Sense - A View from a Vulnerable Place (2001)

Australiƫ

3. Starwalk V2 (6:49)
  4. All Is You (6:23)
  5. All Around Me (6:11)
  6. 5-5 (3:30)
  7. Ear of the Behearer (6:18)
  8. Lament (6:23)
  9. View from Another Place (12:16)
  10. Eb Ni Twein (7:25)
avatar van Onderhond
Heb deze nu een tijdje, met dank aan cichlisuite en het aanradertjestopic, en heb er allerminst spijt van. Doet mij denken aan n5MD, maar iets minder electronisch.

"Elran" opent zeer mooi. Zeer rustige opbouw, erg chille melodieën en ritmes, zachtjes wegdromen op mooie bleepy klanken verlost van enige distortion of glitch. Wanneer die toegevoegd worden in een "Choice" stampt het niveau nog wat omhoog. Geniale track, wonderlijk mooi opgebouwd, prachtige klanken en toch net dat ietsje anders, iets toegankelijker. "Starwalk V2" is wat droger. Duisterdere tonen en samples die naar het einde wel openbreken. Het muzikaal equivalent van een zonsondergang. Erg gevoelig en delicaat nummertje. "All Is You" is iets minder. Bassjes klinken niet mooi en leiden teveel af. Er ontwikkelt zich wel weer een mooi nummertje, maar dat geplop erdoorheen is niet zo geweldig. En ook "All Around Me" is niet de meest geweldige track. Glitchier en een wave die alles behalve subtiel genoemd kan worden. Beiden geen slechte tracks, maar niet de pracht van de eerste drie tracks.

"5-5" is een erg mooi, wel erg glitchy, tussendoortje. Piepende en knarsende ritmes dus, er skillful en sfeervol in elkaar gedraaid. "Ear Of the Behearer" is net als "Choice" weer zo'n heerlijke voltreffer. Zelfs dat wat cheesy melodietje dat er na een tijdje tussengeworpen wordt kan ik nog best hebben. Lekker wegdromen op de zeer frisse en lieflijke tonen en genieten van al het moois dat Sense op je afvuurt. En ook "Lament" is puur genot. Ritmiek en melodie staan hier wat meer apart, maar dat stoort zeker niet, beiden zijn erg te pruimen. Topper van het album is voor mij echter "View From Another Place". Die gezapige waves en die warme basses vormen samen een warm dekentje van geluid waar je je lekker kan mee inpakken. Afsluiten doet het album met "Eb Ni Twein", erg mooie, zachte ambient track die zorgt voor een gegarandeerd lekkere nachtrust.

Hier en daar een misstapje, geen geweldig avontuurlijke muziek, maar een (dikke) 4* verdient dit album zeker. Misschien dat het er ooit nog 4.5* worden. Erg mooie aanrader

avatar van cichlisuite
dit album heb ik voor het eerst integraal beluisterd toen ik de ben nevis beklommen heb, berg in schotland. Op de top na toch een redelijke uitputting dit album in mijn discman. wat voelde ik mij nietig tussen al dat rotsgeweld maar ook weer energierijk door de ambient klanken in mijn oren.
sindsdien is het elke keer als ik dit album weer hoor, een herinnering aan die paradoxale ervaring.
niet voor niets in mijn top 10. electronische muziek met een hoog gehalte emotie.

avatar van John Doe
Had deze vandaag voor het eerst eens helemaal opgehad. Zit inderdaad veel emotie in. Het deed me denken aan het geluid van Autechre (Amber), Bola en sommige ritmes van Aphex Twin, alleen zachter uitgevoerd. Ja, ik snap wel dat je hiervan houdt cichlisuite. De geluiden opzich vind ik niet op het creatieve niveau van de voorgaande namen, maar hoe het als geheel is uitgewerkt -met veel gevoel- vind ik het wel erg mooi. Iets wat ik ook vind van de muziek van Ulrich Schnauss. Zit sowieso nu 4* in, maar ik luister 'm eerst nog een paar keer en kan dan misschien meteen 4.5* hieraan geven. Erg mooi ambient/idm album.

thejazzscène
Vandaag ook maar eens ter hand genomen en die luisterbeurt beviel me erg goed. Mooie feel-good elektronica!

avatar van John Doe
Toch niet louter feel-good? Dan doe je dit album nog wat te kort hoor. De track View From Another Place bevat bijvoorbeeld andere dimensies. Zelf schreef de producer: "Waves crashing over me --love, pain, hurt, anger, fear, withdrawal, mute, compassion, cuddles. I just want to be."