Elvis Presley - Elvis Country (I'm 10,000 Years Old) (1971)

Country
Label: RCA

1. Snowbird (2:17)
  2. Tomorrow Never Comes (4:07)
  3. Little Cabin on the Hill (1:58)
  4. Whole Lotta Shakin' Going On (3:10)
  5. Funny How Time Slips Away (4:32)
  6. I Really Don't Want to Know (2:51)
  7. There Goes My Everything (3:10)
  8. It's Your Baby, You Rock It (3:04)
  9. The Fool (2:34)
  10. Faded Love (3:19)
  11. I Washed My Hands in Muddy Water (3:57)
  12. Make the World Go Away (3:49)
  13. It Ain't No Big Thing (But It's Growing) * (2:47)
  14. A Hundred Years from Now * (1:40)
  15. If I Were You * (3:01)
  16. Got My Mojo Working / Keep Your Hands Off of It * (4:34)
  17. Where Did They Go, Lord * (2:27)
  18. I Was Born About Ten Thousand Years Ago * (3:13)
avatar van Kronos
Ja en nee. Voor mij hoort het er niet per definitie bij. Maar als ik het niet anders zou kunnen afspelen doet het wel afbreuk aan het luisterplezier en zou ik er geen 5* aan kwijt kunnen.

avatar van indana
nou ja, als je alle muziek digitaal maakt en je haalt er alles tussen uit wat je niet goed, leuk c.q . mooi vind hou je wel alleen maar albums over met een maximale beoordeling.
(of dat dan weer echt de bedoeling is....)

indana schreef:

Dus als ik van een bepaald album de drums lelijk vind klinken en de zanger niet goed vind, dan wordt dat volgens jou zonder drums en zang plots een 5* album?

avatar van Thunderball
Op die manier kun je ieder album vijf sterren gaan geven. Je haalt gewoon de stuff er tussen uit waar je niks aan vindt. Zo kan ik -bij wijze van spreken- dan alle albums van Frans Bauer met 5 sterren gaan beoordelen, alleen wel nadat eerst ik alle nummers er uit heb weg gelaten.

Thunderball schreef:
Op die manier kun je ieder album vijf sterren gaan geven.

Waarschijnlijk wel. Waarom je het over die manier hebt is mij een raadsel. Het is niet mijn manier.

Kronos schreef:

Dus als ik van een bepaald album de drums lelijk vind klinken en de zanger niet goed vindt, dan wordt dat volgens jou zonder drums en zang plots een 5* album?

ik heb het woord lelijk niet gebruikt.
Maar als jij incomplete albums wilt beoordelen, be my guest.

avatar van goldendream
Ik begrijp Kronos' mening goed. Ik ben niet zo pc-vaardig om stukjes uit een nummer te knippen, maar in mijn Elvis-lijstjes op iTunes heb ik van dit album de versies van de verzamelbox 'Walk a Mile In My Shoes' gekozen omdat die die vervelende stukjes niet bevat. Er resten zo nog 2 nummers waar die stukjes er wel bijstaan omdat ze niet bij de box opgenomen werden en omdat 'Elvis Country' een topper is waarvan ik geen enkel nummer wil missen. Ik vind het ook aangenamer luisteren zonder telkens die stukjes.

Er zijn heel wat nummers van verschillende artiesten waarvan ik denk: kon dit deel er maar uit. Ik denk bv. aan Vangelis waar een nummer van 30 minuten soms mooier zou worden als het er 20 waren. Ook bij Santana denk ik dat soms omdat hij dan zo over the top gaat met zijn gitaar.

Anderzijds begrijp ik ook wel: een nummer is wat het is en je kan er niet aan prutsen.

avatar van indana
Het is ook niet dat ik het begrijp... het punt is meer de opmerking:
"Met die tussenstukjes zou ik het ook geen vijf kunnen geven."

En die stukjes horen "onlosmakelijk" bij dit album hoe vervelend ook.

indana schreef:
ik heb het woord lelijk niet gebruikt.

Lelijk of niet goed, wat maakt het uit. Ik zal de zin herschrijven: Als ik van een bepaald album de drums niet goed vind klinken en de zanger niet goed vind, dan wordt dat zonder drums en zang plots een 5* album?
Mijn antwoord is nee. Je kan niet 'op die manier' van ieder album een 5* album maken.

Blijkbaar zijn die tussenstukjes op dit album niet zo onlosmakelijk als drums die niet goed klinken of een zanger die je niet graag hoort. Het zijn gewoon fragmentjes die er tussenuit geknipt kunnen worden waarna de gehele tracklist intact blijft en het incomplete album (ja hoor ) compleet genietbaar wordt. De lange stilte na Something in the Way op Nevermind van Nirvana zit ook niet in mijn beoordeling. En bij niemand denk ik.

goldendream schreef:

Goed om te weten dat dit ook een mogelijkheid is. Het album is inderdaad veel te mooi om het te laten vergallen door die stukjes.

Kronos schreef:

Volgens mij was dat het punt helemaal niet. ik vroeg of die stukjes erbij hoorden, ik heb het niet over zang en drums binnen een lied gehad.
Jouw antwoord vervolgens: Voor mij hoort het er niet per definitie bij
Dat is een opvatting, een aparte maar het is een opvatting. Vandaar mijn opmerking dat je 5 sterren (voor mij) in een ander licht komen te staan.

Verder ga ik er nog over denken of het de moeite waard is om te zoeken naar de box die door goldendream genoemd is.

zo, genoeg elvis nu, ga ik me nu weer even bezig houden met Pura Fé. ook mooi maar dan anders.

avatar van goldendream
Ik besef nu opeens dat ik een grote Beyoncé-, Kanye West of baby Hazesfan kan worden! Een mega hiphop- en rapfan! Gewoon de stukken die je verschrikkelijk vindt eruit laten en alleen overhouden wat je mooi vindt. Zo maak ik van de genoemde namen en genres een lijstje van beperkte speeltijd (0 seconden dus) en geef ik ze 5 sterren!

indana schreef:

Nee, maar je schreef wel: "als je alle muziek digitaal maakt en je haalt er alles tussen uit wat je niet goed, leuk c.q . mooi vind hou je wel alleen maar albums over met een maximale beoordeling."

Dat klopt gewoon niet.

Jouw antwoord vervolgens: Voor mij hoort het er niet per definitie bij

Tuurlijk geeft het duiding bij mijn 5*. Als je het album altijd zonder beluistert, of dat nu op mijn manier is of die van goldendream, dan zitten ze niet meer in je beleving van het album en het is vanuit beleving dat waardering voortkomt.

avatar van Arrie
Maar je stemt op het album zoals het hier op de site staat. En daar zijn de tussenstukjes een deel van. Jouw versie met de tussenstukjes eruit geknipt verdient 5*, maar dat is niet waar je hier op stemt.

avatar van goldendream
Zouden ze die stukjes op de box 'Walk a Mile In My Shoes' er niet uitgelaten hebben omdat ze nu eenmaal storend zijn? 'I Was Born About Ten Thousand Years Ago', het volledige nummer van al die herhalende stukjes, staat dan volledig op 'Elvis Now'. Op die manier beluister je het nummer volledig. Veel aangenamer.

Arrie schreef:
Maar je stemt op het album zoals het hier op de site staat.

Hoe luid staat het album hier op de site?

avatar van spinout
Gewoon genieten van dit geweldige album zou ik zeggen. Hoe je het ook tot je wilt nemen. Ik in het geheel, Kronos niet. Maar het genieten blijft!

Goldendream, Dat het volledige "I was born about 10.000 years ago" op "Elvis now" was mij ontgaan en dat terwijl ik deze cd wel in mijn bezit heb. Wel erg laag gewaardeerd zie ik nu en zelden afgespeeld. Ga deze gelijk opnieuw aan een beoordeling onderwerpen. leuk zeg, deze discussie.

avatar van Dirkrocker
Tja ik had al veel van Elvis in huis maar deze nog niet. Toevallig pas jarig geweest en de volledige albumcollection gekregen. En Jaa daar zit deze natuurlijk in, dus gisteren maar is beluisterd. En jaa ik kom nu op 3,5 ster. Your baby, you rock it en make the word go away momenteel als favoriet. Nog maar is beluisteren wellicht moet ik hem dan verhogen

avatar van AOVV
Ik las ergens dat Elvis in juni 1970 een stuk of 35 tracks opnam, waaruit heel wat songs voor dit album werden gepuurd, maar ook een aantal op That's the Way It Is. En ik denk dat dit, zeker op termijn, wel 'ns mijn favoriete Elvis-periode zou kunnen gaan worden. Die laatste heb ik vreemd genoeg nog niet beluisterd, hoewel zo ongeveer elk nummer dat al op mijn radar is opgedoken, me wist te vervullen met een felle opgetogenheid.

Maar goed, om nu even bij dit album te komen: prachtige verzameling songs (ik heb de originele uitgave beluisterd, geen reissue), en het feit dat de tracks aaneen worden gelijmd door fragmentjes uit Elvis' versie van de traditional I Was Born About 10,000 Years Ago (waar de albumtitel al naar hint) kan bezwaarlijk het beste idee aller tijden genoemd worden, maar storen doet het me ook geenszins.

De titel van de plaat dekt wel echt de lading, verschillende onderstromen van het country-genre worden verkend, de rode draad is het werkelijk fabelachtig goede stemgeluid van Elvis op de liedjes (en dan wil ik zeker de emotionele aantrekkingskracht van de vocale staaltjes van The King niet vergeten); elke noot klinkt perfect, de synergie met de muzikanten is ook erg sterk. Charlie McCoy schittert, zoals wel vaker, op mondharmonica; de backings gaan niet zelden een geslaagde harmonie aan met de lead vocals van Elvis; de bas van Norbert Putnam klinkt zo goed en vet dat de beste man absoluut een naamsvermelding verdient. Jazeker, producer Felton Jarvis verdient ook een dikke pluim om de boel zo mooi samen te brengen!

Tijdens het beluisteren vandaag wist ik al vrij snel dat deze minstens 4 sterren zou opleveren (zet opener Snowbird als enige song op plaat, en dat rechtvaardigt reeds die score - ik overdrijf een beetje), maar dan komt de ene na de andere performance van buitengewone klasse voorbij dat het schier onmogelijk is het bij 3 à 4 favoriete tracks te houden.

En nu ben ik min of meer verplicht ook That's the Way It Is tot mij te nemen natuurlijk. Ga ik voor de originele uitgave? Of één van de meer lijvige varianten?

4,5 sterren