Terje Rypdal - Odyssey (1975)

Noorwegen
Jazz
Label: ECM

1. Darkness Falls (3:33)
  2. Midnite (16:46)
  3. Adagio (13:16)
  4. Better Off Without You (7:38)
  5. Over Birkerot (4:48)
  6. Fare Well (11:26)
  7. Ballade (5:55)
avatar van Mjuman
Heb 'em weer eens opstaan en dit blijft een van mijn lievelingsalbums van Rypdal, meer dan 35 jaar oud en nog steeds een fijne melancholieke sfeer.

Deze is onlangs opnieuw uitgebracht waarbij het oorspronkelijke dubbelalbum in ere is hersteld, dus met de track "Rolling Stone" (bijna 24 minuten). Als bonus een hele cd met niet eerder uitgebracht live materiaal. In totaal dus drie cd's.

avatar van Don Cappuccino
Odyssey is een erg mooie plaat die geweldig afsluit met Rolling Stone. Alles is heel relaxt en jazzy maar Rypdal speelt echt heel erg krachtig. Nummers als Midnite en Adagio zijn allebei echt heerlijk rustgevend en als de gitaar van Rypdal heb ik echt kippevel op mijn armen staan. Hij speelt niet te veel, in dat opzicht doet het gitaarspel me aan Rory Gallagher denken. Vol met emotie en galmend. Nu nog die derde CD beluisteren (livemateriaal) en dan denk ik dat ik de heruitgave ga kopen.

avatar van Mjuman
Ruim een week in huis - nooit helemaal gesnapt waar the fuzz over ging - "complete" ? Ik had de vinyldubbelaar - en ooit is daarvan een minidisk versie gemaakt en later daarvan weer een ripperik. Nu snap ik het pas - er is dus, grote schande, een belangrijke sfeertrack weggelaten van de eerste cd-versie.

Die live-cd met Zweedse radio-orkest is een mooi document!

avatar van Mjuman
In 1975 verbleef ik noodgedwongen een aantal weken op de kamer van een vriend (die een stage deed in de UK) en hij had een aantal ECM-platen op zijn kamer staan. Dit album was het allereerste ECM-album dat ik leerde kennen en vanaf het eerste moment was het eigenlijk raak: ietwat onheilspellende muziek, de sfeer van een film noir, de rust en de melancholie. Ongelofelijk wat voor klanken Rypdal allemaal uit een Stratocaster weet te toveren en - we schrijven 1975 - dit allemaal zonder een batterij aan effectpedalen. Bij tijd en wijle kan hij zijn gitaar laten klagen, huilen en smeken.

Gisteravond hele dubbelabum - paar jaar geleden gekocht op de platenbeurs - gedraaid en me laten wegzinken. Nog steeds werkt het verheffend, ontspannen en zuiverend. Hierna zouden meer fraaie albums volgen. Rypdal is - naast o.m. Jarrett - echt wel een van de troeven van E(uropean) C(ontemporary) M(usic). Je doet Rypdal tekort als je hem in het hokje "jazz" wilt stoppen.