Asylum Party - Picture One (1988)

Frankrijk
Label: Asylum Yield

1. Julia (4:10)
  2. Sweetness... of Pain (6:36)
  3. Before the Smile (4:26)
  4. White Light (5:04)
  5. Together in the Fall (5:46)
avatar van Manfield
Dit was het debuut van de Franse coldwave band Asylum Party. Hier op de site staat het album als EP vermeld, waarschijnlijk vanwege de geringe hoeveelheid tracks en albumduur, maar officeel gaat het om een mini-album. Ook Discogs classificeert het niet als EP, maar als regulier album.

Album is uitgebracht in een tijd waarin meerdere Franse bands coldwave muziek maakte, duidelijk geënt op de post-punk van bijvoorbeeld Sad Lovers & Giants. Denk dan aan; Mary Goes Round of Little Nemo. Waarvan Mary Goes Round nog het meest in het verlengde van Asylum Party ligt.

Persoonlijk vind ik voor dit album de relatie met coldwave wat arbitrair, vanwege het geringe gebruik van de synth, voelt dit veel meer als post-punk. Maar ja, wat maakt het uit hè....
Het dragende instrument op dit album is de basgitaar, die bespeeld wordt door "Thierry Sobezyk", die ook de vocalen voor zijn rekening neemt. Het album staat vol met heel fijne basloopjes, zoals bijvoorbeeld op "Before the Smile". Gewoon een mooi album!

avatar van Man of Sorrows
Asylum Party associeer ik na al die jaren nog steeds met de Franse horrorband Norma Loy. Julia en Pure Joy in My Heart zijn best fraaie songs.

avatar van Man of Sorrows
En dan kom je erachter dat je al die jaren een band compleet ten onrechte hebt links laten liggen. Wat een fraaie muziek heeft deze band gemaakt. De term Coldwave ontgaat me, dit sluit nog het meest aan bij de dromerige pop van tal van Angelsaksische bands uit de tweede helft van de jaren '80. Post-punk met een dromerige vibe en fraaie melodieën, mooie (her)ontdekking dit.

avatar van Alicia
Vanaf ongeveer 1985 vrijwel alle nieuwkomers in dit genre links laten liggen, omdat ik nauwelijks tijd had om uitgebreid met muziek bezig te zijn. Ik heb dit inmiddels grotendeels wel weer goed kunnen maken. Maar met o.a. Asylum Party heb ik 'n beetje pech. Het is weliswaar een mooi album (geen echte coldwave, dacht ik ook), maar ook weer niet te beluisteren op Spotify. Net als bijvoorbeeld The Comsat Angels en The Danse Society en de band is ook niet te vinden op Bandcamp. Bovendien vraagt men voor dit debuut op vinyl zulke absurd hoge prijzen als ik Discogs mag geloven. Zelfs op het van oorsprong Franse Qobuz is geen ene noot van deze Asylum Party te bespeuren. Nou ja, dan zal je het voorlopig maar met een matige upload op YouTube moeten doen. Het is niet anders. Misschien dat iemand weet of er ooit nog een re-issue is verschenen of nog zal verschijnen.

avatar van Man of Sorrows
Deze hoort tussen de allerfraaiste moody wave van de jaren '80; The Chameleons, vroege Clan of Xymox/Cure. Manfield, eeuwig dank om deze band terug onder de aandacht te brengen. Lang geleden ben ik afgeschrikt door een aantal Franse coldwave bands met een vrij mismakende uitstraling (Trisomie 21, Norma Loy) waarna ik een aantal bands ten onrechte op dezelfde stapel heb gegooid. Hetzelfde geldt voor Little Nemo.

avatar van Premonition
Julia is een topnummer, de rest is een herhaling van zetten....