Suzanne Vega - Solitude Standing (1987)

Pop / Folk
Label: A&M

1. Tom's Diner (2:06)
  2. Luka (3:52)
  3. Ironbound / Fancy Poultry (6:19)
  4. In the Eye (4:16)
  5. Night Vision (2:48)
  6. Solitude Standing (4:49)
  7. Calypso (4:10)
  8. Language (3:57)
  9. Gypsy (4:04)
  10. Wooden Horse (Caspar Hauser's Song) (5:13)
  11. Tom's Diner [Reprise] (2:40)
avatar van goldendream
Dit blijft een wondermooi album. Heel veel is hierboven prachtig verwoord en daarom voeg ik er slechts 2 zaken aan toe.

'Tom's Diner' bevat een sublieme tekst, maar het behoort voor mij niet tot haar top 25-nummers. De versie hier vind ik best oké, maar die van DNA is tenenkrommend slecht. Ze heeft Suzanne geen windeieren gelegd en bezorgde haar een stevige duw carrièregewijs, maar ik blijft het jammer vinden dat iemand zo klassevol een nummer laat verkrachten door een stelletje rapachtige nobody's. Tja, Eva De Roovere liet het ook gebeuren en zong zelfs een duet met zo'n oelewapper. Stef Bos ook. En Herman van Veen verlaagde zich door een nummer van ocharme Stromae te coveren.

Voor zover ik weet is Calypso een mythische figuur met een triestig lot. Door haar steun voor de Titanen in de strijd tegen de Olympiërs werd ze zwaar gestraft tot een eenzaam leven op een eiland. Af en toe zou er een man stranden op wie ze verliefd werd, maar telkens reisde die man verder en bleef ze eenzaam achter. Odysseus was één van de mannen.

avatar van Slowgaze
goldendream schreef:

Ik neem aan dat ik je ook niet kan enthousiasmeren over dit heerlijke eerbetoon door Felt?

Slowgaze schreef:

Een mens kan het altijd proberen hé, maar nee.

avatar van ArthurDZ
Oprecht vraagje aan goldendream: zijn er in de urban/hiphop-hoek ook artiesten die je geen minderwaardige levensvormen acht?

avatar van Arrie
goldendream schreef:

??

Heb je de versie überhaupt wel gehoord? Er zit geen enkele rap in, het is een dance-remix.

avatar van goldendream
@Arthur: er is een verschil tussen minderwaardige muziek en minderwaardige mensen. Niemand is minderwaardig.

avatar van goldendream
@Arrie: ik heb de versie al meermaals gehoord. Deze versie is met voorsprong (of achterstand eigenlijk) het slechtste nummer van Suzanne Vega.

avatar van goldendream
By the way: ik schreef ook iets over Calypso en daar reageert dan niemand op.

avatar van dazzler
Wat een gedoe. Tom's Diner is duidelijk geschreven als een acapella rap. Zonder beats dus maar wel een rap. Met beats (de DNA versie) klinkt het anders en eventueel minder mooi. Maar ongepast of een verkrachting zou ik het dus niet noemen.

Dazzler, you dazzle me- it's the second time I google something about lyrics and ended up coming to one of your posts here (and the damned google translate, as my Dutch is non existent)