Artifacts - Between a Rock and a Hard Place (1994)

Label: Atlantic

1. Drama (Mortal Kombat Fatality) (1:31)
  2. C'mon Wit da Git Down (4:04)
  3. Wrong Side of da Tracks (4:20)
  4. Heavy Ammunition (4:07)
  5. Attack of New Jeruzalum (4:25)
  6. Notty Headed Nigguhz (3:28)
  7. Whayback (4:48)
  8. Flexi with da Tech(nique) (4:09)
  9. Cummin' Thru Ya Fuckin' Block (4:21)
  10. Lower da Boom (5:11)
  11. What Goes On? (3:33)
  12. Dynamite Soul (3:52)
  13. Whassup Now Muthafucka? (2:25)
  14. C'mon Wit da Git Down [Remix] * (3:43)

met Busta Rhymes

avatar van schizodeclown
Social_Mask schreef:
Dat gevoel heb ik ook best vaak in het begin bij veel albums uit deze periode. Bij mij is het een kwestie van tijd. Gewoon heel vaak luisteren. De volgende keer als je een nummer opzet zul je zien dat je helemaal opgaat in de geweldige bassloopjes en jezelf verliest in de raps. Was iig wel bij mij zo.

Idd,vooral de bassloopjes, die zijn zo ongelooflijk essentieel voor albums uit de Golden Age, ik begon deze plaat dan ook echt te waarderen als klassieker toen ik daarop lette.

avatar van P Jay
schizodeclown schreef:

De Golden Age is in '94 al gedaan... De Golden Age loopt tot ongeveer '92, toen de sample-wetgeving fel verstrengd was, n.a.v. van de rechtzaak tegen Biz Markie in '91 die onwettig een sample van een zekere O'Sullivan op zijn nummer "Alone Again" had gebruikt. De rechter veroordeelde Biz Markie en er werd na het proces een wet opgemaakt die artiesten die sampleden verplichtte te betalen om samples te mogen gebruiken. Vanaf '92 hoor je dat sample-collages als van The Bomb Squad, "Paul's Boutique" of "3ft High & Rising" financieel gezien gewoon niet meer mogelijk waren en hoor je dus een veranderende sound in hiphop. De Golden Age is gewoon de tijdsaanduiding voor een periode waarin er naar hartenlust kon worden gesampled zonder gevolgen.

avatar van schizodeclown
P Jay schreef:

De Golden Age is in '94 al gedaan... De Golden Age loopt tot ongeveer '92, toen de sample-wetgeving fel verstrengd was.

Nooit geweten, had dat wel ergens gelezen, maar dan zal het wel zo zitten met de hiphop platen uit de mid 90s:
Wiki:
''Some writers, such as Tony Green, have referenced the two year period 1993–1994 as "a second Golden Age" that saw influential, high quality albums using elements of past classicism.''

Zal daar wel in de war mee zijn geweest, voor mij persoonlijk is het in ieder geval wel de golden age.

avatar van P Jay
Ja maar zoals ik boven in mijn "aangepast bericht" ook al schreef: de sound vanaf '93 klinkt vind ik iets cleaner... Niet meer ruwweg verschillende samples naast elkaar geplakt. Misschien wel om de samples wat meer te maskeren of zo. Zacht glooiende bassloopjes zoals op "Dah Shinin" van Smiff-N-Wessun of hier op het album van The Artifacts vind je opmerkelijk gezien pas vanaf '93 en dat is niet toevallig...

avatar van Boris91
Ten eerste respect voor je kennis P Jay, vind jouw stukjes altijd zeer interessant om te lezen. Zoals ik het persoonlijk zie loopt ''mijn' Golden Age van 88' tot '95, de tijd waarin hiphop mijn insziens op zijn hoogtepunt was. Dit heeft natuurlijk niets met de echte definitie te maken, maar ik zie Golden Age net als zo''n begrip als de oldschool, waar ook iedereen zijn eigen definitie aan geeft.

avatar van Outblasty
Boris91 schreef:
Ben het helemaal mee eens met dit bericht. Vind het altijd leuk wat P Jay allemaal weet te vertellen bij zo ongeveer alle hiphopalbums uit de nineties. Mijn "goldenage" loopt ook ongeveer van '87 tot '95, toch wel verreweg mijn meeste favoriete albums komen uit die tijd. Van daarvoor ken ik eigenlijk niks en daarna zijn nog wel een aantal leuke albums uitgebracht maar lang niet meer zoveel als daarvoor.

avatar van Outblasty
Een erg leuk album maar dat grauwe gedoe weet mij toch niet helemaal te pakken. Ik zit te twijfelen tussen 3,5* en 4* maar ik denk toch dat ik het op 3,5 houd. Is eigenlijk toch een 7 wat prima is voor dit album.

Rene1979
Classic oldschool album die ik bij toeval voor 3 eurie tegen kwam! Ben er super blij mee.. El da Sensei is zowiezo een baas!

avatar van -d-
-d-
Reissue komt uit op 19 november! http://www.hhv.de/item_2939...

avatar van Jensiebo
Rene1979 schreef:

Pfhoe zo'n toevalstreffer moet je hebben

avatar van Boermetkiespijn
Fijne oldskool plaat. Deze heb ik vroeger moeten missen, dus dat halen we nu maar in

Favorieten:
"C'Mon Wit Da Git Down"
"Wrong Side Of Da Tracks", met een sample van saxofonist Grover Washington Jr. Gave beat!
"Whayback"
"Flexi With Da Tech(nique)"
"Dynamite Soul", met James Brown

Nice... Wat een ontdekking weer...

avatar van leatherhead123
Hip Hop meesterwerk dit. Ge-wel-dige beats voornamelijk. Harde, grauwe, typische 90s producties waarbij je telkens als je ze luistert weer nieuwe laagjes ontdekt. Mc's zijn van hoge klasse en verder ook een pluim voor de refreinen die lekker simpel zijn, maar tegelijkertijd echt heerlijk klinken. Jammer ook dat dit relatief zo weinig stemmen heeft. Hoort wat mij betreft zeker thuis tussen de beste 90s hip hop albums. Favorieten zijn Cummin' Thru Ya Fuckin' Block, C'mon Wit da Git Down en Wrong Side of da Tracks. 4,5* met kans op verhoging.

avatar van Willemsb
Deze heren treden aanstaande zaterdagavond in een café in Stratum in Eindhoven op. Get your ass to the south and fast please!