm, Hogarth geïnspireerd en met een sterke set teksten, een goede afwisseling tussen puntig en uitwaaierend, en een hang naar nummers die meer zijn gestructureerd rondom zangmelodieën met minimale of beperkte begeleiding, sfeer en soundscape dan rondom traditionele arrangementen waarin elk instrument min of meer constant aan bod komt (ik moest soms dan ook wel denken aan de latere Talk Talk). De hoogtepunten (naast Ocean cloud de indringende opener en het perfecte Don't hurt yourself) behoren dan ook tot het beste dat ik van de inmiddels 12 albums van deze band ken.
        Uiteindelijk kom ik toch niet tot de maximale score omdat sommige nummers voor mij net te veel leunen op sfeer en te weinig op melodie en afwisseling, en dan betrap ik mezelf erop dat mijn interesse wegzakt en mijn gedachten afdwalen (net als bij de latere Talk Talk). Daarnaast behoor ik ook tot degenen die vinden dat het slot van Neverland niet het einde is dat dit album verdient, met z'n overdaad aan stemecho's en daarna z'n overdreven belletjes wanneer het nummer zelf al lang is weggestorven. Niet dat het slecht of vervelend is, maar het voegt niets toe en het doet voor mij afbreuk aan de rest van de compositie. 4* voor het geheel is voor mij een mooi begin, en/maar wanneer ik over een poosje mijn hele Marillion-collectie weer ga draaien zou Marbles best eens hoger kunnen uitkomen.

avatar van Pitchman
Ik heb het enkele cd album , die toen uitkwam op de eerste dag gekocht. Er zat een kartonnetje met een mededeling erop in de vorm van een cd onder de oorspronkelijke cd. Het kwam erop neer , dat dit eigenlijk een dubbel cd zou zijn , maar dat de platenwinkels dat liever niet wilden. Dus kon je de tweede cd bestellen bij Racket Records. Op de enkele versie staat Ocean Cloud niet op. Dus ik zal de dubbele toch maar aanschaffen, omdat het een goede song is en ik wel een beetje compleet wil blijven. Heb net de deluxe versie van Fugazi bestelt , dan kan deze dubbele er ook wel bij. Heb ondertussen al een hele rij Marillion cd's naast elkaar staan. En binnenkort komt de nieuwste ook uit. Ook maar weer bestellen.

avatar van Darkzone
Ik wacht al een poosje op een her-uitgave van dit beste Marillion-album, blijkt deze dus eind april al uitgebracht te zijn! De berichten hier gemist en ook op hun Facebook-pagina heb ik hier niks over gelezen. Ik zag hem net ineens op jpc voorbij komen, terwijl ik daar toch geregeld op kijk en wat bestel. 40 euro voor 3 lps. Jammer van die lelijke bewerkte hoes.

BTW, bijna 12,5 jaar in dienst en heb nog iets uit te kiezen voor mijn jubileum bij de zaak (na Radiohead's Kid A Mnesiae op rood vinyl, ga ik deze ook maar vragen ).

Btw#2; Gaat het nieteens tijd worden dat alle Marillion-fans Ocean Cloud de Radio 2 Top 2000 binnen te laten stormen?

avatar van rkdev
Darkzone schreef:
Ik ben voor!

avatar van jasper1991
Dan liever You're Gone, Angelina of Don't Hurt Yourself. Maar mocht het zover komen zou ik de flauwste niet zijn om ook erop te stemmen, ondanks het zeikrefrein.

avatar van Rogyros
rkdev schreef:
Ik ben voor!

Ik doe ook mee! Ik stem overigens ook op The Invisible Man, lijkt me ook een prima oproep!

jasper1991 schreef:

Eerst genoemde heeft dan sterk mijn voorkeur

avatar van uffing
The Invisible Man staat al jaren in mijn stemlijst voor de Top 2000

avatar van Darkzone
Gisteren o.a. de 2021 re-release met nieuw artwork op vinyl gekregen van mijn werkgever omdat ik 12,5 jaar in dienst ben.
Prachtig vormgegeven geheel met de 3 lp's en elke plaatkant zijn eigen kleur knikker als label.
Toen mijn zoon van bijna 5 de toch wel prachtige hoes zag, vond hij dat ze enge ogen heeft. Toen zei ik dat die vrouw een knikker voor elke oog houdt tussen haar vingers. En knikkers is Marbles in het Engels en zo heet het album. "Aha, okee" was zijn reactie
En weer een Engels woordje geleerd. Nu de muziek nog van de band, maar dat komt later wel.

avatar van Rogyros
Wat een tof cadeau van je werkgever, Darkzone! Dat is nog eens maatwerk!

avatar van Darkzone
Helaas geen nummer van dit geweldige album heeft dit jaar Radio 2's Top 2000 gehaald. Toch wel een kleine teleurstelling, niet?

avatar van vigil
Ik had weinig tot geen hoop dus dan valt t wel mee met de teleurstelling

avatar van vanwijk
Als je al naar dit soort lijsten wil luisteren, luister dan de snob 2000, stuk beter!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Dat The Invisible Man de Snob 2000 niet gehaald heeft, is dan ook een stuk teleurstellender.

Ja dat wel idd.

Neverland dan weer wel, aardige positie ook nog dacht ik.

Edit: op 305

avatar van Cannabooze
De 2021 versie (met dat fantastische artwork) lag voor mij onder de kerstboom.
En daarmee luister ik opnieuw aandachtig naar het album dat ik al jaren lief heb.

Tot voor kort had ik alleen de 1CD versie en Marbles in the Park 2CD. Beide zeer geliefd in mijn collectie.
Het volledige werkstuk uit de studio luisterde ik weleens via Spotify. Nu dus van Vinyl.

En dat klinkt als een klok!
Naar mijn beleving krijgt de bas iets meer ruimte, is Hogarth iets naar de achtergrond gemixt en klinkt het geheel meer gedoseerd.
Hierdoor zijn het vooral de subtiele elementen van de achtergrond die iets meer tot de voorgrond treden.
Misschien klinkt deze persing voor sommige iets te wollig, maar ik vind het in dit geval wel prettig luisteren.

Marbles begint steeds meer mijn favoriete Marillion te worden. (Let wel: ik ben Team Hogarth, als het op deze heren aankomt. Ja! Ze bestaan.)

Gestaag naar 5 sterren?

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

wederom een Marillion album in deze top250. En wederom onbekend bij mij op voorhand.
Het lijkt er op dat Marillion zich vooral bedient van conceptuele albums. Ook dit Marbles lijkt ook weer met die aanpak te zijn gemaakt. Een album die qua sfeer iets geheels uitstraalt en waar een aantal mooie songs op terug te vinden zijn(bv. Genie, Angelina). Best een interessante plaat dit.

avatar van Robje1968
De laatse albums voor Marbles die Marillion had gemaakt, konden mij niet zo boeien. Ik kocht ze wel plichtmatig, maar begon mijn interesse in de band te verliezen.

Na het uitkomen van Marbles uiteindelijk de dubbel CD direct aangeschaft.
Waar ik meestal even moet wennen aan een nieuw album van Marillion, had ik dat dit keer niet.
Ik werd direct meegenomen in de muziek en dit is Marillion die ik graag wil horen. Waar soms Marillion wat geforceerd op mij overkomt, klinkt op dit album alles heel natuurlijk. De mooie stem van Hogarth in combinatie met het prachtige gitaarspel van Rothery.

Zonder de andere nummers op het album tekort te willen doen, is voor mij het openingsnummer "The Invisible Man" het beste nummer wat onder Hogarth is gemaakt.

Ik ben zowat de enige hier geloof ik, maar dit veel geprezen album doet mij nagenoeg niets. Ik vind de songs spanningloos, ik hoor geen geweldige,briljante songwriting hoe graag ik ook wil, ik hoor alleen sferische prog die de verwachtingen verder niet waarmaakt.

Leonidas55, gelukkig, dan ben ik niet de enige. Ik doe zo mijn best om dit album te luisteren en te waarderen....het komt niet binnen bij mij. Ik beleef het als voortkabbelende muzak, saai en slaapverwekkend. Niet mijn smaak dus, sorry....
Ik moet eerlijk zeggen dat alles van Marillion na Brave me nauwelijks iets doet, wat ik echt betreur.

Ik heb precies hetzelfde. Als we het allebei zo beleven, kan het toch niet aan ons liggen?

avatar van Leptop
Op het eerste gezicht toch wel, maar niet getreurd. Binnen deze populatie behoren jullie gezien de omvang en het gemiddelde cijfer ergens tot het 5e percentiel. Ofwel, je behoort nog steeds tot de populatie , alleen met een afwijking.

Leonidas55 schreef:
Als we het allebei zo beleven, kan het toch niet aan ons liggen?

Dan zal t aan de bijna 500 andere stemmers liggen die het tot een ruime 4* maken

Blijft een mysterie soms, muziek

Zo is het. Ik wens iedereen veel luister plezier. Ik ga het echt nog wel eens proberen en wie weet valt een keer het kwartje bij mij. Tot die tijd vermaak ik me uitstekend met klassebak albums Script tot en met Seasons End.