Demians - Building an Empire (2008)

Frankrijk
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. The Perfect Symmetry (9:19)
  2. Shine (3:17)
  7. Empire (6:32)
  8. Sand (16:10)
  9. Earth * (8:48)
avatar van Sir Spamalot
Voor mij is het de derde keer dat ik dit album afspeel en ik vind het allemaal best mooi: goeie muzikanten, goede zanger maar voor mijn oortjes kabbelt het een beetje te veel voort. Dat is mijn huidige beleving van dit album, maar deze zal zeker nog zijn draaibeurten krijgen.

avatar van notsub
Sand is het enige nummer dat me echt boeit. Dat is wellicht omdat ik daar de meeste Porcupine Tree invloeden in hoor. Voor de rest doet de CD vewoede pogingen tot leven komen, maar is het ieder keer "net niet".

leander?
Ik snap werkelijk niet waarom dit getagd is als metal.. Dat hoor ik er écht niet in. Anyway, de zang ligt me niet zo. Lichte tegenvaller.

Ozric Spacefolk
Snap een paar dingen niet... Een voornamelijk instrumentale plaat afrekenen op de zang (die niet eens zo slecht is) en zeggen dat deze plaat geen metalinvloeden heeft?!?

Wat dan!?? Hip-hop invloeden. Er zijn heel duidelijk veel metal-elementen aanwezig.

Dubbelbass, riffwerk etc. Verder is vnl. pop-gerichte progressieve rock, met de nadruk op het creeeren van sfeertjes.

Ozric Spacefolk
Sir Spamalot schreef:

Grappig! Je bent je er duidelijk niet van bewust dat Chapel alle instrumenten zelf heeft ingespeeld.
De drums klinken zelfs geprogrammeerd.

avatar van Lau1986
Demians brengt met dit debuut een prachtige plaat op de wereld. Verwacht geen snelle, rockende nummers, maar dromerige sfeervolle nummers om van te genieten. Ik snap best dat mensen deze plaat vinden voortkabbelen, maar als je even de tijd neemt en ervoor gaat zitten is er genoeg te genieten.

Ik kende Demians geheel niet totdat ik gisteren een filmpje op youtube vond met 'The Perfect Symmetry" eronder als soundtrack. Sowieso maakte het filmpje al indruk, maar dit nummer eronder nog veel meer.

YouTube - The Dekatria Project - #08 - The 2013 Ride to Greece

Inmiddels het album geluisterd en ik ben aangenaam verrast.

avatar van Sake
Ik hoor erg mooie dingen voorbij komen in The Perfect Symphony, maar de muziek vervalt redelijk snel daarna in makkelijk verteerbare nummers. En dan komen de laatste twee nummers alsnog onverwachts sterk terug. Ik hoor heel veel potentie, maar helaas nog geen volledige plaat die dat niveau vast weet te houden.

avatar van Alicia
Erg mooi album van Demians.

avatar van Aproxis
Vandaag uit een uitverkoop bak weten te hengelen en bevalt tot nu toe prima. Ja, er zijn betere artiesten in hetzelfde straatje, en ja, de zang kan iets beter, maar zie maar iets 'nieuws' van deze kwaliteit te vinden in dit genre. Ik geef nog geen cijfer, daar heb ik het nog niet genoeg voor geluisterd, maar zal ongetwijfeld wel komen na een tijdje op de achtergrond te hebben gehad.

avatar van namsaap
Dit album opent sterk met het sfeervolle en gedragen The Perfect Symmetry. Dankzij de mooie opbouw van het nummer blijft het over de gehele speeltijd van ruim 9 minuten boeien. Het navolgende Shine is dan weer kort maar prachtig en laat horen dat Nicolas Chapel ook in korte nummers veel dynamiek kwijt kan. Sapphire volgt op eenzelfde niveau als de eerste twee nummers, maar daarna zakt het album een beetje in om met het 16 minuten durende Sand weer uitstekend af te sluiten.

Qua sfeer doet dit album mij erg denken aan Sieges Even/Subsignal. Ingetogen, met af en toe een uitbarsting.

Score: 77/100