Big Brother & The Holding Company - Cheap Thrills (1968)

Rock / Blues
Label: Columbia

1. Combination of the Two (5:49)
  2. I Need a Man to Love (4:57)
  3. Summertime (4:04)
  4. Piece of My Heart (4:18)
  5. Turtle Blues (4:33)
  6. Oh, Sweet Mary (4:18)
  7. Ball and Chain (9:28)
  8. Road Block * (5:31)
  9. Flower in the Sun * (3:07)
  10. Catch Me Daddy * (5:34)
  11. Magic of Love * (3:58)
avatar van Boermetkiespijn
Helemaal dol op de cover. Wat betreft de plaat zelf: "Summertime" en "Ball and Chain" zijn wel echt prachtig mooi. De rest is voor mij niet een reden om de plaat te draaien.

avatar van Mssr Renard
Jammer dat er zo'n eng racistische plaatje in de hoes is verwerkt. Ik vraag me toch af of dat in de toekomst gaat worden weggehaald, maar dat is dan weer geschiedvervalsing. We merken wel hoe het gaat worden opgelost. Ik vind het in elk geval pijnlijk om te zien.

Interessant is wel dat volgens dit artikel de artiest (Crumb), juist Joplin spottend afbeeldde. Dat zij een soort Mammie-karakter is die als witte persoon, zwarte muziek zingt/speelt (zoals Al Jolson).

Ik heb net een dik boek over bluesrock gelezen en hoe witte mensen aan de haal gingen met blues. Vooral in het begin was het echt pijnlijk en erg racistisch zelfs. De bluesrockers van eind jaren zestig bedoelden het minder racistisch, en hadden echt het beste voor met de muziek (Allmans, Clapton, Bloomfield, Mayall, etc.), maar zo'n figuur als Jagger deed dan wel weer de wenbrauwen fronsen.

Ik vind het vreemd, vooral omdat Janis deze strip op de voorkant wilde en niet op de achterkant, wat de bedoeling was. Als je dan bedenkt dat Summertime eerder al door zwarte artiesen is gedaan (Sarah Vaughan, Billy Holliday, Ella Fitzgerald moet ik aan denken) is dat blackface-plaatje wel erg, erg, erg fout.

Joplin wilde waarschijnlijk een eerbetoon brengen aan de grote (zwarte) zangeressen voor haar. En Crumb maakte daar een satirisch plaatje van (denk ik). Maar zo bezien vind ik het helemaal niks en mag zo een plaatje wel voorgoed van de hoes af, zoals de verwerpelijke hoezen van blote kinderen (met name Virgin Killer van Scorpions).

avatar van AbleMable
Mssr Renard Ook Eric Clapton heeft heel wat wenkbrauwen doen fronsen en stond met zijn racistische opmerkingen en steunbetuiging aan de conservatieve anti immigratie politicus Powell ook aan de wieg aan het ontstaan van de Rock Against Racismn beweging.

avatar van Mssr Renard
AbleMable schreef:

Weet je dat ik bijna niks weet van Clapton weet? Alleen vanuit de context van het ontstaan van Bluesrock.
Wat heeft hij precies gedaan?

Ik weet wel dat bijvoorbeeld Charlie Daniels enorm conservatief is geworden terwijl hij juist heel erg progressief was (in het begin).

avatar van i.Ron S.
Boermetkiespijn schreef:

Ik ben ook fan van de cover, een originele Amerikaanse persing staat al jaren op m'n slaapkamer.

Als we alle "foute" karikaturen uit het verleden moeten verbieden, zijn we de helft van de geschiedenis kwijt. Maar ik geloof niet dat de intentie hier fout of racistisch is.
We kunnen beter starten met in het heden dezelfde "fouten" niet meer te maken ipv de eeuwige welles-nietes discussie aan te gaan. En dan zullen we waarschijnlijk nog vaststellen over een x aantal jaren dat we weer fouten gemaakt hebben naargelang hoe de wereld tegen dan geëvolueerd is...
De versie van het nummer Summertime hierop vind ik persoonlijk ook de beste die ervan gemaakt is.
Dit album klinkt krachtiger dan het eerste voor mij, ook meteen iets wat nu net de sterkte van Janis Joplin was, ze ging helemaal in de muziek op.