Chicago - Live in Concert (1978)

Label: Happy Bird

1. Introduction (6:12)
  2. South California Purples (5:46)
  3. 25 Or 6 to 4 (5:01)
  4. Does Anybody Really Know What Time It Is? (3:07)
  5. I'm a Man (6:54)
  6. Questions 67 and 68 (4:42)
  7. Liberation (15:59)
Pieter Paal
Dit is gaaf live-werk van Chicago van begin jaren 70.
Later heb ik deze opnamen op CD opnieuw aangeschaft als '25 or 6 to 4 - live' van het label Slam Music. De nummers zijn daarop digitally remastered en het klinkt veel beter dan al die oude vinyl-versies van dit album.

Er is altijd een beetje onduidelijkheid geweest over het jaartal van deze live-opnamen.
Ze zijn diverse malen door kleine platen- en CD-maatschappijen (her)uitgebracht.
Laatst kwam ik weer een andere uitgave tegen waar Live 1969 op de voorzijde vermeld staat.
6 nummers zijn in studio-versies terug te vinden op het debuut album Chicago Transit Authority en de studio-versie van 25 or 6 to 4 staat op het tweede album Chicago, dat ook wel Chicago II genoemd wordt.
Het kan zijn dat Chicago het nummer 25 or 6 to 4 al voor het uitkomen van dat tweede album (opgenomen augustus 1969) al live speelde. De single verscheen pas in juni 1970.
Opvallend is de goede geluidskwaliteit op CD van deze live-uitgave. O.k. het is niet zo goed als het officiele live-album Chicago at Carnegie Hall uit 1971. Als je net zoals ik de beginjaren van Chicago heel goed vindt, is dit een interessante aanvulling op al die officiele Columbia/CBS uitgaven.
Op deze van het Happy Bird-label uit 1978 staat heel groot Chicago en heel klein Transit Authority. Chicago heette eerst C.T.A..

Laatst deze CD weer tegengekomen als Live in Toronto.

avatar van liefkleinhertje
Deze CD was in het begin van de jaren 90 (vroegah) te koop voor de prijs van een Big Mac alleen had je wel een flut hoesje en achterkant (staan alleen de nummers op verder niks) maar je kan niet alles hebben
De nummers zijn in een iets mindere kwaliteit dan de live moloch uit Carnegie hall maar toch nog om aan te horen
Het nummer Liberation staat alleen hier op (in de live uitvoering) dus als je dit soort geluiden weet te waarderen zou ik hem zeker effe meepikken als je hem ziet staan voor een zacht prijsje
Dit zijn niet de oudste opnamen van dit blazerscombo dat is namelijk Texas Pop Festival uit Augustus 1969 en deze opnamen zijn een maand later (Toronto)

avatar van pescodicha
Ik geef de voorkeur aan de reguliere live-opnames van Chicago IV en Live In Japan, daar komen de nummers beter tot hun recht