Alejandro Amenábar - The Others (2001)

Spanje
Score
Label: Sony Classical

1. The Others (2:24)
  2. Wakey Wakey (1:44)
  3. Old Times (3:26)
  4. They Are Everywhere (2:35)
  5. Reunion (1:07)
  6. Changes (1:37)
  7. I Do Believe It (3:15)
  8. Charles (1:46)
  9. Communion Dress (1:22)
  10. No Curtains (2:48)
  11. Give Me the Keys! (1:33)
  12. The Attic (1:47)
  13. Sheets and Chains (5:49)
  14. A Good Mother (5:43)
  15. End Credits (4:10)
neo
Amenabar weet een donkere sfeer op te roepen dat is zeker.Het ligt in mijn herinnering geen eens zover weg van de score van Abre Los Ojos.Het oogt eigenlijk geen eens speciaal.Natuurlijk ook weer een een onschuldig kinder themaatje (ala Poltergeist par exemple), een piano thema en gespannen strijk en koperwerk.En toch blijkt maar weer eens de sfeer bepalend te zijn en dat is prima. 4 sterren

Erg mooie score, die vooral in de gevoelige momenten uitblinkt. Een mooi cello thema die de consistentie in de score aangeeft heeft een geweldige ouderwetse sfeer, die prachtig overeenkomt met die van de film. Dit samen met het gebruik van de clavecimbel in bv de openingstrack "The Others" geeft de film zijn eigen klank.

De spanningstracks (zoals "No Curtains" en "Give Me The Keys!") zijn helaas standaard suspense-tracks met hevig tekeergaande instrumenten. Geen thema's er doorheengewerkt, geen eigen klank. Dit werkt geweldig in de film, en kan daardoor weer herinneringen op de CD opwekken, maar losstaand fungeert het vooral als afwisseling tussen de goede, thematische tracks.

Het emotionele hoogtepunt, "Good Mother", is dan ook waar de echte kwaliteit ligt, zowel in melodieontwikkeling (mooiste statement van het moeder-thema, imho) als gevoel.