Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)

IJsland
Electronic / Neoklassiek
Label: 4AD

1. Fordlândia (13:42)
  2. Melodia (I) (1:56)
  3. The Rocket Builder (Lo Pan!) (6:24)
  4. Melodia (Ii) (1:48)
  5. Fordlândia - Aerial View (4:32)
  6. Melodia (Iii) (3:12)
  7. Chimaerica (3:22)
  8. Melodia (Iv) (2:45)
  9. The Great God Pan Is Dead (4:55)
  10. Melodia (Guidelines for a Space Propulsion Device Based on Heim's Quantum Theory) (9:33)
  11. How We Left Fordlândia (15:24)
avatar van Dreten Bukgat
heeft iemand dit album ook op vinyl? zou het mogelijk zijn eens iets te checken?

mijn versie heeft last van een off center geperste A-kant. doordat de plaat niet in het midden geperst is, beweegt de arm van de platenspeler te veel naar voor en achter tijdens het afspelen, waardoor de strijkers helemaal niet zuiver en zelfs vals klinken. hoe dichter de naald nadert bij het centrum van de plaat , hoe meer het opvalt. ik vroeg me af of ik gewoon een slecht exemplaar in mijn bezit heb, of het een algemene slechte persing betreft waar alle exemplaren dus last van hebben. graag feedback, want via het label en de winkel waar ik het album een tijd geleden kocht kreeg ik nog geen info.

avatar van MVW
MVW
Dreten Bukgat schreef:

Heb 'm op vinyl inderdaad maar al een tijdje niet gespeeld, kan me niet herinneren dat er iets mis mee was eigenlijk. Zal het binnenkort even controleren, misschien in het weekend. Kan je ook een persing of iets anders specifieks achterhalen van de plaat die jij hebt? Want als ze bijvoorbeeld van verschillende jaren zijn dan zegt het misschien niet zo heel veel.

MVW schreef:

eerst en vooral: bedankt voor je bericht!

er zijn 3 persings op vinyl verschenen, alle drie in 2013: 1 op transparant vinyl, de twee andere op zwart. de persings op zwart vinyl zijn respectievelijk een US (cataloognummer NTOV07) en ook een UK & europe-versie (cataloognummer NTOV06). ik heb de UK & europe persing in mijn bezit.

bedankt om dit uit te zoeken!

avatar van MVW
MVW
Dreten Bukgat schreef:

eerst en vooral: bedankt voor je bericht!

bedankt om dit uit te zoeken!

Dan heb je er waarschijnlijk net één van de verkeerde serie want ik heb de NTOV7-variant (blijkbaar de US-versie dus) en die klinkt op het moment van schrijven gewoon heel goed. Dus dan kan het nog steeds aan de NTOV6-persing liggen of een incident binnen die persing.

MVW schreef:

bedankt voor deze info!
ik zoek verder uit...

avatar van aerobag
Ambitieus en introspectief album van deze koele Icelandic kikker. De openings track en de afsluiter genieten van prachtige en levendige composities. Sterke mix van strijkers en electronica, die ook toegankelijk blijft. Ik zou willen dat dit op het middenstuk nog wat meer doorgetrokken zou worden en dat Johannsson soms net even iets meer het randje zou opzoeken.

GothamCity
Fantastisch mooi album.

Ik baal nog steeds dat deze componist zo vroeg is overleden, hij had nog ontzettend veel toffe/mooie soundtracks kunnen creëren.
Wat hij heeft nagelaten kwa werk is ongelooflijk sterk. De sfeer die hij creëerde is magistraal.

Kalamitsi
Tijdens nachtelijke stilte heb ik me voor het eerst ondergedompeld in de coole muziek van dit kunstwerk. Dat beviel me zo goed dat ik nu al weet dat meerdere draaibeurten zullen volgen. Heerlijk om me als ouwe opa te kunnen verdiepen in dit genre waarvan ik voorheen de ballen verstand had. Heer Mjuman is parttime de luxe privégids bij mijn recent begonnen wandeltocht door dit wonderland. Merci beaucoup! Suggesties van andere MuMers betreffende electronic/neo-klassiek zijn natuurlijk ook van harte welkom.

avatar van Tha)Sven
Oh mijn hemel, iedere paar jaar ontdek ik dit album opnieuw en ben ik onder de indruk hoe geweldig het is. Zo ontzettend meeslepend, het openingsnummer is in mijn ogen één van de beste klassieke nummers allertijden.

avatar van Chameleon Day
Tha)Sven schreef:
… het openingsnummer is in mijn ogen één van de beste klassieke nummers allertijden.

Al iets van Bach gehoord? Of een Mozart? Debussy wellicht? Etc etc….

avatar van Tha)Sven
Chameleon Day schreef:

Al iets van Bach gehoord? Of een Mozart? Debussy wellicht? Etc etc….
Meer dan bekend mee, zelf ook voldoende gespeeld. Maar misschien ook daarom dat neoklassiek me veel meer raakt inmiddels. En dit samen met het werk van Jan Swerts is de absolute top. En de (subtiele) elektronische tonen erbij, kersje op de taart!